Häckar, Buskar & Träd
yonna: Oxel är ju ganska "omodern" just nu men definitivt odlingsvärd och jag ser en hel del riktigt gamla oxelhäckar i kustbyn där jag bor. Sätter du häcken och låter ett par växa upp som träd inuti kan det nog bli väldigt piffigt.
rsjowa: Alla tips man behöver för att lyckas med gräsmattan har GräsmatteGeneralen: http://www.olleberg.nu/06/Grasprogram/varsommar.htm Följ dessa rekommendationer och grannarna blir gröna av avund ;)
PeterAnki: Tack så mycket för svaret. Har fixat detta via våran eminenta firma som fixat våran platta och markarbete.
Sommartorparn: Trösta er med att plommonträd hur som helst inte blir så värst gamla, och att de växter ganska fort. Så mitt råd är att ni planterar ett nytt och gör det efter konstens alla regler. Lås in sågen till dess att ni lärt er sköta träd! ;) Hade varit värre om hon hade fördärvat ett gammalt äppelträd.... PS, om körsbärsträdet fortfarande är orört, så låt det förbli så!
Mats: räkna med min 10 cm jord under så 900 m2 X 0.1 meter i höjd ger då ett behov på 90 m3 jord. Spade. kratta, skottkärra och någonting att få det plant med. Själv använder jag en planka med vattenpass plus lite käppar jag markerar höjden på
mathiasho: Egab i sölvesborg finns också. Inte så nära trelleborg kanske men det finns.
Buder: Vet du möjligen var man kan hitta bilder på olika tujor, det är svårt att veta hur dom ser ut och om dom passar med den som står där nu, man vill ja att det ska passa hyffsat bra. Jag kommer bara att ta bort halva tujan, d.v.s. den sidan som har blivit dålig så det vore trevligt om tujan ser nästan lika dan ut. När du säger gräva ur, min tanke var att i alla fall ta borrt större
Byggherre: OK, tack för infon. Det finns olika skolor och uppfattningar, förstår jag. Dessa plantor är 8-10 greniga så jag kommer nog att beskära dem i vår, tror jag. :-)
T&H: Det är en bekant till mig som bor i en kommun där man inte får fälla vanliga tallar utan tillstånd. så frågan är ju helt klart befogad.
PX-21: Olika grässorter är snyggt..och helst mot grus...Carex..-.(morrowii variegata.)... Blåsvingel......Djävulsbuske.-.(Diabolo.).. Mvh
billy_baver: Risken du löper är förstås att markägaren plöjer bort det du har planterat. Om dina anläggningar vållar skada och merjobb skulle jag kunna tänka mig att man kan kräva skadestånd. Vissa anläggningar kan jämföras med nedskräpning (och miljöbrott). Men det är säkert inte många som får sina "fall" lagförda som brottmål. Mycket kommunal parkmark ligger slentrianmässigt inprickad
fredwel: Är det små träd/sly prova att dra upp dom. Jag slet upp rätt mycket aspsly med handkraft. Ett annat alternativ är att hugga av stubbarna under markytan med en vass spade. I de mer ovårdade delarna av vår tomt klippte vi av slyet och penslade "sårytorna" med roundup, det verkar ha gjort susen.
billy_baver: Jo, det borde räcka. Med minimum 60 cm deponi kommer du antagligen att ta livet av rötterna. Gräsmattesvampen är inget man ska överdriva.
Sommartorparn: Syrener är bra, men har två nackdelar: De växer väldigt långsamt de första 5-6 åren. De blir i slutänden väldigt stora. Har man bara en liten villatomt kan en uppvuxen syrenhäck helt enkelt vara för stor. Det är ingen mening med att ha en syrenhäck och sedan hålla den klippt, för efter varje klippning dröjer det flera år innan den blommar igen..... Så det bör man vara medveten
idron: Finns ingen anledning att göda innan du sår, isåfall skulle du haft på gödsel alt svämm i höstas så att jorden kunnat dra det till sej. Så först gödsla när det har börjat gro och växa.
