15 245 läst ·
5 svar
15k läst
5 svar
Klippa ner häckoxbär
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Har en häck av oxbär fram framsidan av huset som inte ser alls kul ut. Väldigt bred fläckvis, smal fläckvis och stora hål i den. Har hängt med sen 75, så har nu tankar på att klippa ner den nära marken och låta den växa upp på nytt, förhoppningsvis bättre än nu. Missade att klippa ner den i vårvintern då jag nyss köps huset då, men kan man klippa ner den nu också eller är det bäst att vänta till nästa år istället?
Jag skulle vänta till vårvintern och samtidigt lägga på ett rejält lager kogödsel.. Nu är det snart för sent på sommaren för att gödsla vedartade växter. Inte heller stimulerar beskärning nu skottillväxten på samma sätt som vårvinterbeskärning.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Jaha, ja då får jag testa då. Klippte den rejält på bredden för några veckor sedan och såg då att den är väldigt gles invändigt. Men upptäckte även att det är två stora hål i häcken och en planta som är helt död.
Så jag får väl testa att klippa ner den och gödsla rejält nästa år då och hoppas på det bästa.
Tack för hjälpen!
Så jag får väl testa att klippa ner den och gödsla rejält nästa år då och hoppas på det bästa.
Tack för hjälpen!
Fortsätter på en gammal tråd med samma plantor som jag har. Jag planterade förra året om tio riktigt små plantor (inte sticklingar alltså) av häckoxbär som jag hittade i den befintliga häcken. Jag skall anlägga en ny kort häckrad som avgränsar gräsmattan från garageuppfarten. Jag kollar runt lite på hur man skall beskära häckoxbär och tipset var att klippa ner dem till 15--20 cm höjd så de kan grena sig. Nu är mina plantor ungefär i den höjden redan, 10-20 cm, så jag får vänta ett tag. Hur högt skall jag släppa upp dem innan jag klipper ner dem första gången?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Om man vill ha en fyrkantig (lätt A-formad) tät häck så brukar man klippa så att det blir 10-15 cm mellan varje klipp (grening) i höjdled. Klassiska tidpunkter för klippning av häck är vårvintern, vilket stimulerar framväxt av nya grenar, och sensommaren, stimulerar tillväxt av befintliga grenar. Så du kan klippa dina nya plantor om ung. 1-2 månader och/eller i februari/mars. De behöver inte ha nått någon viss höjd utan man kan klippa dem även om de så bara är 1 cm över höjden man vill klippa ner till.
Klicka här för att svara