11 311 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Barka av lövträd, dör alla?
Sida 1 av 3
Hej
Har ett gäng aspar som ganska nära varandra. Jag vill ta ner ungefär hälften med låta dom andra vara kvar. Jag har förstått att det är bättre att barka av en asp och låta det dö istället för att såga ner den för att inte få så mycket rotskott. Men jag vill inte riskera att dom andra asparna dör (dom som jag vill behålla). Finns det någon möjlighet att dom sitter ihop under jord och att därmed alla blir påverkade om jag barkar av några av asparna?
Eller finns det ingen anledning att barka av eftersom jag ändå har aspar kvar som ändå kommer ge rotskott?
En annan fråga:
På andra sidan tomten har det tidigare stått en del asp och det kommer upp rotskott. Hur behandlar jag rotskotten bäst? Barka av dom små skotten som kommer upp eller klippa av dom så fort jag ser dom? Det är inte en plats där jag kör någon gräsklippare.
Har ett gäng aspar som ganska nära varandra. Jag vill ta ner ungefär hälften med låta dom andra vara kvar. Jag har förstått att det är bättre att barka av en asp och låta det dö istället för att såga ner den för att inte få så mycket rotskott. Men jag vill inte riskera att dom andra asparna dör (dom som jag vill behålla). Finns det någon möjlighet att dom sitter ihop under jord och att därmed alla blir påverkade om jag barkar av några av asparna?
Eller finns det ingen anledning att barka av eftersom jag ändå har aspar kvar som ändå kommer ge rotskott?
En annan fråga:
På andra sidan tomten har det tidigare stått en del asp och det kommer upp rotskott. Hur behandlar jag rotskotten bäst? Barka av dom små skotten som kommer upp eller klippa av dom så fort jag ser dom? Det är inte en plats där jag kör någon gräsklippare.
Tack och lov är det inte svamp, utan asp du vill ha bort. Barka av de träd du vill bli av med. De andra kommer köra på som vanligt.
Enklast är att du kapar de nya skotten ett par tre gånger om året. Beroende på hur envisa de är kommer det ta olika lång tid. Jag har gjort det några gånger och aldrig behövt hålla på mer än i två år innan de gett upp.
Det där med att barka av är inte alltid så enkelt. Träden kommer inte nödvändigtvis att snällt ge upp direkt. Det plommonträd vi har som ger mest frukt har väldigt skadad bark första metern och en halv meter av stammen är helt utan bark sedan fyra år. Fult som stryk och många döda grenar, men ge upp - icke!
Enklast är att du kapar de nya skotten ett par tre gånger om året. Beroende på hur envisa de är kommer det ta olika lång tid. Jag har gjort det några gånger och aldrig behövt hålla på mer än i två år innan de gett upp.
Det där med att barka av är inte alltid så enkelt. Träden kommer inte nödvändigtvis att snällt ge upp direkt. Det plommonträd vi har som ger mest frukt har väldigt skadad bark första metern och en halv meter av stammen är helt utan bark sedan fyra år. Fult som stryk och många döda grenar, men ge upp - icke!
Asp sitter nästan alltid ihop under jord och de olika stammarna matar varandra. Så ringbarkning fungerar bäst om man vill ha bort ett helt gäng.
Jag tror på att fälla de stammar du vill bli av med och sen gå med slyyxan varje sensommar under åren som följer. Efter ett antal år så lugnar det ned sig.
Jag tror på att fälla de stammar du vill bli av med och sen gå med slyyxan varje sensommar under åren som följer. Efter ett antal år så lugnar det ned sig.
Så länge det finns asp får man nog räkna med rotskott. Det brukar ibland sägas att om man vill bli av med det så skall man ringbarka hela beståndet. Vill du ha några kvar är det nog bara att fälla dem du vill ha bort och sedan leva med rotskotten.
Jag var i precis samma sits som du att jag ville ta bort ett gäng träd, men inte alla.
Det var iofs sockerlönn.
Jag testade olika sätt. Att kapa dem var dumt eftersom det kom småskott överallt.
Därför testade jag att slå i några kopparspik i en stam. Det avlivade jag som en myt, för trädet brydde sig inte ett dugg om det. Flera år senare växte glatt vidare.
Sedan ringbarkade jag ett flertal stammar på alla andra träd jag ville ha bort.
Jag tog nog bort mellan 20-40 cm bark runtom på varje träd.
Trots det ville de inte dö!
Mycket märkligt.
