Har läst massa trådar om thujor som gulnar men kommer ingenstans. Har även kollat med 2 olika blomsteraffärer på stan som säljer bla Thujor men de hade inga förslag än att avvakta.
Vi köpte hus för 1 år sen. Ute finns en stor trälåda isolerad med frigolit och i den finns ett flertal smaragdthujor. De har ett bevattningssystem med en slang som har små hål och som vi har kört med 3 ggr/veckan nu sen våren. Trots det så har en av thujorna blivit först gul och nu nästan brun, medan de andra håller sig gröna o fina. Jag har i våras gödslad med lite kogödsel enl råd jag fick i en växtaffär. Kan det vara det som tog döden på thujan? Eller är det någon sjukdom? Finns det annat att göra än 'vänta o se hur det blir' till nästa vår?

• Rad av smaragdthujor i trälåda, en planta gulnad och brun, andra gröna, med hus och spa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir tujan gul nertill får dom för mycket vatten, dvs rötterna är dränkta.

Om de blir gula upptill är det istället vattenbrist.

Svamsjukdom yttrar sig som att barren blir nästan som flerfärgade oftast nertill.

Hanhundars urin dödar på sikt en tuja. Hanhundar kissar på samma ställe, de känner på lukten var de ska kissa. Det kallas för revir.

Jag har själv problem med hanhundar och blir troligen tvungen att bygga någon form av staket framför tujahäcken.

Ibland ser man enstaka döda tujor i en uppväxt tujahäck. Det beror nästan alltid på hanhundar som valt ut platsen/tujan och gör sina behov dagligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.