4 959 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Få vinbär att växa från lösa grenar?
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Som frågan lyder, går det att ta avklipta grenar och "bara" sticka ner i jorden och vattna som en tok, och hoppas på att de tar sig.
Eller bör de stå i vatten först för att slå rot?
Det är svarta vinbär vi pratar om nu, tror de heter "big blue" bären blir ca 10-15mm i diameter.
Eller bör de stå i vatten först för att slå rot?
Det är svarta vinbär vi pratar om nu, tror de heter "big blue" bären blir ca 10-15mm i diameter.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Om du inte redan klippt busken så är det bästa att böja ned grenar och låta en del hamna under jord, då slår de rot. Annars skulle jag nog stoppat några i en hink vatten och ställt dem ute nånstans och se till att det inte torkar ut, det lär bli rötter då med.
Fast det sparar några år att köpa färdiga plantor på kruka, de brukar inte vara dyra.
Fast det sparar några år att köpa färdiga plantor på kruka, de brukar inte vara dyra.
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Jag har redan klippt ur en buske, tänkte bjussa på grenarna till några arbetskamrater.
Själv behöver jag inte fler, uppskattat antal
7-8st svarta vinbär.
10 röda
2 vita
4st krusbär
Grenarna jag klipt av ligger i ekfatet under sturöret
Själv behöver jag inte fler, uppskattat antal
7-8st svarta vinbär.
10 röda
2 vita
4st krusbär
Grenarna jag klipt av ligger i ekfatet under sturöret
Jag har testat med vinbärssticklingar (ettårs"pinnar") och det har fungerat bra. Har i o f s gjort det under hösten men du bör nog vattna som en galning (vilket man alltid måste göra med sticklingar) så de inte torkar ut. Själv satte jag dem i en kruka kríng kanten (sticklingar tenderar att rota sig bättre då, fråga mig inte varför).
Krusbär är svårare. Lättaste sättet är avläggningar. Men testa!!
Krusbär är svårare. Lättaste sättet är avläggningar. Men testa!!
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Har sett tendenser till rötter på dom idag.
Klicka här för att svara