Häckar, Buskar & Träd
EAA: Tackar för fotona. Det ser inte ut att gå någon nöd på dom. Kan bara hoppas att mina kommer vara lika höga och täta om ett år. 20-25°C och regn varannan dag som det är nu borde vara idealiskt. Tittar på tujorna närmast dagligen och undrar om de inte ska skjuta fart nån gång :)
cotillion: För eller senare så kommer det någon större del ramla ner. Om ni brukar vara ute mycket när det blåser hårt så är det läge att göra något.
O: [citat] Rekommenderas inte. Risken att den inte överlever är mycket större om man gör så. [citat] Det är lättare för den nya att rota sig om rotsystemet har högre kapacitet än bladverket. Det är för att uppnå det man beskär den flyttade plantan hårdare än de befintliga. Den nya är större än grannarna så man slår två flugor i en smäll när man beskär alla till samma storlek.
Drömbyggaren: Medveten om att det är en jätte gammal tråd, men nyfiken på hur det gick? Vi bygger hus i Uppsala och står inför samma problem, en tomt full med ogräs... Ska man vänta in våren så att ogräset får dö? Nu är ju ogräset en halv meter högt... Eller kan en jordfräs eller liknande plöja sönder ogräset så att det blir platt innan vi lägger på matjord... Vilsen i detta...
heimlaga: Kärna ur och koka sylt och lägg i frysen. Körsbärssylt är gott!
Alpine19: Tack för info gällande bullen, tycker inte mig se någon? Tänker "endast" ta den här i år då den är så grov, nästa år börja trimma ned de hängande grenarna. Storlek på den här är no ca 30% av hela trädet om man räknar i antal löv/äpplen.
hapazard: Jo deras är nog en bra tanke, eventuellt kan du pincera (nypa av toppen) på slotten ni sparar för att uppmuntra förgrening av dem redan nu. Beroende på sort kan ni få frukt redan till våren då en del sorter blommar på fjolårskotten, annars får ni vänta ert år till. Men helt rätt att beskära nu, rör inte trädet i vår även om det är frestande när det det risigt ut utan vänta
Papa42: Tack för alla svar! Efter att ha kollat upp vad detta med ympning innebär så håller jag med om att träden verkar vara ympade nära toppen, vid punkten från vilken alla grenar hänger ned. Tyvärr låter det ju också som att det torra trädet är om inte redan dött så alla fall dödsdömt och bortom räddning. Vi får istället börja fundera på vad som ska ersätta dessa!
Anonymiserad 170696: Jag vet inte om det funkar med kråkfåglar men jag har i alla fall jagat bort de feta duvorna som knäcker spröten på min TV-antenn när de landar genom att jaga dem med min drönare, de gillar inte att bli jagade i ca 45Km/h....
stenfan: [citat] Tack för info. Eftersom jag inte har tillgång till en massa kvistar eller gräsklipp tänker jag kanske köpa mulch. Funkar tänkbark för syftet? Har ytterligare fråga angående häcken i denna tråd, denna gång med bilder: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-skoeta-ligusterbuske-adderad-till-befintlig-haeck.523795/
Kalle B: Risken är att rötterna är insnorda i rören och kablarna så att rycka upp plantorna kan vara riskabelt
Abies koreana: [citat] Jag har odlat ett antal olika sorter ( 10 olika) av ädelcypress Chamarecyparis i min förra trädgård i zon 2-3. De är mycket vackra barrväxter som passar utmärkt som solitärer. Inga skador eller andra problem. Det är faktiskt en ädelcypress som finns i julgrupperna vi köper i december Chamaecyparis lawsonia och den går utmärkt att plantera i trädgården på våren
Perplexus: Gallra där de sitter tätt är bra för kvaliteten på äpplena också. Inte fel att sätta en stötta under någon gren om det ändå verkar tveksamt huruvida den klarar tyngden. Vi har några gamla träd där jag stöttar en rejäl gren på det ena och samtidigt varje år försöker beskära in det så det inte ska bli så mycket tyngd långt ut på grenen. Växer dock så det knakar så får
sepani: Körde ihop alla lösa blad med lövsugen, har en bensindriven med bra tryck i. Och sen massor med ny jord o gödning. Verkar nu ”stabil” så håller jag tummarna för att den hämtar sig…
Risseboy: Dett gäller inte alla thujor utan merparten. De ha växt på bredden längst ner men ca 20% av thujan räknat från toppen där händer det inte mycket
AndersS: [citat] Stora träd nära elledning kan även kräva att en luftledning läggs ned innan träden hanteras alternativt att vissa träd tas ned för hand "bitvis". Men utifrån hur du anger din kunskap så skulle jag välja ett företag som tar hela ansvaret för fällning. Sedan har du hantering av stock, men även ris och 25 större träd ger en avsevärd mängd gren/topp ris. Vi hade sju större
HenrikHuslöse: [citat] Nej. Det behöver bara vatten för att överleva. Det växer dåligt om det är dåligt planterat men ska inte dö. Om det är ett nätköp kan det ha hänt flera saker: varmt inomhus följt av kyla ute, uttorkade rötter, knäckt stam.
