nino
nino: [citat] Inte en aning, äldre fd industri där det var i det närmaste en äng eller ogräs ska man väl kalla det... Inte skött på säkert 20år Har fyllt upp med gamla tegelpannor, sten, tegelsten osv sen ett lager på 10-15cm matjord av nåt slag. Gräset verkar trivas även om det är 25m södervägg så det blir riktigt varmt när solen skiner. Lite gult då kortet är taget för nån
13 svar · 6,0k läst
·
Z
z_bumbi: Salix är generellt snabbväxande men annars inget större besvär om man har möjlighet att köra gräsklippare runt buskar, träd, kojor eller vad det nu är man har..
2 svar · 2,3k läst
·
A
AndersS: Ber om ursäkt, men det står "Har mitt vin rvärdött" och fick en association. [bild]
18 svar · 3,1k läst
·
yonna
yonna: [citat] Detta missar många men bra beskrivet av @elpaco.
10 svar · 4,9k läst
M
Magnus_Andersson: [citat] Det ser onekligen ut att vara den! Tack för hjälpen 😊
5 svar · 1,2k läst
·
elpaco
elpaco: [citat] Man brukar säga att barrträd inte får gröna skott på brun kvist. Alltså håll efter i tid och klipp inte innanför den gröna delen. Av erfarenhet av grannars klippande är jag tyvärr jätteskeptisk och tror din häck kommer förbli jätteful jättelänge. Det kommer gå fortfare att sätta en ny. Och om du gör det, varför inte välja en vacker häck som avenbok eller syren?
11 svar · 11,1k läst
·
T
TAR12: Jag har en uppemot 100 år gammal syrenhäck längs med hela tomtgränsen. Den är vacker men är lite väl yvig. Problemet är att den är dryga 4 meter hög vilket gör att stammarna lutar ut mot gatan och tar en stor del av vägbanan. Jag vill inte klippa ner den helt utan tänker att jag kortar ner häcken till 2 m samt tar bort de stammar/grenar som går ut i vägbanan. Tänker jag rätt
0 svar · 1,5k läst
Nissens
Nissens: [citat] Ser kanske inte så snyggt ut om inte annat…
22 svar · 3,4k läst
·
I
Inger G: [citat] Tack!🙏
7 svar · 3,5k läst
·
I
7 svar · 3,5k läst
·
R
rosenpling: [citat] Tack för svar! Typiskt att man köpte Brabant 🤪
16 svar · 8,0k läst
·
yonna
yonna: Det gula blir aldrig grönt. Men finns det pytteliten antydan av gröna skott på de gula grenarna finns det - om än lite - hopp 😉
7 svar · 1,9k läst
·
A
Anders4567: Hej! Bokhäcken är planterad för en månad sen. Höga plantor som levererades med större rotklump. Nyligen vissa (hittills några få plantor) började få bruna fläckar på bladen och en planta har fått några ljus-gröna blad. (Se bild). Generellt blandtillväxten varit allt för långsamt för samtliga plantor. Många plantor med små blad och för vissa plantor bladen har inte kommit ut
0 svar · 2,1k läst
·
C
Cecilia Lindvall: Tack för svar. Jag ska absolut kolla upp det :) Med vänlig hälsning, Cecilia
3 svar · 3,8k läst
·
tensiden
tensiden: Nu är inte jag proffs, men ett träd som är relativt nyplanterat med den skadan hade jag sett som ”dött” och satt något nytt.
