12 786 läst ·
53 svar
13k läst
53 svar
Tomten skuggas efter 18, fälla träd trots detaljplan?
En urskog släpper ifrån sig exakt lika mycket syre som den förbrukar. Annars skulle mängden bundet kol hela tiden öka. En brukad skog blir lite mer komplicerad men i snitt blir det samma sak där. En mosse byggr däremot kontinuerligt upp torv som blir ett större och större kollager. Det går dock väldigt långsamt.
De bestämmer visst om området är markerat i detaljplan - du kan bli ålagd att återplantera! Ta omedelbart kontakt med kommunen och lyssna inte på såna här dumheter som Nötegårdgubben skriver! Sen tror jag inte kommunen tycker det är så viktigt att träden skymmer din tomt.Nötegårdsgubben skrev:
I det långa loppet är allt ett kretslopp, det stämmer, men då kan man också säga att djur inte förbrukar syre, för det de förbrukar i förbränning är exakt lika mycket som de sparar genom att äta mat. I vanlig tal brukar man dock säga att växter producerar syre och djur förbrukar syre.D Daniel 109 skrev:En urskog släpper ifrån sig exakt lika mycket syre som den förbrukar. Annars skulle mängden bundet kol hela tiden öka. En brukad skog blir lite mer komplicerad men i snitt blir det samma sak där. En mosse byggr däremot kontinuerligt upp torv som blir ett större och större kollager. Det går dock väldigt långsamt.
Men skogen har möjligheten att ta kol ur kretsloppet genom att bygga ett humuslager, och djur hade en gång i tiden samma möjlighet genom att dö och slutligen bli olja och kol.
Och människan har så klart möjligheten att återföra allt till kretsloppet igen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Nu har jag iofs svarat betydligt mer än det där korta och lite tunna svaret, men vad baserar du ditt svar på? För eftersom att det varken är TS mark eller TS som avser att ta ner träden så synes det för att citera dig som minst lika stora ”dumheter”.T Torpboken skrev:
Visst i det korta loppet. Det är åkrarna som producerar den mängd syre dom du behlver för att förbränna maten. En orörd skog är inte en syre generator. Den producerar inget syre.harry73 skrev:
I det långa loppet är allt ett kretslopp, det stämmer, men då kan man också säga att djur inte förbrukar syre, för det de förbrukar i förbränning är exakt lika mycket som de sparar genom att äta mat. I vanlig tal brukar man dock säga att växter producerar syre och djur förbrukar syre.
Men skogen har möjligheten att ta kol ur kretsloppet genom att bygga ett humuslager, och djur hade en gång i tiden samma möjlighet genom att dö och slutligen bli olja och kol.
Och människan har så klart möjligheten att återföra allt till kretsloppet igen
Du är alltid skyldig att säkerställa återväxten i en skog. Det har inget med kommun elker detaljplan att göra. Är det skog så förutsätter jag att det ska skötas som skog. Då får man inte toppa träden.T Torpboken skrev:
Jag hade tyckt det vore jäkligt bra bli av med solen.H hewsbyggare skrev:Hej!
Vi har skugga från ca klockan 18.00 på i stort sett hela tomten om 1500 kvm. Senare på kvällen kommer solen fram igen under trädkronorna.
Skuggan orsakas av en skogsdunge, inte överdrivet stor men säg 2 hektar. Markägaren (privat och inte kommun tack och lov) är medgörlig och kan tänka sig riva några träd.
Detaljplanen säger dock att "skogsområdet ska bevaras". I kartan på detaljplanen finns ett R på skogsområdet, anledningen är fornlämningar som tros ha grävts bort för länge sedan. Men ingenting får byggas där.
Har kommunen något att säga till om gällande gallringen?
Jag förstår att jag borde vända mig till dom för mer information men vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag gör det. Tanken är inte att jag vill röja bort hela skogen utan gallra bort 5-10 skräpträd som asp, tall och björk.
Ska jag skicka in ett brev där jag förklarar att skuggan är en stor olägenhet? Finns det risk att man nekas att fälla träden på grund av att detaljplanen säger att skogsområdet ska bevaras?
Tack på förhand!
Denna värme vi haft, så önskar jag inte mer solplättar i alla fall utan mer skugga och svalka.
Du får läsa hela tråden, ts äger inte marken, den som ska säkerställa vad som gäller är markägaren.T Torpboken skrev:
Klicka här för att svara