Byggahus.se

Allergisk reaktion av tuja?

1. B
    Medlem · staffanstorp · 378 inlägg

Bonan

Medlem
    Hejsan.

Tänkte höra mig för om någon hört att någon fått en allergisk reaktion av Tuja? Förra sommaren klippte jag vår tuja fick bara väldigt små rivsår på underarmarna. Under kvällen svullnade hela underarmarna upp och och det sved väldigt mycket under kvällen, Två dagar senare var det över. Tillfällighet trodde jag och idag när jag skulle på den och igen och korta ner den så sitter jag ju nu med lika svullna underarmar igen som sist. Och svider gör det ju naturligtvis med.

Någon som känner till något liknade?

• Laddar…
  2. yxet
    Medlem · uppsala · 495 inlägg

yxet

Medlem
    jag har läst på forumet att det finns giftiga thuja sorter,antar att det är det du råkat ut för

3. yonna
    Medlem · Österlen · 7 028 inlägg

yonna

Medlem
    Min förra trädgård: Thuja Brabant. Jag är inte känslig och är absolut inte allergisk mot något - men när jag klippte häcken 2 ggr/året iklädde jag mig långärmad vinterjacka och rejäla handskar just pga samma effekt som Bonan fått. Thujan är inte giftig men barr/grenar är mycket smutsiga och de småsåren man får kan lätt infekteras.

4. B

Bonan

Medlem
    Skönt att höra att tman inte är helt ute och cyklar då utan att det var vad jag befarade. Det har börjat lägga sig nu i allafall över armarna men måste komma ihåg till nästa gång att ha handskar och långärmad tröja hehe.

• Laddar…
  5. L
    Medlem · Stockholm · 536 inlägg

Lycke

Medlem
    Jag har råkat ut för samma sak! Har en thuja som jag klipper till en bonsai (modell gigantisk, så man kanske inte ska säga bonsai förresten). Får alltid hemska underarmar av det; rött, svullen och svidande.

• Laddar…
  6. B

Bonan

Medlem
    Precis så det artade sig för mig med. Det är ingen vidare upplevelse. Långärmat nästa gång för dig med förmodar jag hehe?

• Laddar…
  7. T
    Medlem · 98 inlägg

Telefu

Medlem
    Tuja innehåller allergiframkallande oljor/syror som kan irritera sår och andningsorganen. Märker att det blir att det blir tyngre att andas när jag klipper min jättehäck, speciellt om det är vindstilla. Har alltid heltäckande klädsel.
    Tuja = northern white cedar ett nordamerikansk träd kännt för sin röttålighet.
    Mer info här:
    https://www.wood-database.com/northern-white-cedar/

Jupp, jag vet. Ett bra trådlyft ;)

8. H
    Medlem · Stockholm · 470 inlägg

Harrison

Medlem
    Odla skrev:
    Tujan, speciellt grenspetsarna, innehåller en eterisk olja som är irriterande på hud och slemhinnor och kan utlösa eksem. Man kommer ju i kontakt med växtsaften när man klipper, så man bör alltid använda handskar då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.