På bakgården längst bort i hörnet av gräsmattan på vår nya tomt växer en jättestor vacker hästkastanj. Men marken under trädet är mindre vacker, det är väldigt ojämnt, lite av trädets rötter som sticker upp, ogräs och brännässlor. Vi har inte dragit robotgräsklipparens slinga dit då det är så ojämnt, plus kastanjer.
Vad kan vi göra åt det? Skulle man kunna plantera något där som ser lite roligare och mer genomtänkt ut, dvs skulle något kunna trivas under en hästkastanj? Eller skulle det fungera att göra någon typ av yta av sten eller täckbark? Vi vill helst ha något som inte kräver så mycket underhåll.
Hörde att det blir oändliga mängder löv att ta hand om på hösten, så underlaget måste väl fungera för det med.
Vad kan vi göra åt det? Skulle man kunna plantera något där som ser lite roligare och mer genomtänkt ut, dvs skulle något kunna trivas under en hästkastanj? Eller skulle det fungera att göra någon typ av yta av sten eller täckbark? Vi vill helst ha något som inte kräver så mycket underhåll.
Hörde att det blir oändliga mängder löv att ta hand om på hösten, så underlaget måste väl fungera för det med.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Eftersom näringskrävande brännässlor växer där bör en hel del kunna växa där. Det spelar stor roll hur ljust eller mörkt det är under trädet, om det är högt upp till grenarna så kommer det in en hel del ljus när solen står lågt.
Lite inspiration kan du nog få här och komma fram till vad det är för miljö:
https://www.odla.nu/inspiration/under-det-stora-tradet
https://www.odla.nu/fragor-svar/perenner-under-trad
Löven kan man låta vara kvar på hösten så förmultnar de sen under våren och ger näring till det som växer.
Lite inspiration kan du nog få här och komma fram till vad det är för miljö:
https://www.odla.nu/inspiration/under-det-stora-tradet
https://www.odla.nu/fragor-svar/perenner-under-trad
Löven kan man låta vara kvar på hösten så förmultnar de sen under våren och ger näring till det som växer.
Vi har en hyfsat stor hästkastanj i gräsmattan.
Ja, den skickar gärna upp rötterna ovan jord men jag fyller fyller på med jord så att robotklipparen kan gå där.
Den är vacker, speciellt på våren i blomning. Nu kanske jag iofs fäller den till vintern. Arbetet med att ta upp löven börjar bli drygt.
/Höghus
Ja, den skickar gärna upp rötterna ovan jord men jag fyller fyller på med jord så att robotklipparen kan gå där.
Den är vacker, speciellt på våren i blomning. Nu kanske jag iofs fäller den till vintern. Arbetet med att ta upp löven börjar bli drygt.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det går ju en häck precis bakom trädet också så det blir inte så mycket sol under.
Inser nu också att det är lite svårt att ens se vad som händer under trädet. Vi får rensa lite och se om vi kan jämna ut marken lite 😊
Inser nu också att det är lite svårt att ens se vad som händer under trädet. Vi får rensa lite och se om vi kan jämna ut marken lite 😊
ETT av de vackraste träden men samtidigt det värsta.
Först kommer de stora knopparna med alla klibbiga blad som fastnar på alla skor, tassar mm och dras in. 😬
När det är över kommer de fina blommorna som drar till sig massor av insekter men som sen faller av och stoppar upp i dammar, rännor och ev pool.🙄
Sen, den första frostnatten ihop med lite vind, så faller alla löven på en natt. Jättehögen Allan!
Men som sagt, vackert 🥰
Först kommer de stora knopparna med alla klibbiga blad som fastnar på alla skor, tassar mm och dras in. 😬
När det är över kommer de fina blommorna som drar till sig massor av insekter men som sen faller av och stoppar upp i dammar, rännor och ev pool.🙄
Sen, den första frostnatten ihop med lite vind, så faller alla löven på en natt. Jättehögen Allan!
Men som sagt, vackert 🥰
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

