Hej,

Jag skulle behöva hjälp med att tyda vad för sorts hål som uppstått på en av granarna som står på tomten.
Det ser ut som något geggigt och en öppning och något sorts vätska som runnit ner någon meter ner från stammen.
Någon som kan förklara ifall det är något angrepp eller ofarligt?

Tack på förhand!

Hål i granträd med slemliknande substans och spår av rinnande vätska på stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Granträd med en mörk skadad öppning och kåda som runnit ner längs stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
V Vindens skrev:
Hej,

Jag skulle behöva hjälp med att tyda vad för sorts hål som uppstått på en av granarna som står på tomten.
Det ser ut som något geggigt och en öppning och något sorts vätska som runnit ner någon meter ner från stammen.
Någon som kan förklara ifall det är något angrepp eller ofarligt?

Tack på förhand!

[bild]

[bild]
Det som rinner är kåda.
Detta sker ofta på gran när trädet är stressat eller fått ett angrepp.
Men blivit vanligare att granarna släpper kåda just för att trädet är stressat pga värmen.
En del stammar blir ruttna.. en del klarar sig...

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det som rinner är kåda.
Detta sker ofta på gran när trädet är stressat eller fått ett angrepp.
Men blivit vanligare att granarna släpper kåda just för att trädet är stressat pga värmen.
En del stammar blir ruttna.. en del klarar sig...
Grannen har massakerat en del grenar som hängde över på deras tomt. Stackars gran blir nog stressad av det. Sedan att grannen har fyllt marken 0,5m någon meter från granen kanske inte gör saken bättre heller.
Det har varit en del varma somrar på köpet som grädde på moset.

P
V Vindens skrev:
Grannen har massakerat en del grenar som hängde över på deras tomt. Stackars gran blir nog stressad av det. Sedan att grannen har fyllt marken 0,5m någon meter från granen kanske inte gör saken bättre heller.
Det har varit en del varma somrar på köpet som grädde på moset.
Så länge man lämnar stumpar ca 10 cm långa där grenarna satt så är det lugnt..
kommer man för nära barken så blöder trädet och röta är som ett brev på posten...

Björk reagerar sämre på jord runt omkring än gran, men visst kan det ske..
håll koll på barren och grön massan.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så länge man lämnar stumpar ca 10 cm långa där grenarna satt så är det lugnt..
kommer man för nära barken så blöder trädet och röta är som ett brev på posten...

Björk reagerar sämre på jord runt omkring än gran, men visst kan det ske..
håll koll på barren och grön massan.
Tack återigen för att du delar med dig din kunskap!

Finns det någon risk för granars stabilitet påverkas om grenar avverkas endast på ena sidan av trädet? Nu är granarna vi har på tomten väldigt höga och gamla men det kan vara bra att veta inför man ska ha extra koll.
Den gröna massan har minskat med åren och granarna är inte längre lika täta. Hur vet man på granar när det är dags att överväga att ta ner dom? Det är nog bra att veta då den närmsta granen endast står 5m från huset och är säkert 25m hög :rolleyes:. Vi har mest behållt granarna som insynsskydd mot grannen då tomten sluttar uppåt mot grannen och det är svårt att få likvärdig insynsskydd som 6 granar bredvid varandra ger.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
V Vindens skrev:
Tack återigen för att du delar med dig din kunskap!

Finns det någon risk för granars stabilitet påverkas om grenar avverkas endast på ena sidan av trädet? Nu är granarna vi har på tomten väldigt höga och gamla men det kan vara bra att veta inför man ska ha extra koll.
Den gröna massan har minskat med åren och granarna är inte längre lika täta. Hur vet man på granar när det är dags att överväga att ta ner dom? Det är nog bra att veta då den närmsta granen endast står 5m från huset och är säkert 25m hög :rolleyes:. Vi har mest behållt granarna som insynsskydd mot grannen då tomten sluttar uppåt mot grannen och det är svårt att få likvärdig insynsskydd som 6 granar bredvid varandra ger.
En frisk gran har ca 2/3 som är grönmassa.
Och tätt med barr, fina kottar och skogsgröna barr inte ljusa eller gulnande färger..

Ja om kvistar försvinner på ena sidan så förlorar den sin jämvikt. men det är sällan som det påverkar så mycket..

Jag skulle ta bort dem och släppa upp björkar eller aspar, växer fort och har täta kronor, även de har 2/3 grönmassa så de skyddar en hel del från insyn..

Kalla mg paranoid, men jag skulle inte vilja ha en så stor gran nära mitt hus. Granar är opålitliga och mycket tunga träd. Att den börjat kåda gör ju inte saken bättre precis. Förstår dilemmat med insynsskyddet men jag skulle nog göra som Maskintok föreslår även om jag inte tycker att björk och asp är särskilt bra trädgårdsträd heller...

• Gilla
1
  • Laddar…
P
H Harmagedon skrev:
Kalla mg paranoid, men jag skulle inte vilja ha en så stor gran nära mitt hus. Granar är opålitliga och mycket tunga träd. Att den börjat kåda gör ju inte saken bättre precis. Förstår dilemmat med insynsskyddet men jag skulle nog göra som Maskintok föreslår även om jag inte tycker att björk och asp är särskilt bra trädgårdsträd heller...
instämmer, men växer fortare än gran... Det var lite det som jag vägde in.. (y)

Det har faktiskt varit en tanke som funnits sedan vi flyttade in för 3,5 år sedan om vi ska ta ner granarna eller inte.
Det svåra beslutet har väl främst vägts mot vad man kan göra med platsen istället.
När stormen Alfrida kom satt jag på helspänn och tänkte att nu rasar någon av granarna ner. De klarade stormen galant trots att många träd föll runtom här i Stockholm.
Samtidigt är detta inte en garanti för hur de klarar framtida stormar.
Att granarna är stora och tunga är det inget snack om saken. Min enda tröst har varit att de lutar svagt bort från huset och och att vindriktningen har varit gynnsam mot huset.
Dock kanske grannarna är inte lika glada över detta då de lika gärna skulle kunna falla på minst två grannhus.

En tanke som slagit är att ta ner granarna och behålla cirka 2m av stammarna. Går det att ordna lite spaljéer och insynsskydd på detta sätt eller finns det risk att stammarna efter kapning ruttnar inom kort eller faller vid hårda vindar? Om stammarna inte är så höga kommer de iaf inte falla på något hus.

Ja tack säger barkborren. Så, nej tack säger jag till att ha ruttnande granar i trädgården.

2 meter höga spaljeer är inte jättesvårt eller dyrt att bygga utan att använda granstammarna. Du kommer antagligen att behöva jordförbättra ordentligt också om du ska få något annat att vilja växa där granarna har vuxit också. Inte omöjligt på något sätt och med lite tålamod kan du säkert få till något som är bra mycket trivsammare än gran att ha in på knuten!

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.