I fritidshuset vi köpt finns en syrenhäck som efter vintern börjat luta rejält. Dels åt sidan men också in mot gräsmattan.
Vi har ingen aning om hur ofta och noga den trimmats genom åren av förra ägaren men troligtvis behöver vi trimma. Men hur gör man när häcken lutar som den gör? Några tips om hur man på bästa sätt får den fin och ”rak” igen?
Vi har ingen aning om hur ofta och noga den trimmats genom åren av förra ägaren men troligtvis behöver vi trimma. Men hur gör man när häcken lutar som den gör? Några tips om hur man på bästa sätt får den fin och ”rak” igen?
Det ser ut som en gammal och vildvuxen Syrénhäck. Det bästa är nog att göra en rejäl föryngrungsbeskärning. Ta långt ner, typ 30 cm över mark.
Vill du ha kvar insynsskydd kan du ta var tredje stam och göra samma sak i tre år.
Vill du ha kvar insynsskydd kan du ta var tredje stam och göra samma sak i tre år.
Och när en stam är kapad så klipp de nya skotten kort varje år. 15-20 cm kan vara lagom.
Jag brukar iofs kapa så nära marken som möjligt för att slippa stubbar som är i vägen i framtiden. Kapa det som går med grensax och sen antingen en manuell sticksåg eller en tigersåg som funkar bäst. Ska ni ta hela i ett svep är en bågsåg bra.
Jag brukar iofs kapa så nära marken som möjligt för att slippa stubbar som är i vägen i framtiden. Kapa det som går med grensax och sen antingen en manuell sticksåg eller en tigersåg som funkar bäst. Ska ni ta hela i ett svep är en bågsåg bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
