2 088 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Markduk under matjorden?
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Vi har en skogstomt(grovplanerad), ni vet rötter, sten, lite vass, blandade skogsväxter. Känns som ett evighetsjobb att rycka upp och kratta hela tomten så det slog mig att man kanska kan lägga markduk över de svåraste ställerna och matjord ovanpå.
Någon som gjort så? eller påverkar det dränering kanske?
Någon som gjort så? eller påverkar det dränering kanske?
Det är enklare att du anpassar dig till de förhållanden som råder. Du lär aldrig besegra naturen i längden ändå, å när det gäller duken, så hade du lite otur i ditt sätt att tänka, även om jag förstår hur du tänkte 
magentis
PS. Här finns en av Internet:s mest intressant å roliga sidor, som vederlägger min tes, om att naturen gör som den vill: http://www.jornmark.se/default.aspx DS.
magentis
PS. Här finns en av Internet:s mest intressant å roliga sidor, som vederlägger min tes, om att naturen gör som den vill: http://www.jornmark.se/default.aspx DS.
Gammal tråd men varför tänkte TS fel?M magentis skrev:Det är enklare att du anpassar dig till de förhållanden som råder. Du lär aldrig besegra naturen i längden ändå, å när det gäller duken, så hade du lite otur i ditt sätt att tänka, även om jag förstår hur du tänkte
magentis
PS. Här finns en av Internet:s mest intressant å roliga sidor, som vederlägger min tes, om att naturen gör som den vill: [länk] DS.
Jag har en liknande tanke på min skogstomt där jag tänkte lägga någon typ av markduk och sen hälla sand och stenmjöl på för att bli av med den värsta växtligheten.
Eller är det bättre att strunta i duken?
Du och TS verkar vilja uppnå lite olika saker. TS verkar vilja att något ska växa eftersom matjord ska tillföras. Då är markduk inte att rekommendera. Men det låter som att du vill ha en yta av stenmjöl och ingen växtlighet och då behöver du en markduk för att inte få upp den befintliga växtligheten.Berkelus skrev:
Helt korrekt! Tack för svar.H Harmagedon skrev:Du och TS verkar vilja uppnå lite olika saker. TS verkar vilja att något ska växa eftersom matjord ska tillföras. Då är markduk inte att rekommendera. Men det låter som att du vill ha en yta av stenmjöl och ingen växtlighet och då behöver du en markduk för att inte få upp den befintliga växtligheten.
Jag hade först tänkt att typ köpa med mig två-tre säckar med vanlig sand för sandlådor men jag tror det blir "kalare" med duk och stenmjöl?
Måste det var stora mängder stenmjöl eller sand på markduken för att det ska hålla bra tror du?
Jag är bättre på att få saker att växa än på att anlägga grusytor så det hoppas jag någon annan kan hjälpa dig med. Men underskatta inte växtkraften i gamla rötter.Berkelus skrev:
Klicka här för att svara