A Abies koreana skrev:
Tuja liksom andra städsegröna växter behöver det lilla ljus som finns dagtid under vinter och tidig vår, annars kan bladen/barren skadas i brist på ljus. Den enda gång man behöver överväga en täckning är när tjältorka uppstår vilket är långt ifrån varje vårvinter. Tjältorka inträffar när dagstemperaturen stiger kraftigt under dagtid och stark kyla hänger sig kvar nattetid och vilket gör att tjälen inte släpper greppet. Pågår detta under några veckor så kan städsegröna växter skadas pga av den frusna marken.

Bevattning sker när behovet uppstår vilket kan variera beroende på temperatur och nederbörd. Att vattna var tredje dag oavsett om det behövs eller inte är ingen bra strategi. För mycket vatten är minst lika illa som torka, blir det för blött så uppstår syrebrist för rötterna och de ruttnar. Känna efter med fingret i jorden under plantorna en bit ner, det skall kännas fuktigt men absolut inte blött.
Har läst mig till tjältorkan så är faktiskt insatt i varför man behöver täcka.
Mina thujor har fått vatten var tredje dag sen dom planterades i April och växt 30-35cm allihopa, 233st och ingen har dött så min bevattning är bra och har Jag vattnar när jag anser att de behövs. Inte om de tex regnar. Ingen har ens gulnat varken i topp eller botten. Så en uppläxning om hur jag vattnar undanbedes, de är inte frågan i min tråd

Redigerat:
  • Haha
  • Ledsen
Mrke och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
ccaarroh
  • Laddar…
BirgitS
C ccaarroh skrev:
Mina thujor har fått vatten var tredje dag sen dom planterades i April och växt 30-35cm allihopa, 233st och ingen har dött så min bevattning är bra och har funkat.
Att det har fungerat att vattna var 3:e dag under sommaren betyder inte att det kommer att fungera att vattna var 4:e dag under hösten när det ibland kan vara brittsommar med sol och värme och ibland vara hällregn flera dagar i rad.

• Gilla
A.Ka
  • Laddar…
Iom kommentaren i #16 lämnar jag tråden. Lycka till.

• Gilla
ccaarroh
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att det har fungerat att vattna var 3:e dag under sommaren betyder inte att det kommer att fungera att vattna var 4:e dag under hösten när det ibland kan vara brittsommar med sol och värme och ibland vara hällregn flera dagar i rad.
Jag behöver ingen uppläxning i min bevattning. Det är inte frågan i min tråd

• Wow
BengtH
  • Laddar…
BirgitS
Nu är det här ett diskussionsforum och inte ett enkelt "ställ en fråga och få ett inlägg som svar".

Som sagt bevattning och problem med uttorkning på vårvintern hänger ihop.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det här ett diskussionsforum och inte ett enkelt "ställ en fråga och få ett inlägg som svar".

Som sagt bevattning och problem med uttorkning på vårvintern hänger ihop.
Jag vattnar mina bra och dom har hittills överlevt alla 233. Jag fråga hur folk vintertäcker sina thujor, inte hur dom vattnar sina thujor

Satsuki
I så fall tycker jag det logiska är att du fortsätter precis som du gjort och täcker på det sätt du redan har bestämt dig för så du själv blir nöjd.

Fö har jag aldrig sett någon täcka en tuja-häck, men eftersom det inte är ett svar på din fråga antar jag att det inte tillför så mycket.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
I så fall tycker jag det logiska är att du fortsätter precis som du gjort och täcker på det sätt du redan har bestämt dig för så du själv blir nöjd.

Fö har jag aldrig sett någon täcka en tuja-häck, men eftersom det inte är ett svar på din fråga antar jag att det inte tillför så mycket.
Så har jag också funderat, har aldrig heller sett någon täcka sina thujor, speciellt inte här nere där jag bor..

C ccaarroh skrev:
Så en uppläxning om hur jag vattnar undanbedes, de är inte frågan i min tråd
;););)

En gås fotograferad bakifrån står vid vattnet med ett ben lyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gick vintertäckningen då? Blev dom brända? Står inför samma dilemma om man ska köpa på sig skuggväv inför vintern o våren.

Vi kommer plantera ca 30m brabthäck denna vecka, 60-80 cm krukodlade.

Jag bor i Umeå så känns som behovet av vintertäckning är större hör, längre tjäle och stark vinter/vår sol i feb/mars.

B Bzr skrev:
Hur gick vintertäckningen då? Blev dom brända? Står inför samma dilemma om man ska köpa på sig skuggväv inför vintern o våren.

Vi kommer plantera ca 30m brabthäck denna vecka, 60-80 cm krukodlade.

Jag bor i Umeå så känns som behovet av vintertäckning är större hör, längre tjäle och stark vinter/vår sol i feb/mars.
Jag täckte dom aldrig, blev så dåligt med tjäle i Närke denna vinter. Hittills så lever alla och inga torkskador. Men eran tjäle lär ju bli betydligt värre i Umeå så där är nog täckväv ingen dum idé!

• Gilla
Bzr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.