L
lantzen: Det är i Skåne! Jag tror jag ger plantorna lite tid innan jag ger upp.
4 svar · 2,0k läst
·
N
Najjklas: Hej i våras satte vi ett 70 tal thujor på vår tomt. Ett dike grävdes med maskin då vi planerade om framsidan. Tujorna stoppades ned och matjord av samma typ som övriga framsidan fylldes på. Droppslang installerades direkt. Ena längan trivs kanon, andra ser riktigt risig ut. Den risiga delen har en vall som granne. När de planterades var det en del vatten i diket. Ingen fara tyckte
0 svar · 1,9k läst
·
Jiji
Jiji: [citat] Då är det nog bra med stöd. Jag bor också ganska nära havet och får in en hel del salt men avenboken klarar det riktigt bra.
10 svar · 4,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om en slumpvis snubbe på ett forum på nätet känns som en svag referens så går det att Linda Chalker-Scotts egna text om saken här: https://s3.wp.wsu.edu/uploads/sites/403/2015/03/soil-amendments.pdf Det är alltså en popularisering av hennes forskning på området.
10 svar · 3,4k läst
·
Z
z_bumbi: De flesta vide går att föröka med sticklingar så ni kan testa och se om det funkar med de ni har.
1 svar · 3,3k läst
·
Kalle B
Kalle B: I naturen växer magnolia i halvskugga under större lövträd, gärna i bäckraviner. Det innebär skuggad och fuktig jord med mycket rinnande grundvatten och näringsrik och mullrik jord från alla nedfallna höstlöv. På en solig och kortklippt gräsmatta har de svårt att hitta både vatten och näring.
10 svar · 2,4k läst
H
Hairong Jia: Sätt tillbaka murstöd av trä
0 svar · 544 läst
A
AndersS: :D då har du tålamod.
4 svar · 3,7k läst
·
Isakare
Isakare: Tack för alla svar. Jag klipper ner den.
5 svar · 9,7k läst
·
H
Harmagedon: Man kan göra en uppbyggnadsbeskäring och skapa en grund för en vacker form på kronan så man slipper kapa tjocka grenar senare. Tex skulle nog jag ta bort de lägsta grenarna som går in över altanen och glesa ut övriga grenar. Men det är absolut inget som måste göras.
3 svar · 1,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade också tagit till ordentligt och i princip börjat om, behållit typ 20 cm ovan mark Finns bra bilder här på hur man ska tänka om häckens form, i tvärsnitt. https://greenspire.se/klipp-hacken-infor-vintern/
4 svar · 2,7k läst
Karlia
Karlia: För grenar rekommenderas inte längre att smörja med "geggamoja" vid beskärning. Aldrig hört talas om med rötter och tror som ovan - med lite tur klarar sig trädet, med otur gör det det inte. Finns inte "säkra" kapningar tyvärr.
9 svar · 7,7k läst
·
Jiji
Jiji: Föryngra häggmispeln genom att skära ner den till marken. Ta en tredjedel per år. Det går bra nu till hösten (vänta lite) eller under vintervilan. Det är dock inte säkert att den kommer upp med samma växtkraft som i yngre dagar. Ge gärna lite benmjöl nu och kväverikt gödsel till våren. Tänk på att att rötterna som tar upp vatten och näring är längst ut, dvs långt utanför
3 svar · 4,7k läst
Åsa L M
Åsa L M: Perfekt, tack så mycket för tips!
36 svar · 82,7k läst
·
A
Abies koreana: Grenarna är "ungdomar" och fortfarande mjuka, de kommer att förvedas troligen redan nästa sommar.
1 svar · 1,5k läst
L
L.t!: Efter hårda tennis matcher är det skönt att duscha av svett som bokstavligt runnit i floder på en. Men ska nog köpa en aleppotvål till nästa år, de ska ju endast vara naturliga oljor vad jag förstår.
6 svar · 2,4k läst
·
Flanken
Flanken: Hejsan! Jag har en ligusterhäck (ca 2 år gammal) och ett silverpäron (gissar på 4 år, fanns när vi flyttade in) som har blivit angripna av någon svamp/ohyra. Silverppäronet står alldeles intill häcken så först tänkte jag att det kanske var samma åkomma, men till utseendet är det helt olika. Ligustern - rena hål, inga rester av något annat https://imgur.com/a/aOO4eS3
0 svar · 2,2k läst
Vildebill
Vildebill: Har börjat se liknelser på de 3 plantor som är klart brunare att de har inslag av en sorts vit väv Jag hittade denna bild på larven cydalima perspectalis som gillar att angripa buxbom och detta känns rimligt
8 svar · 2,8k läst
·
theresiaF
theresiaF: [QUOTE="BirgitS, post: Ja ohyra har det funnits gott om i sommar, bladlöss i mängder och finns en fläder nära som säkert har delat med sig! Men hellre det än sjukdom tänker jag! Tack för ditt svar!
2 svar · 7,8k läst
·
M
Martin_355: Hej. Tack för svaren. Jag kortade ner häcken för ett par veckor sedan. Är det bara klippa och plantera även om man klippt häcken? Sorry alla mina frågor.
6 svar · 3,6k läst
Charlieflower
Charlieflower: [citat] Ser rimligt ut, tyckte den var sent ute med blomningen bara. Ska inte de blomma runt midsommar?
7 svar · 2,1k läst
·
R
Rampage2216: Har åkervinda utspritt runt hela vår tomt. Växer i kluster men jag har haft oturen att lite har smugit med i gräsklipparen och hamnat i komposten. Så i år har vi fått en otroligt växtkraftig kompost. Ska bli ett nöje att göra sig av med den.... alltså komposten, för åkervindan lär växa kvar när vi trillar av pinn
28 svar · 13,0k läst
·
O
OklartDP: [citat] tack för svaret :D
11 svar · 5,5k läst
·
H
Harmagedon: Ja tack säger barkborren. Så, nej tack säger jag till att ha ruttnande granar i trädgården. 2 meter höga spaljeer är inte jättesvårt eller dyrt att bygga utan att använda granstammarna. Du kommer antagligen att behöva jordförbättra ordentligt också om du ska få något annat att vilja växa där granarna har vuxit också. Inte omöjligt på något sätt och med lite tålamod kan du
9 svar · 4,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Se ut som en purpurapel. Kanske 'Royalty'.
2 svar · 3,1k läst
·
H
Harmagedon: [citat] Jag är bättre på att få saker att växa än på att anlägga grusytor så det hoppas jag någon annan kan hjälpa dig med. Men underskatta inte växtkraften i gamla rötter.
5 svar · 2,1k läst
T
TrädgårdsBjörnen: Det där ser ut och låter som asp. Se till att få bort grannens träd, snart har du rötter precis överallt.
16 svar · 3,5k läst
·
E
El Capitan 006: Tack, då har jag fått information om ett alternativ. Jag bor i ett av de villaområden som byggdes på 30-talet.
5 svar · 2,3k läst
·
A
andersatsense: Jag har haft ett liknade ”träd” som någon påstod var afrikansk lagerhägg. Men visst ser det ut som någon typ av lager.
4 svar · 10,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.