Hej,
Har tre stycken ganska vildvuxna äppelträd på vår tomt. Som nog inte blivit beskurna av tidigare ägare. Jag skulle vilja få ner höjden på dem en aning. Så man kan plocka äppel utan stege. Har ni några tips, eller är det bara att ta bort några av de grövsta som går rakt upp?
Mvh Rickard
Har tre stycken ganska vildvuxna äppelträd på vår tomt. Som nog inte blivit beskurna av tidigare ägare. Jag skulle vilja få ner höjden på dem en aning. Så man kan plocka äppel utan stege. Har ni några tips, eller är det bara att ta bort några av de grövsta som går rakt upp?
Mvh Rickard
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De mer kunniga på forumet borde invänt vid det här laget tycker jag, Men det är kanske jag som är helt ute och cyklar?
Min rekommendation är att vänta med beskärningen till JAS-månaderna för att i största mån undvika sk "vattenskott". jag tampas ännu efter x-antal år med att två av mina träd skjuter vattenskott då de "beskars inför försäljning" innan jag köpte huset.
Frukterna på de översta grenarna hamnar förvisso högt upp, men det är långt ifrån det mest besvärliga av trädgårdsarbete att köpa/plocka fram en fruktplockare och haka ner äpplena på fem meters höjd. Ogräsrensning eller gräsmatteklippning är långt värre än att få skörda på hög höjd!
Ett knep som främst anammas på unga fruktträd, är att tynga ner grenarna med tyngder i snören för att få trädet att växa mer på bredden än på höjden. Det kanske även går att applicera på dessa träd förutsatt att grenarna i fråga inte är för tjocka/styva?
Bara min lilla åsikt, det kommer säkert mer legitima svar på detta så även jag lär mig ngt.
PS: Är de verkligen så "obeskurna" som du tror? Tycker det ser ut som att det klippts en del i dem tidigare. DS
Min rekommendation är att vänta med beskärningen till JAS-månaderna för att i största mån undvika sk "vattenskott". jag tampas ännu efter x-antal år med att två av mina träd skjuter vattenskott då de "beskars inför försäljning" innan jag köpte huset.
Frukterna på de översta grenarna hamnar förvisso högt upp, men det är långt ifrån det mest besvärliga av trädgårdsarbete att köpa/plocka fram en fruktplockare och haka ner äpplena på fem meters höjd. Ogräsrensning eller gräsmatteklippning är långt värre än att få skörda på hög höjd!
Ett knep som främst anammas på unga fruktträd, är att tynga ner grenarna med tyngder i snören för att få trädet att växa mer på bredden än på höjden. Det kanske även går att applicera på dessa träd förutsatt att grenarna i fråga inte är för tjocka/styva?
Bara min lilla åsikt, det kommer säkert mer legitima svar på detta så även jag lär mig ngt.
PS: Är de verkligen så "obeskurna" som du tror? Tycker det ser ut som att det klippts en del i dem tidigare. DS
Hej Keexet, ursäkta för det sena svaret.Keexet skrev:De mer kunniga på forumet borde invänt vid det här laget tycker jag, Men det är kanske jag som är helt ute och cyklar?
Nej, så oklippta är de nog inte, de är trotts allt gamla och fina träd. Det är bara det att de är lite ovårdade i höjden, det är några stora grenar som går rakt upp emot solen. Men jag satsar en klassisk beskärning, allt som växer inåt eller uppåt fick försvinna. Så får vi se hur det blir av detta
Jag skulle låtit ett proffs göra en grundklippning på ett vildvuxet äppelträd som man vill behålla och sedan själv underhållsklippa det. Att forma om ett vildvuxet träd kan ta 2-3 år då man inte vill ta för mycket och få mängder av nya skott som. Låter du någon grundklippa trädet/en och själv tar hand om riset kostar det inte så många hundralappar.
Det är de grenar som växer vågrätt eller neråt som kommer ge frukt. Du vill helst eftersträva grenvinklar på ca 90 grader för att de ska orka bära den extra tyngden sedan utan att gå av och fläkas. Sen hur ni väljer att klippa är väl egentligen upp till er för jag kan nästan lova att även proffsen har olika synsätt på hur man ska behandla gamla "vildvuxna" fruktträd. Ta lite nu och sedan lite under JAS och gör så även följande år, vattenskott kommer ni få oavsett och det är ju delvis de som sen blir de nya grenarna som kommer ge er frukt. Har ni bråttom att få rätt form på trädet så anlita en arborist, men räkna inte med särskilt mycket frukt på en tid. Orkar ni vänta, och vill lära er mer om underhåll av träden, så googla och låna böcker i trädbeskärning och gör jobbet själva under flera år. Ni lär dessutom få något fler äpplen varje år på detta sätt. Tänk även på att allt inte sitter i kronan heller. Skär bort en cirkel med gräs under trädet (är väl dock egentligen viktigast på unga träd) och gödsla det. Som tidigare nämnts går det även att hänga tyngder i nyare grenar för att få dem att växa i rätt riktning om grundvinkeln är någorlunda ok. kapar ni större grenar kan det vara en fördel att bestryka dessa sårytor med vax för att förhindra röta mm.
Vi har precis blivit "klara" med föryngringen av vårt minsta äppelträd efter tre års successivt beskärande. Det har gett riktigt dåligt med äpplen men var även i rejält dåligt skick så vi får se om det nu får lite mer liv. Vårt andra gamla äppelträd är betydligt större, ger rikliga mängder med frukt som dock tyvärr lätt blir angripna av både det ena och det andra otyget. Där är vi ännu efter tre år långt ifrån klara med att fräscha upp kronan. Visst tar det tid, men det är också roligt att lära sig!
Vi har precis blivit "klara" med föryngringen av vårt minsta äppelträd efter tre års successivt beskärande. Det har gett riktigt dåligt med äpplen men var även i rejält dåligt skick så vi får se om det nu får lite mer liv. Vårt andra gamla äppelträd är betydligt större, ger rikliga mängder med frukt som dock tyvärr lätt blir angripna av både det ena och det andra otyget. Där är vi ännu efter tre år långt ifrån klara med att fräscha upp kronan. Visst tar det tid, men det är också roligt att lära sig!
Klicka här för att svara