23 212 läst ·
9 svar
23k läst
9 svar
Plantera häck utan att fråga grannar -regler
Inget tvingar dig. Dock så bör man göra det för grannsämjans skull.
En meter in tycker jag verkar helt OK. Se nu bara till att du håller avståndet till tomtgränsen framöver. Beroende på var i vårt land du bor kan det vara av betydelse hur bred häcken slutligen skall bli. Är den för smal kan snön lägga häcken men det kan man smidigt åtgärda genom att borsta bort snön - liguster är tåliga. Du kommer att kunna sköta den längs tomtgränsen. Se bara till att den blir kraftig i botten.
Tycker inte det finns någon anledning diskutera med grannarna när du håller så stort avstånd.
Tycker inte det finns någon anledning diskutera med grannarna när du håller så stort avstånd.
Med en meters marginal finns det ingen möjlighet att sköta den från den egna tomten. Grannen kan inte hindra en sådan plantering. Men det är nog bra att prata med grannen. Även målhöjden kan vara bra attvara överens om.
Tackyonna skrev:
En meter in tycker jag verkar helt OK. Se nu bara till att du håller avståndet till tomtgränsen framöver. Beroende på var i vårt land du bor kan det vara av betydelse hur bred häcken slutligen skall bli. Är den för smal kan snön lägga häcken men det kan man smidigt åtgärda genom att borsta bort snön - liguster är tåliga. Du kommer att kunna sköta den längs tomtgränsen. Se bara till att den blir kraftig i botten.
Jo? Tycker det låter som gott om plats. Häcken ska väl knappast bli mer än 60-70 cm bred totalt, vilket ger gott om plats kvar till skötsel, minst 70 cm.D Daniel 109 skrev:
Risken är istället att grannen får för sig att häcken är i tomtgräns och annekterar den yta som är mellan häcken och gränsen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Men självklart ska man prata med grannen, tänk om han kommer när ni är färdiga och också tänkt plantera en häck. jo han kan också sätta sin en meter in och ni får en demilitariserad zon på 2 meter.
Fråga om det är OK, vill han vara med på en häck i tomtgräns så gör det.
Protte
Fråga om det är OK, vill han vara med på en häck i tomtgräns så gör det.
Protte
Snyggt med dubbla häckar och jag ser inget negativt med en demilitariserad zon! Bara häckarna får ljus och att den södra häcken inte blir 5 meter hög.
Jag har satt dubbelhäckar i min förra trädgård såväl som i min nya. Det är inspirerande och roligt för barn och hund att springa emellan och rätt placerade kan de intrycksförstora en annars liten trädgårdsyta.
Jag har satt dubbelhäckar i min förra trädgård såväl som i min nya. Det är inspirerande och roligt för barn och hund att springa emellan och rätt placerade kan de intrycksförstora en annars liten trädgårdsyta.
Klicka här för att svara