FredrikR
FredrikR: [citat] Har inte klippt mina på två år, och det ser bra ut ännu.
6 svar · 1,8k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Det är så de försvinner i naturen. Om det är snabbt nog eller ej är en smaksak.
7 svar · 1,3k läst
pjgb
pjgb: [MEDIA=youtube]HO3KcvYvU10[/MEDIA]
7 svar · 3,8k läst
Bricco
Bricco: Har satt uppåt 200 thujor och senaste plantorna för 3 år sen. Dessa var störst när vi satte dom (ca 150cm). Nu ser jag en ensam thuja som börjat gulna medan de runt om är fina och alla andra ca 200 är toppenfina. Nedtill har den 4 stammar och två av dom gulnar medan de andra två som ser yngre ut ser fortsatt gröna ut. Den är alltså inte brun/torr utan gulnande. Är det kört eller
6 svar · 9,5k läst
·
A
Anette Jonsson: [citat] Har ingen gran som jag måste rädda 😊 Ha det bra
45 svar · 4,6k läst
·
yonna
yonna: Ok då är inte trädet planerat för större höjd. Då gäller det att beskära trädet extra noga med hänsyn taget till flera ympar.
8 svar · 916 läst
·
T
Telefu: Kan det vara Fruktträdkräfta? Uppstått i år på äppelträd som tog mycket stryk förra året så det har varit känsligt.
0 svar · 474 läst
·
john68
john68: ETT av de vackraste träden men samtidigt det värsta. Först kommer de stora knopparna med alla klibbiga blad som fastnar på alla skor, tassar mm och dras in. 😬 När det är över kommer de fina blommorna som drar till sig massor av insekter men som sen faller av och stoppar upp i dammar, rännor och ev pool.🙄 Sen, den första frostnatten ihop med lite vind, så faller alla löven på en
5 svar · 1,5k läst
·
wildeside
wildeside: Skulle säga en kombination av lite plats för rötterna, torka och näringsbrist
2 svar · 824 läst
·
B
Anonymiserad 405730: Yes Brabant är det på bilden, täckbark är bra ur flera synpunkter dels mot ogräs lätt att rensa samt att den behåller marken fuktig bättre..
1 svar · 763 läst
·
H
Harmagedon: Min erfarenhet av katsura är inte att den är supersvår på något vis i zon 2 (Stockholm så inte supermild zon2) utan att den mest bara vill ha mycket vatten för att växa och det kanske är lite väl torrt där ute vid vägen. Jag slänger in fläder gärna en med röda blad, Black lace eller liknande. Fläder kan ingen påstå är kinkigt och det är ungefär så snabbväxande som träd
13 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om man tar bort eller förstör miljön för typ hälften av rötterna så kommer trädet inte att orka försörja så många grenar och blad längre. Trädet kommer också att må dåligt av att få jord på stammen, den kan börja ruttna.
2 svar · 1,0k läst
·
C
Cider: Vi gjorde ett mycket gott häggbärsvin för många år sedan (1986), rikt i smak och doft, och vi glömmer det aldrig.
9 svar · 4,1k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Klipper du vid det blåa så kasta trädet istället och börja om med ett nytt Det är så ungt så det kommer rätta till sig med tiden tror jag. Föreställ dig hur det ser ut om 20 år, det kommer inte vara en halv trädkrona, träd växer inte så.
1 svar · 1,0k läst
·
Vermilion
Vermilion: Tack så mycket för alla fina svar!
7 svar · 1,0k läst
·
P
Anonymiserad 618974: Man skickar den åt helvete... Förlåt. Jag hittar ut själv.
2 svar · 915 läst
·
D
Daniel 109: Väldigt ofta tycker jag att de grenas ut på tok för lågt.
20 svar · 3,2k läst
·
S
sheds: [citat] Hur svårt är det att plantera tujor på egen hand, hur stor chans är det att dem dör med ovana händer?
10 svar · 771 läst
·
A
Abies koreana: [citat] Tuja slutar inte växa för att de kapas på höjden, det är ett missförstånd. Beskärning är en metod som används på träd/buskar för att tvinga fram en bestämd form och/eller för att stimulera tillväxt. Tuja lever under samma premisser som annan växtlighet. En ung planta på tuja har en konformad topp, jag gissar att man på plantskolor beskär plantorna vid unga år för att
4 svar · 1,8k läst
A
Avemo: [citat] Det går ju alltid att prova om du kan avvara platsen i så många år som det tar. Men du bör tänka på att om det är ett odlat plommonträd är det troligtvis ympat på stammen. Kommer det skott nere på stammen under ympen så kommer frukten inte att bli samma sort som tidigare. Den kan vara god ändå. Men det blir inte samma. Sedan är det möjligt att det blir lite känsligt i
10 svar · 1,9k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] Alla säger att det inte går… men det gör det visst! Flyttade en ekplanta som var ungefär 1.5m hög och det gick alldeles utmärkt. Jag slog ner ett hårt plaströr, kanske 50 centimeter tvärs över och lika djupt, centrerat runt stammen. Jag slog ner röret med handslägga fem centimeter och grävde sedan ut under rörets nederkant och sedan bankade jag ner det lite till. Sen höll
9 svar · 16,3k läst
·
Z
z_bumbi: Du behöver inte gräva upp något för att plantera nytt för då får du bara ett hål i ett antal år. Sätt eventuella plantor i mellanrummen och sköt dem som en ny häck. Om du sen väljer att kapa ner de gamla plantorna eller låta det stå kvar blir en senare fråga.
20 svar · 3,9k läst
·
H
Hasselnot: Klipp ner den 40 cm och håll den så ett par år. Hade en gles häck som var lite väl hög. Klippte den två ggr per år, är väldigt tät nu.
5 svar · 1,7k läst
·
A
Abies koreana: Rotsnurr i krukan kan orsaka stora problem för växterna. Rötterna hittar inte ut och fortsätter att snurra runt efter utplantering., orsakar bl.a. näringsbrist. Rotsnurr måste alltid klippas upp så att rötterna kan växa och hitta fukt/näring.
2 svar · 1,0k läst
·
Husie
Husie: [citat] Hej! Finns redan alltför mycket gifter i naturen. Parkslide är en medicinalväxt! Getter och får äter gärna parkslide.
29 svar · 10,2k läst
·
A
AndersS: Det positiva borde vara att de förslag/gissningar som gjorts ger ett gräs som blir ungefär som på bilden. Du behöver inte exakt detsamma utan bara ett med samma växtsätt.👍
11 svar · 1,9k läst
·
J
jesper_t: Skulle gräva bort en gammal slånbuske/träd för ett projekt. Mängder av rötter och den fortsätter att sprida sig än fast huvudbusken/trädet är borta sedan länge. Den skjuter rotskott på avgrävda rötter i oändlighet känns det som.
0 svar · 809 läst
O
olafixar: Det är tydligen en "Bredfotad bladstekel", Craesus septentrionalis. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bredfotad_bladstekel
2 svar · 1,9k läst
·
S
stockholmsamatören: [citat] Precis i mina trakter, ska höra med dem. Stort tack! :-)
17 svar · 8,1k läst
·
T
Thomas': [citat] Häcken är 4 år gammal så den har redan rotat sig, det har inget att göra med hur vi klippt den innan. Den har klippts 4-5 ggr per år utan några som helst problem. Det är först detta år som den uppvisat detta och det är INTE över hela häcken, på sidorna syns det inget alls. Finns väl 25-30 grannar som har samma häck, utan problem. Så att den inte skulle vara ”härdig”
4 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.