E
Erik1966: Hej, under förra sommaren dränerade jag min tomt som tidigare var mycket sank. Jag var tvungen att gräva upp totalt ca 100 meter dike för att lägga ner dräneringsrör och nu ser tomten mer eller mindre som en leråker. Marken består av 10-20 cm jord och därunder ren blålera åtskilliga meter ner. Det mesta av den uppdräva lera lät jag transportera bort, men en del planades ut i sankor
0 svar · 919 läst
C
Cloudberry: [citat] Låter perfekt, hoppas att det finns jordfräs att hyra i lilla Vänersborg :rolleyes: Tack så mycket för hjälpen!
4 svar · 1,4k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: I den här artikeln hittar ni information om att anlägga gräsmatta: Underarbetet avgörande för bra gräsmatta [citat]
16 svar · 20,4k läst
I
imported_peter: jag fräste upp min gräsmatta förra veckan, det var ett hästjobb och riktigt superjobbigt, hyr den största fräsen du kan hitta, jag gjorde det och det var ändå riktigt drygt. fräsen vill gärna "hoppa" på gräsmattan istället för att ta sig igenom så man måste liksom trycka ner den och hålla emot. efter det lånade jag en hjullastare och planade ut det hela och tryckte till det så
2 svar · 6,6k läst
L
Lofgren: Har bestämt oss för att sätta en blandhäck. Bor nära inpå skog med lantligt läge. Vi vill ha en snabbväxande och blommande häck (zon 6, 5 om man är optimistisk men törs nog inte chansa). Min tanke är syrén, häggmispel, vresros/rosa rugosa (vit och cerise). Vill ha den lite vildvuxen och härlig! Har någon fler tips på buskar att sätta in? Ca 1,5-2 meter höga men vill ha lite
0 svar · 3,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Är det kraftledningsstolpar så är de impregnerade med något, sannolikt kreosot och då ska man inte elda upp dom hur som helst på egen hand. Blir giftig rök och troligtvis giftig aska också. Känner du kreosotlukt när de värms av solen? Hör med kommunens återvinningsstation hur man blir av med denna typ av avfall......
3 svar · 4,2k läst
B
buzzador: Tack för Era svar. I mina ögon inga särskilda rosor som fanns där när vi flyttade in utan vanliga "tråkiga". Försent nu iaf. då jag redan klippt ner alla... Det får bli gräva och såga för och ta bort dom. Mvh.
5 svar · 11,9k läst
piliz
piliz: fick höra från markkillen som gjorde grunden och grovplanerade tomten, att den jord/sten vi har på tomten idag, är bra. den är bra för att det är så mycket sten i den så att den är väldränerande. skönt. vi har beslutat att köra bort denna lerjord, och använda den i groppar som uppfyllnad endast. Sen kör vi hit ett antal lass ren gräsmattejord så blir det kanoners. hyr en bobcat
9 svar · 9,1k läst
L
LOS: Höj marken närmast vägen. Kombinera staket med växtavgränsning i flera nivåer. Låga buskar framför staket, sedan staket därefter häck och slutligen en rad med träd. (bollpil kanske).
5 svar · 19,6k läst
yonna
yonna: Rhododendron har litet och kompakt rotsystem så de är faktiskt lätta att flytta. Jordslå dem i skuggigt läge och vattna rikligt när du flyttat dem. Kolla därefter vattningen om det blir torr sommar.
2 svar · 3,6k läst
M
maxtreme: Har redan sådan häck runt gården som är nerklippt innan vi köpte huset och vi har hundar så jag tänkte det skulle vara perfekt med dessa häckar eftersom dom är 1,5m höga så behöver inte hundarna springar över till dom ni då sommaren är på väg med storsteg medans som andra växer på sig.. Tack för dom snabba svaren!
4 svar · 5,7k läst
Ella
Ella: Det är en ganska liten slänt (även om den känns större än den ser ut att vara på bilden). Måttet jag angav var där den är som högst! Här en bild [bild] Gräsmattan framför huset kommer vi ha kvar. Utanför fönsterpartiet kommer det med tiden bli ett trädäck.
5 svar · 3,8k läst
yonna
yonna: [citat] Nu är det så att vintergröna växter är väldigt känsliga för hundkiss och har man jyckar bör man inte ha sådana växter i den del av trädgården som hund/arna har tillgång till. Min hanhund lyckades kissa sönder två nyplanterade, stora, extremt fräscha thuja smaragd på nolltid förra sommaren. Men är man flitig med att kuta runt med vattenslangen och duscha varje
2 svar · 3,8k läst
M
Melkerberg: 80% på att dom tar sig tror jag ;-)
4 svar · 1,0k läst
A
Alexandersson_1: Hej! Har nyss byggt hus och har fyllt upp med jord runt om, marken blev mycket packad men jag har harvat marken för att luckra upp den. Jag kommer antagligen lägga på ett lager finare jord för att jämna ut dom små ojämnheter som finns. Innan detta sker så funderar jag på att ringvälta för att inte få sättningar (i den nu lösa jorden). Traktorn väger inte "så mycket" så jag tror
0 svar · 5,5k läst
J
jenfor: Det är bättre att använda ett fullkvävegödsel (blåkorn eller liknande) vid den första gödslingen. Då får du snabbare fart på gräsmattan. Andra gödslingen kan du med fördel använda Super Gramino eller annat långtidsverkande gödsel. Det är klart du kan övergöda, vilket medför att gräset bränns och blir gult på dessa platser. En klassiker är t ex när man stannar med
12 svar · 9,1k läst
M
Melkerberg: Om man skall dra upp buskar som man inte är så rädd om är mitt bästa tips att dra upp dom med bilen.