2 svar · 1,6k läst
·
Kalle B
Kalle B: Det är väl en eller annan insekt som är där och äter på nätterna, sedan gömmer den sig på dagarna och lämnar bara de små svarta bajsprickarna kvar på lövet. Men det spelar inte så stor roll, de har snart ätit färdigt och går vidare till nästa utvecklingsstadium. Träden brukar klara sig fint trots lite förluster i bladmassa. Det som försvunnit är säkert mycket mindre än
1 svar · 2,8k läst
·
T
TH885: Toppskottet är det i mitten som går rakt upp. Det är detta som driver trädet uppåt så det ska du inte klippa. Om du inte vill ha ett lågt träd men klipper du av det så växer sidogrenarna istället. På så sätt kan man få ett lågt men brett träd som många har i mindre trädgårdar men du ser inte ut att ha det problemet. I övrigt så är det normala med ca 5-6 grenar totalt på
3 svar · 1,6k läst
·
A
Abies koreana: Det finns ett antal buskar att välja på men jag har utgått från bladen och deras placering samt form och då gissar jag på Malus toringo var. sargentii fk Eskilstuna E , en bukettapel alltså. Det finns ett antal namnsorter av bukettapel, en länk och bild till den variant jag gissar att det är; https://stangby.nu/sortiment/malus-toringo-var-sargentii-fk-eskilstuna-e/ Jag är inte
3 svar · 935 läst
·
Z
z_bumbi: Det ör ju lite onödigt att köpa plantor och sätta i krukor ifall några av de man har inte klarar sig när man redan buskar på tomten. Klarar sig alla buskarna så får man slänga eller ge bort det man köpt. Det främsta skälet är däremot i linje med delen av forumet dvs det är kul att odla och lär man sig föröka en planta så kan man också antagligen få existerande att trivas
12 svar · 2,6k läst
·
yonna
yonna: [citat] Jag tror också det är liguster. Skär ner den nu till 25/30 cm, göd och vattna. Den kommer snabbare upp nu med rejält rotsystem. Kräver 2 klippningar/säsong.
2 svar · 898 läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Sorten heter "Riga" och ger ganska små, men jättegoda frukter.
12 svar · 4,4k läst
H
Harmagedon: Ett alternativ är att du häller grus och sand mellan stenarna och behandlar det som ett stenparti. Med tanke på att det är sol hela dagarna skulle jag sätta kaskadtimjan och lavendel, olika fetbladiga växter att fylla ut de mindre sprickorna.
18 svar · 3,5k läst
·
H
Harmagedon: Är busken stor och gammal så går den antagligen att dela men det är lite småtungt. Man får gräva upp hela rotklumpen och kolla var man kan dela för att få både ordentligt med rötter och stammar. Ibland faller den isär av sig själv när man väl fått upp den. Den har liksom redan gjort om sig själv till flera buskar.
3 svar · 953 läst
H
Harmagedon: Ett staket av sly står inte så länge...det har antagligen ruttnat ner innan klätterhortensian fått fart. Jag skulle sats på klematis i den senblommande gruppen som ska klippas ner helt på våren. Då kan du passa på att "laga" staketet på våren. Det är inte mycket jobb att klippa dem på våren. Ett snitt med häcksaxen så drar du bort de torra resterna från förra året och lägger
11 svar · 1,6k läst
·
V
Vardon: Jag skulle säga det viktiga är att bestämma sig hur man vill hantera riset. 50 granar ut på en åker är ju inte roligt att rensa på ris. Jag fick kanske 25 granar för ca 5000 kr + moms utkört till väg men då var de ändå på vår skog. Spontant hade jag nog tagit maskiner på det, gärna när de är i närheten hos nån granne... då kan du få riset i en hög. Som kan nog säljas som
1 svar · 2,1k läst
·
John Ram
John Ram: Tusen tack för svar!
3 svar · 1,1k läst
·
DE73
DE73: [citat] Du behöver inte vara orolig.
6 svar · 1,2k läst
·
R
ripz_gul: Absolutely correct what @Jiji mentioned, my Ivy was good again in a month after my post. Even I didn't cut off the bad ones they shredded own it on and Ivy was green again.
3 svar · 2,1k läst
·
A
Abies koreana: Det där var svårt, riktigt svårt då bladen är så små ännu så det är omöjligt att se bladformen. Men jag kan ju alltid göra en gissning så kan du googla på växten och se om det är något som är bekant. Med det sagt så gissar jag på Physocarpus opulifolius `Diabolo´ en rödbladig smällspirea, även kallad djävulsbuske. Helt klart en odlingsvärd buske om jag gissat rätt .
1 svar · 822 läst
·
E
EliG: [citat] Det är det jag misstänker också...Tack!
2 svar · 1,1k läst
·
DE73
DE73: Om det blir problem med växterna kan det vara en fördel att allt är köpt av samma företag. Annars kan det bli svårt att veta om problemen beror på växten eller planteringen och företagen skyller på varandra.
6 svar · 819 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.