Hej fick ett japanskt prydnadsträd i 30års present. Jag kan inte mycket om odling så googlade lite snabbt bara innan plantering. Det jag gjorde var att fälla och gräva upp ett äppleträd med rötter och allt. Sen i med nya i det hålet. Köpte ny jord så blandade som jag läst höll trädet högre som jag också läst. Nu till problemet.. läste att nya träd vill ha mycket vatten så jag vattnade trädet varje dag i början upptäckte efter ett tag att trädet inte såg ut att må bra.. inte regnat alls sen trädet kom ner i backen och värmen här ju varit uppe i 30grader här vissa dagar så jag ökade på tiden på vattningen. Men upptäckte att något var fel.. nu har jag inte vattnat trädet på 3veckor. Verkar som att jag har en fläck på tomten där det alltid är fuktigt och där satte jag trädet. Kommer det klara sig här? Hur ser jag om det är dött? Bör jag flytta det alternativt ta upp det och köra sand i botten eller något?

Lägger till att ca 70-80cm ner var det blålera. Det kom regn igår dagen innan bilden är tagen men det är enda regnet som kommit här på bra många veckor..

• Soligt trädgårdslandskap med nyplanterat prydnadsträd, stödpinnar och omgivande gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först, inga växter är fuktkänsliga, däremot är det få växter som klarar av att överleva om det bildas en bassäng runt rötterna. Det blir syrefattigt i marken och rötterna ruttnar.

Det är tråkigt med alla dessa råd om att vattna och vattna, är man ny i odling så blir det lätt för mycket. Fler träd och buskar dör av övervattning än av torka. Jorden skall vara fuktig men absolut inte blöt, att känna med fingrarna duger gott, då får man ett hum om det behövs bevattning eller inte.
Svårt att se på bilden men det ser ut som om trädet tappat blad så det mår inte bra. Jag skulle i det här läget inte gräva upp det igen, det blir ytterligare en belastning för trädet. Att gräva en grop i befintlig jord och bottna med sand, då åstadkommer du en bassäng under trädet eftersom vatten alltid tar den enklaste vägen.

Känn efter i gropen om marken känns fuktig, håll jorden fuktig och låt det torka upp lite grann mellan bevattningarna. Mer kan du inte göra annat än att hålla tummarna.
En viktig grundregel, plantera aldrig några nya växter under pågående värmebölja och torka.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Trädet planterades sista veckan i april. Tog ett kort lite närmare nu. Det ser väldigt torrt ut men ca 3cm ner är det fuktigt. Jag har som sagt inte vattnat på 3veckor nu.

• Nyplanterat träd med torr jord runtomkring och stödpinnar, några blad vid grenarnas toppar.
    Skapa konto
Det ser ganska dött ut. Jag planterade en gång ett körsbärsträd som inte överlevde första vintern. Men det visade sig gälla bara ovan jord. Det sköt ett stubbskott som sedan klarat sig. Mitt träd var ett vildvuxet sötkörsbär (Prunus avium) som jag flyttat. Jag vet inte om din sort skjuter stubbskott. Det blir ju ett mer utdraget projekt på det viset. Men om du har tid att vänta kan du låta det stå ett tag innan du gräver upp det. Har du bråttom tror jag inte att det trädet är mycket att satsa på.

Även om jag inte kan så mycket om plantering men min gissning är ju att det är rötterna som jag dödat om det nu är dött. :(

BirgitS
Skrapa lite på barken för att se om det är grönt under för då finns det i alla fall visst liv i det.

A Avemo skrev:
Det ser ganska dött ut. Jag planterade en gång ett körsbärsträd som inte överlevde första vintern. Men det visade sig gälla bara ovan jord. Det sköt ett stubbskott som sedan klarat sig. Mitt träd var ett vildvuxet sötkörsbär (Prunus avium) som jag flyttat. Jag vet inte om din sort skjuter stubbskott. Det blir ju ett mer utdraget projekt på det viset. Men om du har tid att vänta kan du låta det stå ett tag innan du gräver upp det. Har du bråttom tror jag inte att det trädet är mycket att satsa på.
Prunus Kanzan är med stor sannolikhet ympad på Prunus avium fågelbär som växer vild i vår natur. Om det skulle komma skott nerifrån är det fågelbäret som överlevt och inte det vackra, japanska körsbärsträdet.

Prövade skrapa lite lätt med en nagel på stammen men såg inget grönt jag var dock inte långt in i barken..
Trädet har 4 gröna kvistar kvar tog ett kort

• Trädgren med några gröna kvistar och bruna torkade blad, oskarp trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
BirgitS
När den har gröna grenar är den inte död än.

A Abies koreana skrev:
Prunus Kanzan är med stor sannolikhet ympad på Prunus avium fågelbär som växer vild i vår natur. Om det skulle komma skott nerifrån är det fågelbäret som överlevt och inte det vackra, japanska körsbärsträdet.
Jag skulle se det mer som ett experiment än som ett allvarligt försök att få ett prydnadsträd. Du har förmodligen rätt i att det är ympat. Men sötkörsbär är ju inte helt fel heller.

Om det ser ut att finnas hopp kanske du kan gräva en djup grop precis intill och fylla den med dränerande material. Om det gör att du drar ur proppen ur det dödliga badkaret - och den börjar kvickna till, kan du sedan efterhand byta ut och förbättra jorden runtomkring din ursprungliga planteringsgrop. Mindre halt lera skulle då vara valet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.