7 svar · 3,2k läst
·
yonna
yonna: Bin flyger flera hundra meter så i ett uppvuxet villaområde klarar sig pollineringen bra i vilket fall som helst. Men i ert nybygge kan det naturligtvis vara klyftigt att välja två passande träd. Eftersom Transparente Blanche är ett sommaräpple är det vettigt att välja ett höstäpple som det andra alternativet. I min - numera - gamla äppelbok står det att Gyllenkroksastrakan,
1 svar · 1,8k läst
K
Kjell_G: Stämmer bra Daydreamer! Jag har vattnat vidare, nu när värmen kommer tycker jag det ger resultat. Säkert är det så att jag måste vattna vidare tills det kommer regn. Såg ingen annan möjlighet eftersom jorden såg ut som Sudan. Det svider i plånboken misstänker jag men eftersom investeringskostnaden var låg från början får jag väl ta det :D Några grannar har sått nu och dom
3 svar · 1,2k läst
J
jazon: tänkte fixa min baksida som är rätt så gropig. det är ungefär 20x20 meter som ska ha jord och sen gräs på sig. den är rätt gropig med småkvistar som växer upp ur den. inget gräs alls där. hur bör jag göra? ska jag fräsa så gott som jag kan först? är ett jäkla jobb iaf. elelr ska jag bara köpa jord (kan 10m3 räcka?) och kratta ut det själv? hur jobbigt är det?
0 svar · 953 läst
M
magentis: Vänta med att göra "slutfint" till efter nästa vinter, då har naturen gjort sitt, å du ser exakt vad som behöver göras.. Gör du perfekt nu, ja då får du göra om allt nästa sommar, med 100% säkerhet..., så jobba med projektet lite lagom, den här sommaren.. magentis
2 svar · 1,4k läst
H
hakan_wallin: Hej, Tackar för ditt råd! Det blir nog kogödsel som jag har på säck. Ja vattna är ju viktigt nu. Har till och med vattnat gräsmattan idag. En Droppslang till häcken är riktigt bra och det kan jag rekomendera. Har min på en bevattningstimer som slår på och av automatiskt ett par gånger per dygn. Mvh Håkan www.walltorp.net
8 svar · 13,5k läst
M
Melkerberg: Häggmispel, syren, fläder, ja det finns många buskar som blir höga. Dock tar syrenen några år på sig innan den sätter fart, men den är ju så fin sedan ;-) Skulle absolut inte sätta salix som häck, dom blir grova med åren och blir faktiskt träd, breda, yviga och inte särskilt fina alls förutom att ha att fläta med. Dock föredrar jag den ickelevande i pilstaket. Jo just det,
7 svar · 10,8k läst
maggielee
maggielee: Slet ut en skottkärra i höstas till 60 kubik matjord. Härligt med motion :-)
7 svar · 2,4k läst
·
H
hakan_wallin: Hej, Ja det stämmer att jag bor på Färingsö i Ekerö komun. Tackar för tipset, dit ska jag åka och titta. Kom också på att Gustavshill ju finns på Färingsö så då kan jag kanske handla Lokalt. Tack också för tips på sorter. Mvh Håkan www.walltorp.net
4 svar · 5,5k läst
F
Farzan: Där vi bodde förut tog jag och grannen bort ett väldigt risigt och fult gammalt snöbärssnår i tomtgräns. Vi använde inga andra hjälpmedel än var sin spade. Vi grävde upp rotklumpen under själva snåret så att vi fick bort buskarna. Det var den tyngsta biten. Sedan grävde vi upp kanske en meter ut från snåret i alla riktningar, fast rätt grunt (nån decimeter sådär) för att få
2 svar · 11,4k läst
yonna
yonna: Ska stödmuren bytas ut låter 50 cm väldigt lite. Du måste ha så mycket plats för häckens rötter och ändå inte riskera att det hela rasar den dag du murar om. Egentligen borde du fixat muren först ... men nu har du ju beställt plantorna:eek::(. Det beror ju också på murens höjd.
1 svar · 4,8k läst
V
Videung: Efter lite velande så ligger ordersedeln här framför mig. 60 plantor med Sibirisk ärtbuske ska beställes nu! Sen blir det gräva av....
5 svar · 6,0k läst
yonna
yonna: Markhöjning är inte bra för äldre träd. Marken bör inte höjas inom - minst - kronans omkrets. Är det riktigt gamla träd bör området utvidgas. Det finns fler härinne som hävdat att det går utmärkt med att mura upp en rundel för att spara trädet. Det är en kortsiktig lösning - även om det kan ta tio år innan trädet dör.
1 svar · 1,2k läst
N
Nilsson2: Var hittar man en "koreansk kottegran"?
8 svar · 7,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.