Hej,

Ska plantera en häck bredvid denna i samma häcktyp. Är det någon som vet vad det är för häck? en som trodde att det var snöbär, men tycker inte att det ser så likt ut. Vad tror ni? :)

• Hand håller ett blad från en frodig grön häck för identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lummig häck full av gröna blad längs en trottoar under soligt väder, frågan om häcktyp diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är måbär men bladen du visar är juvenila blad, alltså årets tillväxt och de ser annorlunda ut än om du tittar på bladen längre ner.

Men jag kan ha fel...

För en gångs skull tror jag Abies Koreana har fel, juvenila blad på måbär brukar ha samma form som på äldre skott. Dessutom växer de på ett annat sätt med tätare mellan löven och inte så där långa och höga skott. Hade jag inte sett "lönnlöven" längre ner hade jag gissat på snöbär, det är vad jag tycker nytillväxten mest liknar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Satsuki
Jag undrar om det verkligen bara är en sorts häckplantor i den häcken. Vissa blad ser ut dom snöbär och andra som måbär.
Skulle tillråda en rensning av ogräs och gräs i häcken för att säkerställa att det inte är en blandning….

Claes Sörmland
Satsuki KristinaRT skrev:
Jag undrar om det verkligen bara är en sorts häckplantor i den häcken. Vissa blad ser ut dom snöbär och andra som måbär.
Skulle tillråda en rensning av ogräs och gräs i häcken för att säkerställa att det inte är en blandning….
Håller helt med. När jag förstorar upp fotot så syns att det är olika växter sammanvuxna i häcken. Snöbär i toppen och måbär i botten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.