Jag satte tre japanska körsbärsträd 'Accolade' i våras. Hög stam och ympad krona. När jag satte dem hade de lite ihopklämd krona sedan transporten, vilket jag trodde skulle släppa efter ett tag. Lite bättre har det blivit, men ett par av dem har fortfarande kronan nästan helt åt ett håll, som syns halvtaskigt på min usla bild.

Ungt träd med mörka blad mot en bakgrund av grönskande träd och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan jag göra något för att "välta över" ett par av grenarna åt andra hållet så att det blir lite mer jämnvikt? Hur i så fall? Snören, tyngder, hypnos? Klättrar jag upp och känner på grenarna är de fortfarande så tunna och mjuka att jag kan böja dem dit jag vill, men där på stegen kan jag ju inte gärna tillbringa mitt liv.

Jag har ändrat en gren på ett Accolade precis som ditt. Hängde sten som jag sedan flyttade längre och längre ut, hade den hängt långt ur från början hade det ju blivit en båge. I det fallet var det fyra grenar, tre som hängde utåt och en som stod rakt upp. Slutresultatet blev att de tre hängande reste sig något och den raka böjde sig så att alla hade till slut ungefär likadana vinklar. Om det hade blivit på samma sätt även utan min stentyngd vet jag inte men det blev bättre än jag trodde.

Den där råka grenen jag böjde är för övrigt borta. Det visade sig efter ett par år att det var ett stamskott som de missat på plantskolan så jag fick ta bort den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.