Hej! Jag är nyinflyttad i en villa och nyfiken på vad det är för häck sol omger huset. Den hade vita blommor på för-sommaren och saknar taggar och bär.
Bladen ser ut så här
Någon som vet vad det är här art?
Bladen ser ut så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet vad det är här art?
Är det två olika växter på bilderna? Bladen är inte i fokus, det ligger på den bakomvarande häcken men det ser onekligen ut som två olika växter. På de suddiga bladen syns något naggade bladkanter medan häckplantan har helt rundade blad. Eller så kan det vara att bladformen förändras när bladen åldras.
Svårt att avgöra från bilderna så det blir en gissning, björkspirea Spirea betulifolia. Googla för bekräftelse, om du sett den blomma vet du hur blommorna ser ut.
Svårt att avgöra från bilderna så det blir en gissning, björkspirea Spirea betulifolia. Googla för bekräftelse, om du sett den blomma vet du hur blommorna ser ut.
Ja det var en riktigt dålig bild, sorry! Här kommer en bättre. Alla blad är naggade. Vi är sugna på att klippa ned den till 10-15 cm för att få den tätare nedtill. Bör vi vänta till vårvinter för att göra det eller kan vi göra det nu tror du?A Abies koreana skrev:Är det två olika växter på bilderna? Bladen är inte i fokus, det ligger på den bakomvarande häcken men det ser onekligen ut som två olika växter. På de suddiga bladen syns något naggade bladkanter medan häckplantan har helt rundade blad. Eller så kan det vara att bladformen förändras när bladen åldras.
Svårt att avgöra från bilderna så det blir en gissning, björkspirea Spirea betulifolia. Googla för bekräftelse, om du sett den blomma vet du hur blommorna ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Vårvintern för så kraftig föryngring.C carljohans skrev:
Björkspirea blommar med större kvastar så det skulle ju kunna ge bär på det sättet. Hur såg blommorna ut?
nu har den blommat igen! Så här såg blommorna ut. Tycker inte dom ser ut som Björkspirea när jag googlar på det.BirgitS skrev:
Trubbhagtorn Cratageus monogyma
Ja, trubbhagtorn har bär. På bilden från augusti ifjol ser det ut som kommande bärklasar men det kanske bara är vissna blommor?
Nä det är garanterat en spirea. En sån där som planteras i offentliga planteringar. Girlandspirea tror jag den heter på svenska, finns några olika sorter av den.
EDIT: Googla Spirea nipponica så finns det bilder på olika sorters girlandsspirea som stämmer in. De är lite mångformiga i bladen. Här är en sort som liknar den på bilden:
https://www.scotplantsdirect.co.uk/plants/garden/spiraea/spiraea-nipponica-snowmound.html
EDIT: Googla Spirea nipponica så finns det bilder på olika sorters girlandsspirea som stämmer in. De är lite mångformiga i bladen. Här är en sort som liknar den på bilden:
https://www.scotplantsdirect.co.uk/plants/garden/spiraea/spiraea-nipponica-snowmound.html
Klicka här för att svara
