5 587 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Får ni några plommon i år?
Sida 1 av 2
Vissa år är det dålig timing på våren och insekter och blommor missar varandra, medan det andra år kommer onsint kalla nätter. Men i år kom det inte en några blommor på plommonträden. Jo, på ett kom det max tio blommor som det inte blev något av och på de tre andra träden inte en enda blomma. Träden står i norra Stockholm.
Hur har ni andra det? Är det bara mina träd som strejkar, eller är det fler som har det likadant. Någon klok som har några teorier?
Hur har ni andra det? Är det bara mina träd som strejkar, eller är det fler som har det likadant. Någon klok som har några teorier?
Inga kart utvecklades alls på äppelträdet (det blommade dock). Det var många blommor på mina amerikanska blåbär, men verkar inte bli något bär alls av det. Misstänker den kalla perioden i våras. Bor också i Mellansverige.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Massor av blommor, en del kart men betydligt färre än förra året.
Mitt plommonträd var så generöst förra året att jag gav bort plommon till alla som ville ha. I år hade det stendött och vi tog ner det. 
Har aldrig tidigare sett så mycket blommor på äpple och klarbärsträd. Tyvärr väldigt lite kart trots att det inte varit några frostnätter. Enligt en biolog i grannskapet var dagarna under blomningen för kalla för att bina skulle vara på alerten
Plommon, päron och äpple har blommat rikligt och det är många kart, frågan är bara om det blir någon frukt över till oss, elaka maskar brukar förstöra skörden.
Förra året plockade jag bort alla angripna plommon och slängde i soporna, hoppas det åtminstone reducerar angreppen i år.
Förra året plockade jag bort alla angripna plommon och slängde i soporna, hoppas det åtminstone reducerar angreppen i år.
Har aldrig sett så mycket kart på plommonträdet som iår. Blir även mycket körsbär medan det nyplanterade äppelträdet tycks ge tre äpplen. Grannens biodling ger således frukt.
Jag borde haft mycket plommon i år eftersom Opal ger vartannat år och skulle gett i fjol, men då frös blommorna och jag fick fyra plommon bara. Men de frös väl i år igen, för jag hade bara ett fåtal blommor. De blommorna verkar dock alla ha befruktats för jag har nog ett tiotal kart nu. Får väl hoppas på bra skörd nästa år istället...
Mycket blom men dåligt med frukt på träden. Frosten tog det mesta.
I princip inget: amerikanska blåbär, vinbär, plommon, körsbär, äpplen, päron.
Har något enstaka äppelträd som verkar ge frukt då det blommade lite senare. I övrigt får vi leva på hallon.
I princip inget: amerikanska blåbär, vinbär, plommon, körsbär, äpplen, päron.
Har något enstaka äppelträd som verkar ge frukt då det blommade lite senare. I övrigt får vi leva på hallon.
Mycket röda vinbär, en hel del svarta och krusbär; nästan inga plommon trots bra blomning, en bra bit äpplen - betydligt fler än det tiotal vi fick förra året (förrförra fick vi runt 200 kg).
Väldigt få körsbär.
Väldigt få körsbär.
