Jag vet att det inte är optimalt för en häck att det växer in gräs under den. Vi flyttade in i vårt nybyggda hus april 2017 och månaden efter sattes vår häck. 3/4 av vår häck är Avenbok (dock inte Avenbok på bilden).
Jag har läst att Avenboken har grunda rötter, så min fråga till er experter här på forumet är; hur ska jag göra för att bli av med allt gräs som växt in under häcken? Vill helst ta en spade och gräva/vända upp jorden med gräs i. Men jag är orolig att jag ska råka gräva av rötterna på Avenboken då.
Någon som har något bra tips på jag kan göra? Finns kanske något medel som tar död på gräset (och ogräset) men inte buskarna?
Jag har läst att Avenboken har grunda rötter, så min fråga till er experter här på forumet är; hur ska jag göra för att bli av med allt gräs som växt in under häcken? Vill helst ta en spade och gräva/vända upp jorden med gräs i. Men jag är orolig att jag ska råka gräva av rötterna på Avenboken då.
Någon som har något bra tips på jag kan göra? Finns kanske något medel som tar död på gräset (och ogräset) men inte buskarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
En fråga till. Den fjärdedel som inte är Avenbok heter enligt byggbeskrivningen det "enkla" namnet Bukettapel Malus toringo var sargentii FK Eskilstuna. Någon som vet hur vi ska sköta om den? Ska den beskäras precis som Avenboken eller ska man göra på något annat sätt?
Bästa svaret
En rejäl handlukning är inte fel. När du eliminerat ogräset (utan grävning) täcker du avenboksfötterna med gräsklipp som hindrar ogräset att komma tillbaka, åtminstone i en större mängd. Nästa säsong fyller du då och då på med ett lager gräsklipp. På detta sätt slipper du komplettera med extra gödning, avenboksfötterna hålls fuktiga och häcken växer snabbare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden