hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Vi har en vildvuxen sådan
Vad kan det vara
Går det att föryngra , typ fixa nya plantor, vi tänkte eventuellt flytta denna häck
Bären är först vita sedan blir de röda och tillslut blåsvarta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vad kan det vara
Går det att föryngra , typ fixa nya plantor, vi tänkte eventuellt flytta denna häck
Bären är först vita sedan blir de röda och tillslut blåsvarta
Redigerat:
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Skulle kunna vara en häggmispel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Häggmispelsläktet
Jag har för mig att häggmispel har varit uppe i en tråd under sommaren.
Jag har för mig att häggmispel har varit uppe i en tråd under sommaren.
hsd skrev:
Aronian är lätt att föryngra, sticklingarna tar sig lätt, ätliga bär, i alla fall på våra häggmisplar, tror att alla är ätliga.
Lita inte helt på att jag säger att häggmispel är ätlig, bäst att kolla upp om alla sorterna är det.
Om du flyttar dem, se då till att ha ganska tilltaget med plats mellan plantorna, de växer snabbt om de får lite gödning, 4-5 meter höga på några år.
Det finns Häggmisplar som växer sig raka och inte breddar sig så mycket, vet inte vilken sort du har.
Man kan göra saft, sylt, marmelad och vin på bären, påminner lite lätt om blåbär i smaken
Mvh P-A
BirgitS skrev:
Med risk för att tokförklara mig, vilket inte är så svårt, så trodde jag i min enfald att aronian är en sorts mispel!
Nu blir jag lite fundersam....
Hur som helst, bilden är en mispel som ts undrar över.
Sedan, nu blir jag osäker, jag har för mig att vi beställde en sorts mispel som heter aronia, vilket kan, troligtvis, vara helt olika växter.
Tack Birgit och ledsen ts för mitt förvirrande
inlägg..
Mvh P-A
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Häggmispel, aronia och hägg tillhör alla den mycket stora rosfamiljen, men närmare släkt med varandra än så är de inte, de tillhör varsitt släkte.
Blommor och frukt hos hägg och häggmispel liknar varandra, men häggen är ett träd som är nära släkt med plommon och körsbär (samma släkte).
Blommor och frukt hos hägg och häggmispel liknar varandra, men häggen är ett träd som är nära släkt med plommon och körsbär (samma släkte).
Tack, redan fått en liten föreläsning av älsklingen här hemma att jag inte skall lägga mig i vuxnas samtal, hon tycker att jag skall vara tyst och låta folk tro att jag inget vet istället för att öppna munnen och bevisa det...BirgitS skrev:
Mvh P-A
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Häggmispel verkar stämma , vår förvildade är 6-7 meter hög lite glesare nertill
Så när jag kollade på aronia kändes den igen
Kan ju vara aronia, bjuder på färgprakt i omgångar, dessa är även de vildvuxna ca.6 m höga
Så när jag kollade på aronia kändes den igen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan ju vara aronia, bjuder på färgprakt i omgångar, dessa är även de vildvuxna ca.6 m höga
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Det är ju bra för alla att lära sig mer så jag tycker det var positivtP Pagno skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Hmm, vi har ett aroniaträd, men då antar jag att det är ympat på ett annat träd?
(Som så många andra träd i denna trädgård är den ympad och ympningarna har blivit ganska fula med tiden)
(Som så många andra träd i denna trädgård är den ympad och ympningarna har blivit ganska fula med tiden)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Det kan det ju vara förstås. Man brukar se det på att det är en stam som plötsligt grenar sig väldigt mycket. Vi hade en sån rosenmandel, och efter 5-10 år så föll en av de två ympen av så trädet såg väldigt underligt ut under några år tills den kvarvarande hade skjutit mer skott åt det håll där det plötsligt blev ljust.
Klicka här för att svara