Häckar, Buskar & Träd
Claes Sörmland: Håller med, det är inte möjligt att leva utan bark för ett träd. Men döden tar tid, ibland behövs en hel säsong och slyet dör först säsongen efter. Och är det ett flerstammigt slyträd efter tidigare nedskärning så måste alla stammar ringbarkas för att svälta ihjäl trädindividen.
Hep: Fast du ska väl inte flytta växterna, utan köpa dem lite större. Eller har jag fattat fel? Om du köper större buskar och träd kommer de planteringsklara i kruka eller stor klump. Förutom att de är dyrare och jobbigare att släpa hem, är det inte svårare att hantera än de vanliga små pinniga rackarna man brukar plantera. Vi köpte oss några år när vi planterade ett gäng fruktträd
Tungbetong: Lagerhägg! Finns olika sorter med olika växtsätt. De klarar sur jord och gillar skuggiga läge. Vintergröna också :)
Tungbetong: Vi be [citat] Beställde från Plantinavia. De var smidiga att ha att göra med. Plantorna skulle levereras i rotklump med säckväv men kom i någon form av plastnät istället. Vi klippte försiktigt up en del av denna väv men planterade ner allt i marken vilket jag delvis ångrar idag
mrsnhp: [citat] Självklart är det knepigare om man bor långt från både ÅVC och släputhyrning. Vi har eldningsvecka två gånger om året (höst och vår), det är nog ganska standard i tätorter. Lützendimma råder under de veckorna eftersom ingen verkar veta hur man eldar rätt :rolleyes:
kakis81: tackar för svar, märker min okunskap här. jag avvaktar svar från kommun, men är ej hoppfull. Redan kikat med trädfällare som jag känner om jag åker på't. För mörkt för fler bilder nu, återkommer isf.
z_bumbi: [citat] När det är sämre jord som håller mindre vatten bör roten, om det är en skillnad, vara djupare.
andersudden: Hej Hur gick det med din Manchuriska Valnöt som du skrev om 2008
Claes Sörmland: [citat] Kanske 1,2 m om det inte regnar för mycket. På västsidan är de nog större, de har ju nederbörd i juni-juli.
elpaco: Jag sätter foten i en 20l murarhink och den i en snygg korg. Klarvattnat för hela julen ..
Bopåzoo: Låt den stora stumpen vara kvar men Ta bort skott, den andra dubbelsidiga saken kan du skära bort precis under den. Men svårt att se helheten då det är när bilder :)
rikard454: [citat] Det lossnade pinnar redan från början, har aldrig haft det här problemet med andra bärbuskar i trädgården. Har ganska många vinbärs- och krusbärsbuskar sedan tidigare. Ska nog försöka reklamera plantan till våren när plantskolan öppnar igen… /Rikard
cyper: Bladen ser bra ut. De e bara att de gulnat och att de plantorna som gulnat har avstannat i växten något. Lagt lite täckbark intill kanten av gräset så inte roboten skulle fastna i jorden. Någon skrev att de suger kväve av häcken. Möjligen detta som hänt. Trots att det var ytterst lite. [citat]
cyper: Det ju såklart möjligt. Som jag har förstått det så suger täckbark ur kväve. Kom på att jag lagt på lite intill gräskanten så inte klipparn skulle fastna i kanten till häcken. Det är dock ytterst lite men de kanske räcker. [citat]
Leif i Skåne: Det kan vara helt normalt. https://www.byggahus.se/forum/threads/nyplanterade-thuja-brabant-som-doer.374631/#post-3683411 Min häck var lika gul en månad efter planteringen men blev grön på hösten. Efter 3 växtsäsonger har jag i höst klippt toppskottet på 2m. Det är normalt att årets tillväxt är gul under växtperioden. Jag tycker det ser ut som små gröna knoppämne inne vid barken
lingonlingon: [citat] Det stämmer nästan, men man har fått förlängd försäljningstid , och går att köpa via nätet på flertalet ställen https://www.webbsmart.se/category.html/ecoplug-100-pack-basta-pris-anvanda-aterforsaljare-50-pack-lovsly-skogsvard-ekoplugg-glyfosat-roundup-doda-lovtrad
skula: [citat] Det låter ju bra att fåglarna tar bären tidigt! Iaf för oss. Tack även för din upplevelse av himalayabjörken, det bekräftar åtminstone att den är törstig…synd den inte tog sig. Ullungrönnen har jag också haft ögonen på, mest fundersam på om den blir för hög..men bladen är ju så vackra och den lite exotiska looken tilltalar mig! Sibirisk kork ska jag spana in, helt
purrfect: Hej och tack för svaren! Intressant tips. I vilken del av landet funkade det? Det här är i södra Skåne, turbojord.... Och det är *inte* en druvfläder. Det är en fullständigt vanlig fläder.
FGLIN: [citat] Jag har råkat ut för hundägare som inte ens hindrar odjuret från att lyfta på benet mot min husknut och verkar upprörda å djurets vägnar när jag använder biltutan för att få den att avbryta.
hapazard: Säker på att du verkligen ska plantera poppel? Är ett helskotta med rotskott från dem.
Sussie_b: Tack för svaret, misstänkte att det var det. Den har stått i kruka så den har som tur är inte smittat de andra knölarna men jorden är tyvärr slängd i pallkragen.. visst borde jag byta ut jorden nästa år?
roland-: Min Kobus Magnolia i zon 2 ca 4x3 m är föremål för flyttning några meter pga nytt trädäck. Står i västligt lugnt läge o blommar generöst. Har en rabatt med azaleor runt om + en marktäckare som förhindrar ogräs. Hur går jag tillväga?
rolflidvall: [citat] Det bestäms av kommunens regler i första hand, men om det inte finns kommunala regler så är praxis 80 cm höjd, 10 m åt varje håll. Här är två domar från MÖD som avhandlar detta: https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/markochmiljooverdomstolen/avgoranden/2018/p-1203-18.pdf
JanneSjo: jag tänkte fästa lampor i träden - rönn och björk, för att belysa dem och gården. Tänkte använda denna konsol och 2 st av dessa lampor per konsol det ingår plastremmar för att spänna fast konsolen runt trädet. Finns det ett smart sätt att skydda trädet när man spänner fast konsolen, t ex genom att ha något mellan trädet och konsolens respektive mellan träd och spännremmar?
Oldboy: Härligt trådlyft! :) (Been there, done that.)