yonna
yonna: Läs TS's tråd om exakt samma häck/fråga (från 30 september) .
2 svar · 2,4k läst
·
J
jahallåja: Ok, tack för svaren. Då vet jag iaf att det inte är något jag förvärrar genom att inte åtgärda det på något vis. Jag får låta trädet klara sig bäst det kan tills det blir dags att ta ner det helt.
3 svar · 2,8k läst
·
C
carina.hallen: Är det här syrenbakterios? Eller nåt annat? Vad ska jag göra med det? Snart är det vinter, går det bort under en kall vinter?
0 svar · 3,0k läst
·
Jiji
Jiji: Björkspirea, skulle jag säga.
1 svar · 2,5k läst
·
D
Daniel 109: Börja med att prata med grannen.
3 svar · 1,2k läst
yonna
yonna: De grävmåtten som TS fått besked om vid häckinköpet låter väldigt snålt om man tar hänsyn till just denna den magra plats. Man kan förbättra situationen genom att bredda utan att gräva. Ogräsrensa ytterligare 20-30 cm på var sida om fötterna och fyll på med gräsklipp och kompost som jag skrev tidigare. Maskar och knytt förbättrar på sikt jorden successivt även nedåt. När
7 svar · 2,1k läst
·
N
Nick 72: http://www.alpinodlarna.se/sjukdomar.html här finns bilder på päronrost på undersidan av bladet som liknar bilden. Har själv päronrost på mitt träd och läst om det. Tydligen är det vågor virus eller liknande som finns på enar. Det kan sen färdas med vinden och drabbar då päronträd. Kan vara upp till 500 mellan och ändå spridas Det ska tydligen försvinna under vintern men risken
4 svar · 2,5k läst
·
yonna
yonna: Finns fler aktuella trådar om torkskador på thujor efter denna torra sommar. Klipp bort det bruna. Häcken ser inte vidare välklippt ut ( men fotot kanske inte visar verkligheten). Klipp häcken till våren, när den börjat tända. Det är viktigt att bara ytskiktet klipps. Jag skulle tro att när den klipps snyggt kommer omgivande grenar på sikt dölja de skadade partierna. Och om igen (jag
1 svar · 1,1k läst
·
Z
z_bumbi: Japp ner med den så ni får låga stubbar och sen klipp den hårt varje år. Vi körde med en elektrisk stångsåg för att slippa taggarna. Ha en plan för var riset ska hamna t ex ett släp, container eller som i vårt fall en metallbehållare där det eldades på plats. Man vill ha så få moment som möjligt där man rör riset. Vid normal klippning är det inte så jobbigt men de grova
2 svar · 1,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Barrotade om du inte köper för stora plantor. Krukade är tyvärr rotbundna till torven i sin kruka så de etablerar sig ofta långsammare i marken. På t ex lera så kan de stå och stampa flera säsonger.
14 svar · 5,5k läst
JohnAltas
JohnAltas: [citat] Aha, då hänger jag med. Tack! Det var lite jobb :p. Ne, precis. Men de här allt jag kan göra känns det som.
5 svar · 2,2k läst
·
sandnejlika
sandnejlika: [citat] :D Tack för hjälpen!
2 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Enligt https://www.odla.nu/fragor-svar/vad-ar-vitis-mika är det en hybrid (korsning) med labruska som är härdig upp till zon 4.
1 svar · 2,1k läst
·
yonna
yonna: Bor man i ett nybyggnadsområde är risken mindre. Det är främst utländsk en och sävenbom som värdväxlar men ibland även vissa hagthornssorter. Jag ville bara låta TS vara uppmärksam på OM trädet blir angripet och att i så fall byta ut det mot annan fruktträdssort. Fram till dess: njut av päronet;). Jag har tyvärr råkat ut för detta i två av mina trädgårdar och blev
5 svar · 2,0k läst
·
A
ArneTW: Finner det intressant att ibland när ett träd fälls i skogen beklagas det om att döda ett träd och ta bort en koldioxid sänka. Men att ta ned ett träd som estetiskt ser lite osnyggt ut just nu med medföljande slöseri med transporter och ersättning är inga koldioxidproblem. /ATW
48 svar · 19,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Syftet med jordabalkens 2 kap. där fastighetstillbehör definieras är inte att reglera äganderätten på det sättet som du tycks tro. Bara för att du går in och planterar ett träd på grannens fastighet så förlorar du inte äganderätten av trädet i samma stund som att du skyfflar på jord på rötterna. Syftet med jordabalken är att definiera vad som hör till en fastighet vid
10 svar · 3,5k läst
Z
z_bumbi: Fråga kommunen om du kan spärra av en:del av utfarten för biltrafik? Då slipper du kapa eller flytta lika mycket häck. Får du göra på det viset så sätter du ett par stolparna som enkelt går att ta bort vid flytt, transporter etc. Finns färdiga system med nyckel som tar några minuter och att ta bort.
