19 146 läst ·
16 svar
19k läst
16 svar
Hundar kissar på våra häck och tomtgräns
Sida 1 av 2
Hej, tyvärr var vi tvungen att sätta upp skyltar (snälla hundägare ,rasta inte hunden här.tack) (egendom).Finns folk som fortsätta vidare.Har pratat med en hundägare .Hon säger till mig "Aldrig hört att hundar får inte kissa på häck" .Jag har förklarat att vi måste klippa häck,gör de en hund gör det alla , att det är våra egendom och att häck kan bli dö.Undrar vad man kan göra ?Tack för
svar.
svar.
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
hunden kissar ihjäl häcken....- vad göra? https://www.byggahus.se/forum/threads/hunden-kissar-ihjael-haecken-vad-goera.219547/
Man kanske kan sätta ner några pinnar och spänna ett snöre mellan dessa, kanske 30 cm upp och 30 cm från häcken. Då borde det bli för besvärligt för hunden att kissa där.
Jag har ingen aning om det funkar men det skulle nog jag testa iaf!
Jag har ingen aning om det funkar men det skulle nog jag testa iaf!
Min hund får, inne i vår trädgård, kissa på avenbokshäcken, på bokhäcken och på bambun. Dessa klarar av detta. Men han har (numera, efter träning) lärt sig att lämna ligustern, taxus och framför allt buxbomen utan benlyft.
Ok så då skall alla häckägare rätta sig efter detta bara för att sviniga hundägare inte styr sina hundar?yonna skrev:
Jag har visserligen nyuppsatt elstängsel pga att jag övertagit en 4- årig mycket potent avelshane som inte ännu lärt sig "social kompetens". Men stängslet är placerat innanför häckarna och med tydliga varningsskyltar. Att sätta elstängsel utanför häcken och med tillräcklig distans mot trottoir/gata kan bli knivigt. För det första måste man ha flera linor och dessa bör inte nudda häcken (regelbunden och ofta trimning). För det andra är det viktigt att små barn inte av misstag kommer åt linorna. Även med skyltning. Nej, jag hävdar att elstängsel maa TS's problem inte är lämpligt.
Jag antar att det är skillnad mellan kiss från en hund och kiss från alla förbipasserande hundaryonna skrev:
Å åk-lagarn skrev:
Ja, och har man redan en häck så är det inte så tilltalande att 'välja' en ny häck. Gräva upp gamla, transportera bort plantorna, köpa ny häck, plantera om den. Det är arbetskrävande och kostsamt. Inte något man gör på en kvart.Å åk-lagarn skrev:
Redigerat:
Bok och framför allt avenbok - och vissa andra lövfällande häckar - tål faktiskt skvättande hundar ganska bra. Thuja, taxus och buxbom är däremot mycket känsliga. När man planterar häck längs trottoir och väg är det vettigt att välja rätt häcksort. En lägre mur kan ochså fungera då häcken sätts högre upp men det blir naturligtvis mer kostsamt.Å åk-lagarn skrev:
(Ytterligare ett inlägg avseende den av mej förhatliga thujan