Hej

Här haft påhälsning av något djur som har trött att vårat äppleträd är en klösbräda eller liknande.

Går det att rädda detta 2-åriga äppleträd tro? Ungt äppleträd i gräs med synliga skador på stammen där barken är bortschrapad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat ungt äppleträd med repade grenar och bark nära gräsmatta och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för vettiga svar

Ser ut som rådjur, har dock ingen aning på om hur eller ens om det går att rädda det.

Om det skett under natten och det har varit molnigt och fuktigt kan du testa att lägga tillbaka barken och omedelbart surra om plast runt hela stammen, varje minut i det läget räknas om barken som är avskavd inte ska dö.

Om barken är lite torr på ytan bara, skär rent med vass kniv på ändarna Uppe/nere på de längsta bitarna och lägg noggrant ihop snittytorna.

Om barken inte vuxit ihop någonstans till hösten krävs det att man ympar in nya rotsystem, men på ett två år gammalt träd är det inte värt mödan annat än som ett hobbyprojekt.

Trädet kommer klara sommaren i vilket fall eftersom vatten transporteras upp i veden, dock måste det finnas bark annars kommer inte näringen från bladen ner till rötterna och de de och trädet dör efter något/några år.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Plantera ett nytt träd. Det där är kört.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Det syns dåligt på bilden, men visst finns det inte någon strimma intakt bark hela vägen på någon sida av stammen? I såna fall bara att såga ner och plantera nytt.

Tack för alla svar...

Ska prova att plasta...

Tråkigt när det är en bröllopsgåva med 3 sorter på...

//Otto

När du sätter ett nytt träd, sätt då ett annat stamskydd än det som ligger på backen. Dom är värdelösa eftersom rådjuren lätt kan slita av dom som du märkt.

De där barkskydden funkar, om det finns andra träd i närheten som råbocken kan ta istället. Men finns det bara ett så får den ju ta det, även om det är jobbigt. Därför brukar jag spara en massa smårönnar, det brukar vara favoritträdet så om det finns sådana så fejar den hellre där än på andra träd.

Claes Sörmland
Nytt träd eller såga av det under fejningskadan om det inte är sabbat hela vägen ned till ympstället. Troligen svarar det med att skjuta långskott, låt ett av dem komma upp under sommaren så får du en ny stam.

Eftersom det var tre sorter kan jag tänka mig att ymparna är uppe i kronan.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Eftersom det var tre sorter kan jag tänka mig att ymparna är uppe i kronan.
Jag missade den delen. Det brukar vara en grundsort och sen ympas två andra sorter in som grenar. I så fall blir det ju bara en av sorterna kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.