3 svar · 1,8k läst
·
tensiden
tensiden: Nu har det varit lite stiltje pga covid, men "normala" år brukar det finnas möjlighet till sortbestämning när det är "Äpplets dag" på hösten. Om du inte får tag i någon pomolog i år, så kanske den verksamheten vaknar till nästa år. Annars om du har nära till Nyköping verkar dom ha verksamhet i år: https://nykopingsguiden.se/aktuella-evenemang/applets-dag/
4 svar · 2,2k läst
·
yonna
yonna: [citat] Fel fel fel! Klipper/putsar man Smaragden blir den minst lika fin, om inte tätare. Både vackrare och mer lättskött. Jag har haft Brabant i min förra trädgård. Den var ett otyg. Nu har jag en häck av Smaragd, visserligen bara 6 m lång och 220 cm hög. Den är extremt tät och man kan inte urskilja de olika plantorna. En helgrön vägg mot carporten.
12 svar · 6,8k läst
·
P
Princeofviby: Jag har ett apelsinträd som kommer ur en apelsinkärna min svärmor planterade för drygt 30 år sen. Det har aldrig haft blommor eller frukt men bladen luktar citrus. Eftersom det inte är ett "riktigt" citrusträd är jag osäker på varför det ser ut som det gör här på bilden och vad jag gör åt det. Jag satte ut det i uterummet i våras men det blev alldeles för varmt där så jag
0 svar · 2,0k läst
·
halper
halper: [citat] Hur har det gått? Jag har ganska gott om träd i skogen och tyckte det vore roligt att experimentera lite med att göra knasiga former av dem... något ska man ju ha att göra :p
5 svar · 4,1k läst
G
Gärki: [citat] Svårare än man kan tro. Jag satte ett gäng sticklingar för att få insynsskydd. Inte en enda tog sig
4 svar · 1,1k läst
·
R
Rosarosi: [citat] Vilken tråkig erfarenhet! Hade ju faktiskt dock förväntat mig något sådant nu därav att jag ville kolla vilka rättigheter man hade men blev som sagt väldigt glatt förvånad!
41 svar · 15,4k läst
·
Scout
Scout: Japp, den är tunnare än vad en smaragd ska vara men tillräckligt livskraftiga för att få vara med ett tag till
13 svar · 27,5k läst
·
A
Aiglebak: Hej! För ungefär ett halvår sedan planterade jag jättethuja runt uteplatsen.Haft lite problem med att enstaka buskar blivit bruna men lyckats rädda de genom att rikligt vattna de 1-3 ggr per vecka. Nu till min fråga (se bild) - dessa har helt plötsligt fått röd/bruna grenar inifrån som jag inte sett förut. Vad kan det bero på? Känns som att det blir fler och fler grenar för varje
0 svar · 4,1k läst
·
V
växelventil: Går alldeles utmärkt att spräcka med kilar och man kan ju påverka själv hur stora stenar som du kan frakta bort för hand.tätare hål flera kilar mindre stenar.Har spräckt dessa med kilar.
2 svar · 2,5k läst
·
V
Vafalls: [citat] Jag har köpt en droppslag som gör ett bra jobb. :) Tack för tipset beträffande klippningen.
8 svar · 2,6k läst
·
O
olotor: Börja med att ta bort uppåtgående grenar och grenar som sitter för nära varandra. Försök att bygga upp "våningar"på trädet. Jag är helt övertygad att trädet inte dör om du kapar som du skissar.
3 svar · 1,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Den dök faktiskt upp i Primetime igår för det var trädquiz: Någon typ av sälg är det.
7 svar · 3,3k läst
·
A
Abies koreana: Rekommendationerna är att klippa bort alla döda grenar men tyvärr, det är en bakterie och det finns inget bot som jag känner till. Har du köpt plantorna bör du reklamera köpet eftersom du fått sjuka växter men jag förstår problemet, det blir massor av arbete.
4 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.