Har en ek på tomten på landet som har en gammal skada (mer än 5 år då det är så länge vi haft huset). Vet ej om det är en misslyckad beskäring eller om det är en gren som blåst av. Såg igår att det var fullt med skalbaggar (gröna rackare, syns om man tittar noga på bilden) på "stumpen" efter grenen, och även en del myror. Det dyker även upp en bålgeting med jämna mellanrum och är där och gnager. Igår såg det torrt ut, men idag är det helt blött där och ser ut som att det rinner sav.

Är detta något jag bör vara orolig för? Tecken på att trädet är sjukt eller bara en tillfälligt lockelse för insekterna? Vill gärna ha eken kvar!

C
D DejvidK skrev:
Är detta något jag bör vara orolig för? Tecken på att trädet är sjukt eller bara en tillfälligt lockelse för insekterna? Vill gärna ha eken kvar!
Beror på. Kan vara hela spektrat från ofarligt till kört beroende på hur det ser ut. Insekter tyder på röta och det är inget bra tecken.
Har du någon bild?

Just ekar kan leva i flera hundra år med röta. I det här fallet låter det som en färsk skada. Så det är ingen fara. Ekar med röta är en bra resurs för den biologiska mångfalden.

• Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Ajdå, trodde jag fått med bilderna :) Här kommer de: Träd med savläckage och lavar på barken, omgivet av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ek med gröna blad och lavar på stammen, möjligtvis av intresse för trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Är ingen expert, men jag tycker det ser helt ofarligt ut!
Ser ut som att skadan håller på att vallas över. Det är nog saven som lockar dit insekterna.

C cpalm skrev:
Är ingen expert, men jag tycker det ser helt ofarligt ut!
Skönt att höra :) Frågan är om man kan göra något för att "hjälpa" eken? Typ dra på nån smörja som skyddar eller bygga ett litet skydd så det inte rinner ner vatten i skadan?

Det finns inget träd som eken som härbärgerar så mycket liv, det är en perfekt plats för alla småkryp, fjärilar , skalbaggar m.m. Oroa dig inte, eken överlever med sina eventuella skador och kommer även i fortsättningen vara värdefull för massor av småkryp.

Nej, absolut inte på med någon smörja, eken hanterar detta själv.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
C
Skulle också låta naturen ha sin gång där. Det viktigaste du kan göra är förmodligen att säkerställa ett det inte sticker ut någon död stump som hindrar barken från att valla över skadan. Men det är ju inget problem i ditt fall.

Insekterna ser ut som guldbaggar, ev gräsgrön guldbagge. Gillar nektar och blommor.

Men hela trädet ser stressat ut, då det skjutit en massa stamskott. Det sker bara när trädet mår dåligt, eller när något plötsligt försvunnit så stammen badar i ljus och det lönar sig att skjuta nya skott.

Kalle B Kalle B skrev:
Men hela trädet ser stressat ut, då det skjutit en massa stamskott. Det sker bara när trädet mår dåligt, eller när något plötsligt försvunnit så stammen badar i ljus och det lönar sig att skjuta nya skott.
Ajdå. Några uppslag på vad man kan göra för att trädet ska ha det bättre? Ingen förändring vad gäller sol, då omgivningen är oförändrad. Däremot har det förstås varit väldigt lite regn en period (roslagen).

Ja, marken som skymtar bakom trädet ser väldigt torr ut. Är det lösa stenar eller står trädet i princip på hällberget? Trädet kan ha haft problem under torrsommaren 2018, som fick den att 2019 skicka lite nya stammskott. Det skulle kunna stämma i tid med hur stora skotten är nu. Det skulle också kunna förklara varför den har svårt att hantera skadan som det nu kommer sav ifrån. Ek är väldigt torktåligt, men bara när de står i djup jord så de kan hämta upp vatten på flera meters djup. Står de på berg klarar de torka förvånadsvärt dåligt. Jag har sett eksly torka ihjäl medan sly av rönn och lönn som stod intill klarade sig.

Står tyvärr i princip på hällberget, dessutom står det ett antal björkar, förvisso ganska små, närheten som jag gissar konkurrerar en del om det vatten som finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.