nikasp
Den här eken som jag gissar är 10-12 meter hög skuggar lite för mycket och släpper så jäkla mycket löv. Den är kapad tidigare ser man och har slagit många skott så kronan är massiv högst upp.

Någon som kapat ett sådant träd hårt och vet om det blir vettigt? Ett alternativ är att ta ner hela rasket men jag är inte så riktigt där än. Vi har hus 5-6 meter åt båda håll så jag tänker inte försöka mig på något själv.

Hög ek med tät krona i trädgård omgiven av mindre träd och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Det blir inte bra att ta ner träd rejält för de får en konstig och onaturlig form, t.ex. med kraftig mängd nya grenar just där man tagit av det. Det en arborist kan göra är att glesa ut kronan vart 5:e år men det påverkar inte skuggan och mängden löv särskilt mycket.

nikasp
Jo, vattenskott har jag koll på. Vi gick loss kanske lite för hårt på gamla äppel och päronträd i torpet. De hade inte beskurits på mycket länge så efter den behandlingen sköt den massor av skott. Får överväga att ta ner hela trädet men gillar det ibland.

BirgitS
Du får plantera ett nytt träd :)

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Vi hade stor ek på landet som vi lät arborister beskära ett antal gånger. Det fungerade bra. För två år sedan lät vi ta ner trädet dock. Tråkigt, 100-åriga ekar har ett egenvärde. Det stod 5 meter från huset och var enormt så till sist gick det inte längre.

För att ta ner det bad vi om tillstånd för att vara på den säkra sidan.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Är det bara inom kulturintressanta områden man måste be om lov ? Går det någon gräns för hur stor / gammal eken måste vara innan man ska göra detta ?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Karlia
Vid snabb googling hittade jag det här på Naturvårdsverket. Vi tyckte själva att det var tråkigt att fälla vår ek men vågade inte längre ha den kvar.
Information från Naturvårdsverket om särskilt skyddsvärda träd, inklusive jätteträd, mycket gamla träd och grova hålträd.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
I InsidersUnited skrev:
Är det bara inom kulturintressanta områden man måste be om lov ? Går det någon gräns för hur stor / gammal eken måste vara innan man ska göra detta ?
Det varierar nog, i Stockholms län gäller (gällde?) någon sorts skydd när ekens diameter är mer än 1 m mätt 1 m ovanför marken.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Och det är inte bara i naturreservat utan överallt. Stad, skog, privat mark.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
En stor ask vid en vägkant som lider av askskottsjukan och behöver avlägsnas.
Skapa konto
Jag måste tyvärr ta ner min enorma ask som fått askskottsjukan. Det fyller en mycket stor funktion både när det gäller vinterstormarna från Östersjön och sommarskuggningen. Här finns - tyvärr - inget skydd för friska träd vilket gör att tomterna skövlas vid nybyggen.

Spånar nu på nytt stort träd som ersättning. Något som jag får uppleva stort i min livstid...

Det är ingen fara. Askskottsjukan medför att toppskott torkar in. Men trädet klarar sig länge ändå. Så det behöver inte tas ner.

Har tagit ned tre sådana ekar som misshandlats av tidigare ägare det går lät röta i dem. Vi blev varse det när en tredjedel på en av ekarna gick ned.

Ca 80% av askskottsdrabbade träd dör - även om det kan ta upp till 10-15 år. Mycket få överlever. Silhuetterna av ett hundratal döda träd kantar jyckepromenaden runt kohagarna här. Enligt arboristerna på Alnarp, som besökt mitt träd ett par gånger under åren, finns det än så länge inte något botemedel.

Men även denna gång vet Daniel109 förmodligen bättre.

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har tagit ned tre sådana ekar som misshandlats av tidigare ägare det går lät röta i dem. Vi blev varse det när en tredjedel på en av ekarna gick ned.
Just ekar med röta är väldigt värdefulla för den biologiska mångfalden. Man tillfogar träd skada avsiktligt för att de ska få röta. Men står de nära bebyggelse måste man ju ta hänsyn till den också.

yonna yonna skrev:
Ca 80% av askskottsdrabbade träd dör - även om det kan ta upp till 10-15 år. Mycket få överlever. Silhuetterna av ett hundratal döda träd kantar jyckepromenaden runt kohagarna här. Enligt arboristerna på Alnarp, som besökt mitt träd ett par gånger under åren, finns det än så länge inte något botemedel.

Men även denna gång vet Daniel109 förmodligen bättre.
Nej, så illa är det inte.
https://www.skogssallskapet.se/kunskapsbank/artiklar/2016-06-03-askskottsjukan---hot-och-hopp.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.