Hej,

Planterade denna i våras. Växt som den och varit fin. Klippt den en gång. Men nu när kylan kom så har vissa plantor blivit mer gula än vintergrön. Bör jag göda innan snön eller ska jag avvakta?

• Häck med gula och gröna blad längs en grusgång och ett gräsmattas på hösten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står den i utsatt läge kan den fälla blad - såvida TS inte fått fel sort dvs den bladfällande sorten (som är mer härdig uppåt landet). Här i Skåne är min liguster helt grön på vintern men jag har den sk vintergröna ligustern som klarar, vad jag minns, endast upp till max zon III.

Kolla med plantskolan vilken sort som beställts/köpts.

Redigerat:
Den är beställd härifrån. https://www.bygghemma.se/tradgard-o...MI4Yy_xYiq9AIVgQZ7Ch2vmAswEAQYAiABEgLnuPD_BwE

yonna yonna skrev:
Står den i utsatt läge kan den fälla blad - såvida TS inte fått fel sort dvs den bladfällande sorten (som är mer härdig uppåt landet). Här i Skåne är min liguster helt grön på vintern men jag har den sk vintergröna ligustern som klarar, vad jag minns, endast upp till max zon III.

Kolla med plantskolan vilken sort som beställts/köpts.

Var det någon etikett på plantorna när de kom? Goliat borde klara växtzonen.

Jag har aldrig haft problem med liguster och har tyckt den vara mycket tålig. I min nuvarande trädgård har jag dragit upp plantorna från egna sticklingar.

Inte vad jag minns. Men det konstiga är att de är ca 50% av plantorna som gulnat (de andra är gröna och något större) så därför misstänker jag brist på näring om det nu inte är helt normalt att de kan gulna till första året. Läste att fler har samma bekymmer detta år.

yonna yonna skrev:
Var det någon etikett på plantorna när de kom? Goliat borde klara växtzonen.

Jag har aldrig haft problem med liguster och har tyckt den vara mycket tålig. I min nuvarande trädgård har jag dragit upp plantorna från egna sticklingar.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Det kan i så fall lika gärna varit för mycket näring! Det är lätt att övergödsla om man tillför extra näring bortsett från planteringsjord och egen kompost.

Vi använde planteringsjord blandat med kogödsel när de sattes. Men det är nog bara och avvakta och se hur de mår till våren. Tack för hjälpen.

yonna yonna skrev:
Det kan i så fall lika gärna varit för mycket näring! Det är lätt att övergödsla om man tillför extra näring bortsett från planteringsjord och egen kompost.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Med stor sannolikhet uppträder din häck alldeles normalt, den kommer att sätta nya, fina blad när våren kommer.

Gödsel ses och används ofta som ett universalmedel när växterna uppträder avvikande mot det förväntade, inget kan vara mera fel. Sensommar, höst och vinter har växterna gått in i sin vintervila och ingen tillväxt sker, följaktligen behövs heller ingen näring. Gödsel tillförs när växtligheten behöver den och kan tillgodogöra sig näringen, alltså på våren när ljuset och värmen triggar igång växterna. Näringstillförsel vid fel tidpunkt kan skada växter.

Viktigt att skilja på vintergröna och städsegröna växter, här uppstår ofta felaktiga förväntningar.

Städsegröna växter är sådana som behåller sina gröna blad eller barr året runt, som exempelvis många barrträd och Rhododendron. Det är enbart städsegröna växter som kan få bekymmer med vårsol, det som kallas för tjältorka.

Vintergröna växter fäller sina blad men kan under gynnsamma förhållanden behålla dem under vinterhalvåret. Förmodligen gäller det oftast i södra delen av landet.
Bok t.ex. saluförs som vintergrön men bladen fryser och blir bruna men kan hänga kvar under stor del av vintern.
Att vintergrön liguster gulnar och tappar blad under höst/vinter är normalt och inget att oroa sig för.

Tyvärr används ordet "vintergrön" ohederligt av reklammakarna och ger upphov till felaktiga förväntningar.

Vintergröna växter kontra städsegröna växter – Form & Struktur Trädgårdsarkitektur (formstruktur.se)

• Gilla
vitt_prio143 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C cyper skrev:
Men det konstiga är att de är ca 50% av plantorna som gulnat (de andra är gröna och något större) så därför misstänker jag brist på näring om det nu inte är helt normalt att de kan gulna till första året.
En möjlighet är kanske att bara hälften är Goliat och andra hälften är någon annan sort som tappar sina blad tidigare.

Det ju såklart möjligt. Som jag har förstått det så suger täckbark ur kväve. Kom på att jag lagt på lite intill gräskanten så inte klipparn skulle fastna i kanten till häcken. Det är dock ytterst lite men de kanske räcker.
BirgitS BirgitS skrev:
En möjlighet är kanske att bara hälften är Goliat och andra hälften är någon annan sort som tappar sina blad tidigare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.