Harmagedon: Jag har haft god framgång med ett biologiskt medel som heter Binab. Finns att beställa en googling bort. Jag har dock ändå plockat alla sjuka blad innan jag behandlat för säkerhets skull.
Kjelle2: [citat] Har tänkt på det. Tänkte en stötta på varje sida. Juteband mellan stöttorna.😀
wolfgang1: Det tar sig som sagt, ett år senare. Det lär ju ta några år men det gör inget. Har gödslat med brunnen hästgödsel och vattnat lite, i övrigt har den fått sköta sig själv.
franzonal: Hej! Har ett äldre äppelträd där bladen på under en vecka plötsligt fått omfattande missfärgningar. De ser ut att vara på väg att "vissna" och många har till stor del antagit en rödaktig färg. Har försökt att leta mig fram till vad det är, men kan inte avgöra säkert. Kan det vara svamp (Monilia), eller någon grentorka? Har försökt ta bilder på trädet i sin helhet, men det
Christer_B: [citat] Förra året tog vi bort ganska mycket frukt för att grenarna inte skulle böjas ned alltför mycket. Vi stöttade också på några ställen. Inför årets fruktsäsong tänkte jag tillverka några vertikala stöttor. Vi kommer också att ta bort frukt även om det tar emot. Med tiden borde grenarna bli lite kraftigare.
z_bumbi: Och självklart ligger inte trädgårdshandeln i Länna utan på vägen ut till Länna från Uppsala dvs i Funbo.
Sommartorparn: Jag skulle i kanten sätta en enkel måbärshäck eller liguster som hålls klippt. En bit innanför den skulle jag sätta en lite oregelbunden rad av buskar som blommar vid olika tider. På det viset får jag både en snygg inramning och en omväxlande färgpalett. Framför allt skulle det ge ett säkerhetsavstånd mellan mur och de stora buskarnas rötter! Att syrenrötter kan bryta sönder en
Ulltand: Hej, Jag tog upp några plantor potatis av en finsk tidig sort som vi inte testat förut. Det visade sig vara för tidigt då potatisarna var väldigt små. Nu till det som konfunderar mig. Varje planta hade 1 st stor potatis direkt under blasten. Tänkte först att det måste vara sättpotatisen men den är stenhård och har fin skal. Vid tidigare skörd har sättpotatisen varit mest en gegga.
Räknenisse: Jag tycker det ser ut som marken möjligen kan vara lite torr och näringsfattig för dem. Pröva med att vattna dem då det blir längre torrperioder. Testa att mylla ner någon form av gödsel/jordförbättring inför hösten då du plockat bären.
Harmagedon: Det kommer bli superfint med en plantering där. Lavendel och silverpäron är lättsamma växter med stort skönhetsvärde så kör på det. Plattorna borde ni utan problem kunna kapa och lägga tillbaka. En lite tjockare cortenplåt som ni gräver ner ca 30 cm borde räcka för att hålla dem på plats. Varken silverpäron eller lavendel har rotsystem som lyfter plattor. De är båda
Harmagedon: Jag skulle påstå att en enorm ligusterhäck tål hur mycket beskärning som helst. De som säger att du skulle ha tagit mer menar nog att den skulle blivit tätare hela vägen från marken om du tagit mer. Om du är nöjd med hur den ser ut finns ingen anledning att klippa ner den så kraftigt nästa år. Men håll efter den i sommar så den fortsätter vara fin och tät utan kraftiga
MG_88: Du borde kunna beskära trädet nu, men kanske borde ha gjorts på vårvintern. Kolla t.ex. dessa videos: [MEDIA=youtube]3qEDal2aAAQ[/MEDIA] [MEDIA=youtube]P7kxXwmj7cc[/MEDIA]
-Vinnie-: Spelar egentligen ingen roll så länge den överlever. Men handlar mest om jag måste göra något eller om den klara sig själv?