Efter ett par år var löven förvisso lite rödare på de ringbarkade träden, men inte fasen dog de!?
Tror jag lät de stå i alla fall tre eller fyra år. O de dog inte under den tiden.
Förra året var det en grävmaskin här.
Då bad jag föraren att ta bort träden.
Så han tog sin klo o drog upp hela skiten!
Nu är de döda.
Om Asp är lika svårdödade vet jag inte, men var beredd på att det tar tid.
Jag trodde att träden skulle dö, o jag trodde faktiskt att de skulle dö efterföljande vår.
Men icke.
Det var iofs sockerlönn.
Jag testade olika sätt. Att kapa dem var dumt eftersom det kom småskott överallt.
Därför testade jag att slå i några kopparspik i en stam. Det avlivade jag som en myt, för trädet brydde sig inte ett dugg om det. Flera år senare växte glatt vidare.
Sedan ringbarkade jag ett flertal stammar på alla andra träd jag ville ha bort.
Jag tog nog bort mellan 20-40 cm bark runtom på varje träd.
Trots det ville de inte dö!
Mycket märkligt.
Efter ett par år var löven förvisso lite rödare på de ringbarkade träden, men inte fasen dog de!?
Tror jag lät de stå i alla fall tre eller fyra år. O de dog inte under den tiden.
Förra året var det en grävmaskin här.
Då bad jag föraren att ta bort träden.
Så han tog sin klo o drog upp hela skiten!
Nu är de döda.
Om Asp är lika svårdödade vet jag inte, men var beredd på att det tar tid.
Jag trodde att träden skulle dö, o jag trodde faktiskt att de skulle dö efterföljande vår.
Men icke.
Lönn och asp beter sig inte på samma sätt.
Lönn dör definitivt av ringbarkning. Men inte direkt.
Asp har till skillnad från andra träd en tendens att bilda många stammar på samma rot.
Lönn dör definitivt av ringbarkning. Men inte direkt.
Asp har till skillnad från andra träd en tendens att bilda många stammar på samma rot.
Tack för alla era svar!
Känns som att det enklaste kanske bara är att såga ner dom jag vill bli av med och sen leva med rotskotten.
Låter som att barkning potentiellt kan döda hela populationen alternativ inte ha nån effekt alls.
Känns som att det enklaste kanske bara är att såga ner dom jag vill bli av med och sen leva med rotskotten.
Låter som att barkning potentiellt kan döda hela populationen alternativ inte ha nån effekt alls.
Jag gjorde så att jag borrade hål så långt ner jag kom i stammen efter att jag hade kapat dem och fyllde hålen/t beroende på stamstorlek med "lantbruk-grade" roundup. Endast en av stammarna sköt skott året efter och det var den med endast ett hål... 4 år senare börjar stubbarna vara så porösa och murkna att man kan återställa hela området.
Jag tror inte att du kommer att döda allt. Om du lyckas identifiera alla stammar på ett rotsystem och ringbarkar dem så kan du få färre rotskott från den individen. Detta utan att skada dem som är kvar. Men det är väl snarast av akademiskt intresse. Hur skall men veta vilka stammar som hör till samma rotsystem?
Jag vet inte hur asp reagerar, men jag har fortfarande skott som skjuter upp hela tiden.R riktigadavid skrev:
Undvik om du kan för det är störigt.
Drygt att gå o röja bort heja tiden.
Ett tecken är att de har väldigt lika grenvinklar. Dessutom skiftar de i färg samtidigt på hösten.A Avemo skrev:Jag tror inte att du kommer att döda allt. Om du lyckas identifiera alla stammar på ett rotsystem och ringbarkar dem så kan du få färre rotskott från den individen. Detta utan att skada dem som är kvar. Men det är väl snarast av akademiskt intresse. Hur skall men veta vilka stammar som hör till samma rotsystem?
Även det testade jag på mina lönnar, helt utan resultat.Haba_tsutt skrev:
Jag gjorde så att jag borrade hål så långt ner jag kom i stammen efter att jag hade kapat dem och fyllde hålen/t beroende på stamstorlek med "lantbruk-grade" roundup. Endast en av stammarna sköt skott året efter och det var den med endast ett hål... 4 år senare börjar stubbarna vara så porösa och murkna att man kan återställa hela området.
Jag borrade ett par tre hål så långt ned på stammen jag kunde med ett 13mm borr o fyllde i omgångar med äkta bonnaroundup.
De verkade gilla det!