Häckar, Buskar & Träd
Kalle B: Kapar man så där grova grenar har trädet ingen rimlig möjlighet att övervalla såren och man kommer nästan garanterat få röta i stammen. Med andra ord har man påbörjat en långsam avlivning av trädet. Och vårbeskärning är inte lämpligt. Man kan beskära häckar under vårvintern eftersom det stimulerar skottillväxt, men här vill man ju absolut inte ha mer skott än nödvändigt.
Marlen Eskilsson: Jag tror inte att det händer något med häcken om du sågar av en bit av en rot från häcken. Där måste ju finnas massor av andra rötter den kan hämta näring från.
Fishdoc: [citat] Ok, tack. Då det är återkommande varje år, redan direkt när bladen slår ut, kan man förutsätta att detta aldrig kommer att försvinna? Snyggt är det ju inte. Fick för mig att det t.o.m. hämmade buskarnas tillväxt i vissa fall, men detta kan då ha berott på något annat, antar jag.
BirgitS: [citat] Du måste känna efter hur det är i jorden, ungefär i höjd med botten av rötterna och just utanför dem, använd t.ex. en liten planteringsspade för att göra en spricka där du kan stoppa ner handen. Det ska vara fuktigt och inte torrt eller blött. Hur mycket vatten som behövs för att det ska bli så beror på temperatur, solinstrålning, vindstyrka, jordmån etc.
Abies koreana: Plommonträd hör till de träd som man kallar "blödare" dvs de savar oerhört mycket vid beskärning och vid skador på trädet. Därför skall de aldrig beskäras på våren när saven stiger och om de måste beskäras så görs det under JAS månaderna när trädet gått i vila och även då så varsamt som möjligt. Att kapa en grov stam på ett gammalt plommonträd skapar ett stort sår som
Thomas_Blekinge: Jag hade hyrt en minigrävare så går det fort och är dessutom kul. Om du låter en firma göra jobbet tror jag inte du kan reklamera om nån planta dör efter nåt år, eller om det växer snett.
Claes Sörmland: Så där ser lagerhäggen ut för mig ungefär efter var femte vinter. Bara vanliga vårvinterskador. Jag odlar in en kall dal i zon 3 i Sörmland och lagerhägg är inte lämplig här egentligen. Men jag har ju plockat upp denna frösådd från skräpmark i Tyskland så jag odlar den av emotionella skäl. Det var en skitvinter för växterna som vaknade under den milda perioden i mars. Det
Lilllen: [citat] Nja, Naturvårdsverket-påhitt visade det sig vara i detta fall. Men det är upp till varje kommun att bestämma: https://www.byggahus.se/forum/threads/elda-traedgardsavfall.515869/page-13#post-5711050
P-plats: [citat] Ska låta Flädern få ta sig ordentligt och under tiden fundera på hur jag ska göra. Ska verkligen överväga Liten flocknäva Biokovo. Tack för tipset.
placerej: Fick följande mejlsvar. Jag får helt enkelt stilla mig några månader och hoppas på bättre lycka senare. [bild]
Björn—72: [citat] Ok, tack för svar! Bor i Stockholm så kan vara risk att det är försent. Kan man testa på något vis?
stefan-karlsson: Hej, vi har nyligen flyttat in i ett hus och planerar att spendera vår första tid med att göra i ordning på tomten. Eftersom jag är nybörjare när det kommer till hus och trädgård, skulle jag vilja höra era åsikter och rekommendationer. Kan ni identifiera vad som växer i vår slänt? Om jag vill ta bort allt sly på bilden, räcker det att jag klipper av det med en sekatör och gräver
jahallåja: Hallå, Har en rosbuske som är tämligen hög och gänglig. Det är långa slanka stammar som sticker iväg säkert två meter och är tämligen kala nedtill. Det står pioner framför som skyler, men det ser ändå lite svajigt ut med så långa spröt som spretar och böjer.. Kan man klippa ned den hårt för att få en lite lägre skapelse eller har jag ihjäl den då, eller sabbar den på
yonna: Säkrast är att göra det nu eller tidig höst. Lägg plantorna tätt och snett längs en jordvall och skydda rötterna med lucker, våt jord. Skydda mot sol med pressenning. Tidsperiod: ett par dagar. Annars kan TS jordslå plantorna tätt i en ränna, helst i husets skugga, och låta de stå där till hösten då de återplanteras på ursprunglig plats. Sköt dem väl under sommaren.
Artemisia: Det vanligaste är att vägar på landsbygden inte är väl underhållna. Jag har initierat förbättring av schweizerost-vägar flera gånger. Vid i alla fall två olika boenden. Träd som tillåts växa intill och hänga över vägen måste väl ändå vara ett större problem. Röj! Håll vägen fri.
Dykdan: [citat] [citat] Vi har delat och flyttat isär den så att den numera räcker runt nästan hela tomten. Den brukar fälla hälften av bladen var gång, så den är alltid tät och fint grön. Jag bor i Olsfors, Bollebygds kommun cirka zon 4 .
Micman: [citat] Tack. Förgrening var kanske ett dåligt ordval i trådstarten. Naturligtvis är det en genomgående stam. Jag menade mer ifall det är viktigt att man beskär sidoskotten tidigt för att få det tätt, och om det är ”för sent” när plantorna redan är 120cm höga. Men som jag tolkar ditt svar så borde det inte spela någon roll, förutom att jag når slutresultatet lite snabbare
mrsnhp: [citat] Rådjur fejar sönder idegran, så den har vi strukit från listan för länge sedan. Vi hade en ”uppstammad” idegran i förra trädgården tack vare de fyrbenta trädgårdsmästarna. Giftiga växter har vi gott om. Ät inte folks häckväxter utan att fråga först, och se till att dina barn inte heller gör det 😉
Juliajuliaj: [citat] Om man gräver upp den och missar någon rot, skjuter en sådan mycket rotskott? Kan man lägga en markduk över eventuella rester av rötter så dör den?
Jiji: Hagtorn är just nu sjukdomsdrabbad så jag hade inte satsat på just hagtorn. Är det en friväxande häck eller en klippt ni vill ha? Hur hög ska den vara? Det finns flera buskar med tornar som håller djur ute berberis (det finns många myter om berberis, tror inte på dem, berberis är odlingsvärd och vissa sorter har bär man kan skörda, de lägre sorterna lär inte hålla rådjur ute så
jonaserik: Den jag länkade till går att dela om jag förstod det rätt och går då att rensa mot stammen.
Ibex53: [citat] Jag har ölandstok längst ner mot vägen, så det kan ju vara ett alternativ!
Daniel 109: Just nu inte alls. Generellt tycker jag att träd toppas på tik för lågt för att de ska se ut som små träd i handeln.
yonna: [citat] Just avenboken är mycket tålig och man behöver bara gödsla den i uppbyggnadsskedet och därefter med ett antal års mellanrum. Ta vilket vettigt gödselmedel som helst.
kvirre: [citat] Hej I vår BRF hade vi ett mycket likt problem. En boende hade planterat häck längs sin tomtgräns, som följer infartsgatans sträckning. I början var den förstås låg så ingen reagerade. När den sedan blev större började grannar klaga och lite allmän missämja uppstod. Vi tog då dit en herre från kommunen som fick inspektera det hela. Det slutade med att han godkände den