Melkerberg: Persikoträd kan beskäras, men det har lite svårt att skjuta från gammal ved, så gör en utgallring och korta in grenar som är ojämnt långa, men bara under JAS. Storleksmässigt blir dom väl som en apel, vilket kan variera ganska mycket ;) Beroende på sort och så. Vilken sort har du? Själv har jag `Frost`vilket funkar bra här i kall zon 4.
Sommartorparn: Sedan kan ju detta med sjukdomar vara olika år från år beroende på väderleken. Nina Weibull tillhör nog de där rosorna som kan vara lite kinkiga. Om du har fler funderingar om rosor så finns det forum där det är fullt med rostokar. http://www.odla.nu/forums/ http://www.alltomtradgard.se/forum/
Sunetta: Läste någons tråd om att rajgräs i fröblandningen var bra för att få bort vissa ogräs från gräsfamiljen. Tex kvickrot tror jag det var , men är novis på detta med namn och ogräs. Vilka fördelar finns på kort sikt (2år) med att välja W Extra green istället för W villa? Tips och förslag önskas--ska så denna vår. Arbetar som bäst med handborttagning av kvivkrot, tistlar mfl.
Sne4: [citat] Den frågan har dryftats många gånger under juridikavdelningen, sök bara på tomtgräns så kommer du att hitta mycket läsning om hur folk resonerar, beroende på fall och hur grannsämjan fungerar.
Sne4: Jag beställde från http://www.bjorkhaga.se i stället, ungefär samma prisläge och kunnigt bemötande. 8,00kr/st för 20-30cm och 9,60kr/st för 30-50cm. Passade även på att köpa en roshäck, några frukträd och gula hösthallon. Iom att jag inte fått växterna än kan jag dock inte uttala mig om kvailteten, om jag inte lägger in en uppföljningspost i tråden V15 så var kvailteten bra.
Tindragull: Satt nån slags fårstängsel runt vår trädgård (grönt fårstängsel) och sen satt thujahäck. Blivit riktigt bra nu efter 2 år men då startade vi med ganska små thujor. :)
yonna: [citat] Ett annat alternativ kan kanske vara plymspirea? Den vissnar visserligen ner på vintern (är en perenn) men startar upp snabbt så fort snön försvunnit och blir upp till 1,5 hög under sommarsäsongen uppe hos dig. Det tar ca 4 år att få upp den från liten planta och den kräver minst 1 m i omfång vilket innebär att du faktiskt inte behöver köpa så väldigt många plantor.
yonna: Sommartorparn har rätt. Jag har också varit med om kräfta på ett Ringstedt-träd. Trädet såg risigt ut när jag köpte fastigheten men de kraftiga angreppen på huvudstammen vallades så småningom in och trädet frisknade till. Tog många år, dock. Vi använde trädet till kaninmat just pga dess dåliga kondition. Eftersom vi under hela året beskar kan detta kanske bidragit till
billy_baver: Traditionella granhäckar har noll tolerans mot slarv. Jag anser att just detta är deras största nackdel, och har gett dem deras massiva vanrykte. Förr eller senare kommer den säsong när häckägaren glömmer ansa. Idegran är betydligt härdigare än sitt rykte. Trivs nästan överallt från fullsol till åtminstone halvskugga och i åtminstone all den jordmån där jag har prövat. En
Trilla: Har en klipp pro s ohv. rätt gammal men kanon bra. Hade en Honda 536 mulcher innan. Den klippte nästan bättre men har inte samma kvalitet trots att det är en honda.
Robert_Maria: Om rådjuret bara tuggat lite bark kan trädet nog överleva. Om trädet är ringbarkat är det kört. Titta på om (o)djuret tuggat hela vägen runt eller ej, det är under barken som trädet förser bladverket med vatten.
mexitegel: [citat] JKPK_peter menar nog syrafällning. Den görs efter att löven slagit ut och fram till juni ungefär. Fäll träden men låt grenarna vara kvar fram till höstkanten då du kan hugga färdigt. Då är veden bra att elda med, men det skadar förståss inte att den får ligga travad till nästa höst.
Melkerberg: Absolut, gör det nu i vår innan trädet hinner rota sig mer och bli större. Träd dör om deras stammar kommer under jord, även bara en liten bit. Sätt gärna framtida träd på en liten kulle, både för att marken sätter sig och för dräneringens skull.