Hej
Här haft påhälsning av något djur som har trött att vårat äppleträd är en klösbräda eller liknande.
Går det att rädda detta 2-åriga äppleträd tro?
Tacksam för vettiga svar
Här haft påhälsning av något djur som har trött att vårat äppleträd är en klösbräda eller liknande.
Går det att rädda detta 2-åriga äppleträd tro?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för vettiga svar
Om det skett under natten och det har varit molnigt och fuktigt kan du testa att lägga tillbaka barken och omedelbart surra om plast runt hela stammen, varje minut i det läget räknas om barken som är avskavd inte ska dö.
Om barken är lite torr på ytan bara, skär rent med vass kniv på ändarna Uppe/nere på de längsta bitarna och lägg noggrant ihop snittytorna.
Om barken inte vuxit ihop någonstans till hösten krävs det att man ympar in nya rotsystem, men på ett två år gammalt träd är det inte värt mödan annat än som ett hobbyprojekt.
Trädet kommer klara sommaren i vilket fall eftersom vatten transporteras upp i veden, dock måste det finnas bark annars kommer inte näringen från bladen ner till rötterna och de de och trädet dör efter något/några år.
Om barken är lite torr på ytan bara, skär rent med vass kniv på ändarna Uppe/nere på de längsta bitarna och lägg noggrant ihop snittytorna.
Om barken inte vuxit ihop någonstans till hösten krävs det att man ympar in nya rotsystem, men på ett två år gammalt träd är det inte värt mödan annat än som ett hobbyprojekt.
Trädet kommer klara sommaren i vilket fall eftersom vatten transporteras upp i veden, dock måste det finnas bark annars kommer inte näringen från bladen ner till rötterna och de de och trädet dör efter något/några år.
Plantera ett nytt träd. Det där är kört.
De där barkskydden funkar, om det finns andra träd i närheten som råbocken kan ta istället. Men finns det bara ett så får den ju ta det, även om det är jobbigt. Därför brukar jag spara en massa smårönnar, det brukar vara favoritträdet så om det finns sådana så fejar den hellre där än på andra träd.
Eftersom det var tre sorter kan jag tänka mig att ymparna är uppe i kronan.
Klicka här för att svara