Hej! Har någon tips var man kan köpa gräsmattejord för avhämtning, bor i Handen /Haninge. Ska inte ha så mkt att det borde räcka med ett par släplass varpå det känns onödigt dyrt med transport med lastbil. Hittat Molnsätra där man kan hämta själv men vore skönt med något ställe lite närmare.

/Jan-Erik

je_ö skrev:
Hej! Har någon tips var man kan köpa gräsmattejord för avhämtning, bor i Handen /Haninge. Ska inte ha så mkt att det borde räcka med ett par släplass varpå det känns onödigt dyrt med transport med lastbil. Hittat Molnsätra där man kan hämta själv men vore skönt med något ställe lite närmare.

/Jan-Erik

Rimbo jord har en depå i Farsta, kolla på deras hemsida http://www.rimbojord.se/avhamtat.php

/Daniel

Hemmakatten
En del återvinningsstationer säljer matjord som man kan hämta själv.

M
Hemmakatten skrev:
Man ska bara se upp med pH och näringsvärden på dessa, då de kan vara skyhöga, vilket en del växter inte alls gillar.

Tack för tipsen!
/Jan-Erik

Hemmakatten skrev:
inklusive svarta plastpåsar, en tandborste, plastkrukor och trot eller ej - en vindrutetorkar arm !

Ringde Farsta och det är nedlagt. Nått annat tips?
/Jan-Erik

Har inte många grusdepåer även jord? Det har åtminsone min närmaste men det är inte särskilt nära dig ;)

Har kollat runt och har hittat flera ställen som säljer jord men inte någon nära, några verkar ha slutat sälja för avhämtning. Blir till att åka några mil men vore skönt slippa...
J-E

M
Man åker till Riksten. Där betalar man 300kr oavsett hur stort släp man har. Snabbt, effektivt, billigt (med stockholmsmått mätt), bra service.

Till gräsmattan har man i Riksten anläggningsjord från Topstar.

En bit att åka men Molnsätra i Järfälla är bra.

Jehander har en central i högdalen på magelungsvägen. Ser att de har jord i högar och de erbjuder lastning på släpvagn men jag har ingen aning om vilka kvaliteter de erbjuder

myrstack skrev:
Jehander har en central i högdalen på magelungsvägen. Ser att de har jord i högar och de erbjuder lastning på släpvagn men jag har ingen aning om vilka kvaliteter de erbjuder
Jag har hämtat där. Där ville dom ta betalt per ton trots att jag hämtade med släp. Avgiften är dessutom högre pga att dom själva kör dit materiale (förstås). Dyrt stället alltså, men det funkar ju om man bara ska ha några skottkärror....

Hej! Har inte varit in och kikat på ett tag. Supertack för tips jehander, det är ju inte alls långt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.