Har ett ganska högt päronträd som blommar vackert och ser fint ut mot huset. Tyvärr mår det nog inte helt bra (mossa, tappar lite bark, mm) och har nog beskurits lite brutalt bak i tiden.
Problemet är nu att det knarrar lite i grenklykan när grenen till vänster rör sig i vinden och jag börjar smått fundera på om den är på väg att gå av. Är oron befogad?
Tyvärr skulle nog trädet se obalanserat ut om grenen togs bort och jag vet inte om det ens skulle klara av en sådan åtgärd..
Problemet är nu att det knarrar lite i grenklykan när grenen till vänster rör sig i vinden och jag börjar smått fundera på om den är på väg att gå av. Är oron befogad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr skulle nog trädet se obalanserat ut om grenen togs bort och jag vet inte om det ens skulle klara av en sådan åtgärd..
Redigerat:
Svårt att säga baserat bara på den bilden. Det du kan göra är att glesa ur kronan för att sänka den och lätta upp. Då kan trädet hålla längre. Att bara ta bort grenen kommer som du är inne på göra träder obalanserat.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Jag tycker det ser ut som en spricka från mitten av grenklykan och neråt. Ett sätt att avlasta grenklykan är att sätta en stöd under den grenen.
https://www.wexthuset.com/fakta-och...-och-tradgard/stotta-frukttrad-vid-stor-skord
https://www.wexthuset.com/fakta-och...-och-tradgard/stotta-frukttrad-vid-stor-skord
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Det där ser ut som det kan bli farligt för en sån öppning uppåt gör att det blir blött och då trivs rötsvamparna så att hela trädet kan bli dåligt inuti. Det kan vara bäst att ta in en arborist som kan se om det redan är för mycket skadat eller om det går att rädda trädet på något sätt.
Den där grenen är på väg ner, förmodligen kommer den i någon storm till hösten. Och sprickan kan mycket väl fortsätta långt ner längs stammen i form av en fläkning i såna fall. Hela grenen borde tas bort under kontrollerade former redan nu, men som sagt är den väldigt stor och hela trädet kommer antagligen att se lite snett ut. Och rötan går ju in i stammen så trädet kommer fortsätta försämras. Det är helt enkelt ett ganska gammalt päronträd som haft sin glanstid och nu är på dekis. Kanske man skulle ta bort grenen och plantera ett ersättningsträd som kan få växa till sig lite under de år som det där trädet har kvar.
Vi kommer få hit någon i veckan som hjälper oss plocka ner grenen, och kanske hela trädet.
Hur menar du med ersättningsträd? Att ställa något bredvid innan det befintliga tas ner helt eller på annan plats för att sen flyttas när päronträdet är borta? Eller något annat?
Hur menar du med ersättningsträd? Att ställa något bredvid innan det befintliga tas ner helt eller på annan plats för att sen flyttas när päronträdet är borta? Eller något annat?
Okej, jag tycker trädet blommar jättefint och ramar in huset på ett fint sätt, men just päronskörden är ingen större förlust. De sitter så högt att jag nog ätit max fem under de tre höstar vi bott huset. Resten brukar fåglarna picka i sig.
Klicka här för att svara