Svaret blev:
”Det liknar en salix av något slag, men svårt att säga. De flesta träd blommar och förmodligen även detta. Eftersom det är så snabbväxande skulle jag tro att den inte är planterad utan växt upp av sig själv, men som sagt svårt att säga. Jag ska fundera vidare ”
”Det liknar en salix av något slag, men svårt att säga. De flesta träd blommar och förmodligen även detta. Eftersom det är så snabbväxande skulle jag tro att den inte är planterad utan växt upp av sig själv, men som sagt svårt att säga. Jag ska fundera vidare ”
Jag tycker det finns en stor finess med att beskära trädet själv och det är att man lär sig! Visst, det är två olika ingångar; de som har pengar men inte tiden, de som har tiden men inte pengarna. Ska trädet dessutom beskäras med en högre frekvens, kan det både vara bekvämt och ekonomiskt att göra det själv kontinuerligt. Tipset om arborist är inte rakt av förkastligt och man måste bedöma utifrån situationen om det är något man vill satsa på.
Själv är jag intresserad av det mesta och om det nu är en salix/sälg, ja nästan ett ogräs, finns det då något bättre träd att öva sig på? Om du inte bara tänker med ögonen, kan du nog stå ut med att du råkade klippa lite fel tills naturen åtgärdat felet. Tills dess har du nog lärt dig vad du gjorde för fel. Själv tycker jag de oregelbundna och skadade växterna är mest intressanta och jag föredrar en krokig tall framför en välansad häck alla dagar i veckan!
Ett träd beskärs väldigt olika beroende på vilket resultat man vill uppnå, att jämföra detta med äppelträd tycker jag haltar betänkligt, bland annat för att det inte finns någon skörd att hämta hem, men även för att det önskade resultatet förmodligen är helt väsensskilt.
Men var och en blir salix på sitt och det här var mina två clementiner!
Själv är jag intresserad av det mesta och om det nu är en salix/sälg, ja nästan ett ogräs, finns det då något bättre träd att öva sig på? Om du inte bara tänker med ögonen, kan du nog stå ut med att du råkade klippa lite fel tills naturen åtgärdat felet. Tills dess har du nog lärt dig vad du gjorde för fel. Själv tycker jag de oregelbundna och skadade växterna är mest intressanta och jag föredrar en krokig tall framför en välansad häck alla dagar i veckan!
Ett träd beskärs väldigt olika beroende på vilket resultat man vill uppnå, att jämföra detta med äppelträd tycker jag haltar betänkligt, bland annat för att det inte finns någon skörd att hämta hem, men även för att det önskade resultatet förmodligen är helt väsensskilt.
Men var och en blir salix på sitt och det här var mina två clementiner!
Nej, salix är ju väldigt förlåtande. Men en arborist kan vara bra att anlita första gången, sen har man nåt att gå på själv därefter. Finns ju inget som säger att man inte kan se och lära medan ett proffs jobbar...
Det finns tyvärr alltför många stympade träd som fått offra kronan för att nån amatör inte visste vad dom gjorde.
Det finns tyvärr alltför många stympade träd som fått offra kronan för att nån amatör inte visste vad dom gjorde.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Ja, det är inget vi har planterat iallafall, utan när det började växa så var det rätt litet och behändigt.
Får skylla mig själv som släppte iväg det.
Det har inte blommat under de 7-8 åren det har växt.
Tack för all hjälp so far!
Får skylla mig själv som släppte iväg det.
Det har inte blommat under de 7-8 åren det har växt.
Tack för all hjälp so far!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden