9 623 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Regler angående träd allé?
http://www.corren.se/nyheter/sagade-ner-140-trad-polisanmald-om4484049.aspxKapten_Haddock skrev:
"En allé med 140 träd sågades ner. Det fick länsstyrelsen att polisanmäla markägaren."
Är det en allé ser den ju inte så kul ut om den består av en massa halvdöda träd, hela vitsen med allétänket försvinner ju.
Om vi nu fokuserar på begreppet allé så ska den också helst vara symmetrisk annars blir det bara en väg med diverse träd som växer där. Hade det vari annat trädslag kanske man hade funderat lite till, t.ex. ek utifrån dess livslängd.
Om vi nu fokuserar på begreppet allé så ska den också helst vara symmetrisk annars blir det bara en väg med diverse träd som växer där. Hade det vari annat trädslag kanske man hade funderat lite till, t.ex. ek utifrån dess livslängd.
http://www.lansstyrelsen.se/Kronobe...jur/skyddsvarda-trad/Pages/skyddade_trad.aspx
länsstyrelsen i Kronoberg skriver följande:
2300kr tycker jag inte är ocker.
De ska komma på besök och skriva ett yttrande eller beslut. De är även möjligt att de inte kommer ensam men är två.
länsstyrelsen i Kronoberg skriver följande:
Verkar som att det är rimligt att länsstyrelsen kommer på besök (om inte träden står alldeles bredvid ditt hus)Alléer
Träd i alléer är skyddade genom ett så kallat biotopskydd. Regeringen utser vilka biotoper som skall beröras av generellt skydd. Idag utgörs dessa av: alléer, källor, odlingsrösen, pilevallar, småvatten, stenmurar och åkerholmar.
Till en allé räknas rader (enkla eller dubbla) bestående av minst fem planterade, vuxna lövträd. För att utföra åtgärder i alléer, t ex beskära, avverka eller nyplantera träd, kan det behövas dispens från det generella biotopskyddet. Dispensansökan skickas till Länsstyrelsen, som gör dispensprövningen. Dispens får medges endast om det finns särskilda skäl.
Om du vill söka dispens kan du läsa mera om detta här.
Det finns undantag för när dispensprövning inte är ett krav vid åtgärder i alléer. Det gäller t ex om allén står "i omedelbar anslutning till bebyggelse".
Generella biotopskyddsområden regleras av Miljöbalken och Förordning (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken.
Du kan läsa mer om detta på Naturvårdsverkets hemsida.
Alléer kan även förklaras som byggnadsminnen. Bestämmelserna om byggnadsminnesförklaring finns i Kulturminneslagens tredje kapitel.
Mera information om byggnadsminnen finns på Riksantikvariets hemsida.
2300kr tycker jag inte är ocker.
De ska komma på besök och skriva ett yttrande eller beslut. De är även möjligt att de inte kommer ensam men är två.
Ja det må så vara. Det märks dock mycket mindre om man tar det i omgångar och inte vill blanda in några myndigheter.
Som en liten anekdot så kan jag berätta att för många år sedan var vi på midsommarfest hos en bekant. Framåt kvällen så försvann solen bakom två träd vilket snabbt löstes genom att kapa ner dom

Som en liten anekdot så kan jag berätta att för många år sedan var vi på midsommarfest hos en bekant. Framåt kvällen så försvann solen bakom två träd vilket snabbt löstes genom att kapa ner dom
Jag är kanske för fattig, men anser att det är rent ocker alternativt vansinne att jag ska få betala en par av mina dagslöner för att någon på kommunen ska se om jag får ta ner mina egna murkna träd, som dessutom är en fara eller potentiell fara för allmänheten då dom antingen faller över en väg eller ut på en strand..
Skulle gissa att det tar någon timma för dom och jag ska. Drama skattade pengar för att dom ska göra något som om dom nu måste lägga sig i borde bekostas av skatten jag betalar..
Jag förstår helt och fullt att detta kan fylla en funktion för att förhindra att folk förstör kulturmiljöer etc men det ska inte kosta sånna pengar..
Folk verkar ofta bli blinda så fort det handlar om hus men för egen skull så känns det helt galet.
Kanske är onödigt bitter men det känns som kommunen försöker kräma ur varenda öre man jobbar in
Skulle gissa att det tar någon timma för dom och jag ska. Drama skattade pengar för att dom ska göra något som om dom nu måste lägga sig i borde bekostas av skatten jag betalar..
