Björk med bar krona bland andra träd mot molnig himmel, som tecken på möjlig sjukdom eller stress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag blev lite inspirerad av alla "Hur mår trädet"-trådar så jag kollade lite närmare på mina egna träd.

Björken i mitten ser ju lite ledsen ut i kronan, men frågan är vad som gör att de översta grenarna dör? Kan det vara ett riskträd?

Att bedöma björkar är ett gissningsarbete...

Men lite/inga löv i toppen är inte ett bevis på en frisk björk.

Hur dåligt den mår är varierande.

/ATW

A ArneTW skrev:
Att bedöma björkar är ett gissningsarbete...

Men lite/inga löv i toppen är inte ett bevis på en frisk björk.

Hur dåligt den mår är varierande.

/ATW
Ja, lite gissning blir det ju

Förekommer det att björkar återhämtar sig om de börjar dö i toppen eller är den bortom räddning?

P
den där björken har gjort sitt.. tyvärr

Maskintok skrev:
den där björken har gjort sitt.. tyvärr
Tack för svar!

Jag var rädd för det…
Vågar man låta den stå en sista säsong eller ska man vara rädd att den går omkull?

Ta ner den innan den blir dålig. En stor, rutten björk är svår att fälla säkert, rötan gör att det inte går att rikta den säkert.

P
D Daniel Eriksson1 skrev:
Tack för svar!

Jag var rädd för det…
Vågar man låta den stå en sista säsong eller ska man vara rädd att den går omkull?
Nja den kan hålla på att dö i många år..
Men till slut så är det riktigt farlig...

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag var rädd för det…
Vi hade en björk som såg 'bladfattig' ut i toppen under 2019 (troligen som följd av den extremt torra sommaren 2018). Såg lite ut som din björk. Dock frisk i övrigt dvs barken och stammen hel samt friska/ gröna grenar längre ned. Förra året var den precis som vanligt igen och lövsprickningen i år ser helt ok ut.

Sen hade vi en annan björk som såg lite allmänt klen ut i grenverket och där barken sedermera föll loss från nedre delen av stammen. Arborist rekommenderade att ta ner den relativt omgående. Visade sig bra då den var murken i centrum av stammen de nedersta 3-4 metrarna...

Så vad lärde jag mig? 1) Kolla status på ett träd med kunnig person. Nu kanske en arborist har ett visst egenintresse att skapa jobb åt sig men de som jag pratade med var genuint intresserade av träd/ trädgård och hade tillräckligt att göra för att inte dra på sig onödiga jobb... 2) kronans skick är kanske en 'early warning' men det är stammens kondition som avgör om den riskerar falla i närtid.

//Anders

Ja, lite gissning blir det ju

Förekommer det att björkar återhämtar sig om de börjar dö i toppen eller är den bortom räddning?
Jag har fällt björkar som sett ut sådär och som varit friska i rotstocken...

Minn gissning är att det kan bli sådär om förutsättningen för björken ändrats... mindre vatten/torrare mark eller nåt annat.

Björkar tvärdör inte och kan stå säkert i många år efter de sett lite risiga ut.

Så att vänta nåt år en liten risk att ta.

/ATW

Tycker grenverket (hur den har växt upp) är lite avvikande för att va björk, den kanske växte upp med stor konkurrens av andra träd/buskar.
Sedan kan nog sommaren 2018 reducera "livskraften" rejält om inte riktigt god vattentillgång fanns.

Vill du ha kvar den så skulle jag i alla fall avvakta & bara ha lite koll på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.