Hej!

Någon som har erfarenhet av thuja smaragd? Vi planterade ca 130st barrotade för ca 2mån sen. Vi har grävt ur bra och blandat befintlig med planteringsjord. Vi vattnade varje dag de första dagarna o sen trappat ur. Det har varit både många soldagar men också mycket regn i höst. Nu har det börjat bli bruna, framför allt i topparna och lite gulbleka. Det blir värre för varje dag och jag vet inte vad som kan vara fel, någon som vet?

• En rad nyligen planterade thuja smaragd buskar, några med bruna toppar, i ett molnigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunt och gult skadat grenparti på thuja smaragd med oskarp bakgrund av nyligen planterade växter.
    Skapa konto
  • Hand håller en brun och gulblek topp på en thuja smaragd planta med grönare plantor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
CHSL
  • Laddar…
Det kan vara helt normalt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nyplanterade-thuja-brabant-som-doer.374631/#post-3683411
Min häck var lika gul en månad efter planteringen men blev grön på hösten. Efter 3 växtsäsonger har jag i höst klippt toppskottet på 2m.
Det är normalt att årets tillväxt är gul under växtperioden.
Jag tycker det ser ut som små gröna knoppämne inne vid barken på flera grenar. Vattna inte för mycket på hösten, rötterna behöver luft och syre. Men se upp på våren om vårsolen gassar och rötterna står fortfarande i kälen då kan den snabbt torka ut!

• Gilla
Cassiopeia89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.