Jag förstår helt och fullt att detta kan fylla en funktion för att förhindra att folk förstör kulturmiljöer etc men det ska inte kosta sånna pengar..
Folk verkar ofta bli blinda så fort det handlar om hus men för egen skull så känns det helt galet.
Kanske är onödigt bitter men det känns som kommunen försöker kräma ur varenda öre man jobbar in
Ta det lungt. Handlar det bara om säkerheten för vägen och stranden kan du nu med gott samvete ha kvar träden. Handlar det om något annat, får du ta den kostnaden och hämta länsstyrelsen. Det är ingen som tvingar dig att ta ner träden
Jag vill ha ner träden för att dom kan va en fara för mina barn samt att dom är väldigt stygga.
Anledningen till trådstarten är junjust om det finns nån regel som gör att kg får ta ner murkna och farliga träd utan att ansök om det och betala pengarna det handlar om.
Anledningen till trådstarten är junjust om det finns nån regel som gör att kg får ta ner murkna och farliga träd utan att ansök om det och betala pengarna det handlar om.
harry73 skrev:
Björkalleer har begränsad livslängd - vet inte hur många år men ändå mycket kortare än tex en lindalle. Vissa länsstyrelser ger bidrag för att reparera en gammal alle; med nyplantering upp till max 2.300 kr/träd. Man kan också söka bidrag för skötsel under ett begränsat antal år vilket innebär att man ska hålla undan sly etc runt träden.
Eftersom du inte får göra någon åtgärd med alleen utan tillstånd kan kostnaden för ett länsstyrelsebesök ändå, på sikt, inte bli så betungande.
Eftersom du inte får göra någon åtgärd med alleen utan tillstånd kan kostnaden för ett länsstyrelsebesök ändå, på sikt, inte bli så betungande.
Det är mer principen jag tycker är sjuk
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Kanske att du kan såga bort enbart sånt som är säkerhetsrisk, så blir både kommun och du nöjd och slipper punga ut med pengar? Det är ju oftast enstaka grenar som hotar trilla etc: kanske räcker att såga bort såna som sitter illa till? Jag föredrar grensåg på stång eller att klättra upp med bågsåg, motorsåg i trädkronor undviker jag av säkerhetsskäl.
Björk mår inte alltid så bra av beskärning och kan tänkas dö eller halvdö, men det gör inget för här gäller JU RÖTNARE DESTO BÄTTRE: Det är värdet för biologisk mångfald som är tänkt att skyddas med det generella biotopskyddet för allér, inte i första hand kulturvärden eller estetiska värden eller träd i rad som fenomen.
För biologisk mångfald är de gamla träden mest värdefulla, särskilt just de träd som har hål i stammen, sprucken bark, död ved på stammen och i kronan. Såna träd är sällsynta i landskapet och finns nästan aldrig i skogen. I en allé står vanligen träden solexponerat, vilket också är värdefullt för biologisk mångfald. Allra värdefullast är alléer med gamla mångformiga träd av blommande och bärande inhemska träslag.
Handledning från Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/upl...ddade-omraden/biotopskydd/1-alle-20140415.pdf
Utan alléer skulle förmodligen en hel radda med arter försvinna eller få det mycket knapert, bland dem gröngöling, stare, mindre hackspett och så ett antal arter fladdermöss, lavar och svampar. Utan dem lämnar vi en tråkigare värld till de efterkommande.
Björk mår inte alltid så bra av beskärning och kan tänkas dö eller halvdö, men det gör inget för här gäller JU RÖTNARE DESTO BÄTTRE: Det är värdet för biologisk mångfald som är tänkt att skyddas med det generella biotopskyddet för allér, inte i första hand kulturvärden eller estetiska värden eller träd i rad som fenomen.
För biologisk mångfald är de gamla träden mest värdefulla, särskilt just de träd som har hål i stammen, sprucken bark, död ved på stammen och i kronan. Såna träd är sällsynta i landskapet och finns nästan aldrig i skogen. I en allé står vanligen träden solexponerat, vilket också är värdefullt för biologisk mångfald. Allra värdefullast är alléer med gamla mångformiga träd av blommande och bärande inhemska träslag.
Handledning från Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/upl...ddade-omraden/biotopskydd/1-alle-20140415.pdf
Utan alléer skulle förmodligen en hel radda med arter försvinna eller få det mycket knapert, bland dem gröngöling, stare, mindre hackspett och så ett antal arter fladdermöss, lavar och svampar. Utan dem lämnar vi en tråkigare värld till de efterkommande.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden