Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 646 inlägg
En av stammarna rasade häromdagen på ett "flerstammigt" träd på tomten. Trädet kan väl vara 10-12 meter högt. Eftersom det är massor av bär tänkte jag kolla om någon vet vad det är för träd/bär och om man kan äta dom. Har testat ett bär och det smakade inte så mycket alls. Grönt kött och jättestor kärna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
En hägg kanske?
Kommer du ihåg något av blomningen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hägg
https://commons.wikimedia.org/wiki/Prunus_padus
Man kan göra t.ex. saft och likör på häggbär.
Kommer du ihåg något av blomningen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hägg
https://commons.wikimedia.org/wiki/Prunus_padus
Man kan göra t.ex. saft och likör på häggbär.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fläderbärsklasar brukar bilda en platt kaka, precis som blommorna. Här: https://commons.wikimedia.org/wiki/Sambucus_nigra
Men TS får kolla noga på blad och försöka komma ihåg om det var utsträckta blomställningar som syrener i maj eller flata blomställningar i juni.
Men TS får kolla noga på blad och försöka komma ihåg om det var utsträckta blomställningar som syrener i maj eller flata blomställningar i juni.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 646 inlägg
Japp, det var hägg. Även om bären ska vara ätbara så verkar dom rätt onödiga då dom inte smakar jättemycket och har stoooor kärna och lite "kött".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är väl därför som man inte äter häggbären direkt utan gör t.ex. saft på dem då det inte gör något att kärnan utgör en stor del och smaken blir mer koncentrerad.B Bästerortarn skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 646 inlägg
Ok?BirgitS skrev:
Det är väl klart att man kan roa sig med det. Jag väljer dock att safta och sylta på råvaror som har lite smak från början.
Jag fortsätter dock att hävda att Häggens bär är onödiga om det är ok med dig 😄
Klicka här för att svara