4 120 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Boxbom häck?
Jag har en sluttande tomt mot en lätt trafikerad väg och vill avgränsa den men inte avskärma så tänkte mig en liten buxbom häck.
Det var för mycket folk på plantskolan förra helgen så ingen chans att fråg någon så jag vänder mig till er.
Tomten slutar med en ca 70cm hög mur ner mot trottoaren, det är söderläge och kan bli väldigt varmt på sommaren. Häcken ska bli ung 15 m lång.
Är det någon som vet om det är okej att sätta buxbom mitt i solen?
Hur många plantor borde jag köpa? (Det fanns lite yngre för 59kr eller lite äldre för ca 200kr)
Behöver de någon särskild jordmån?
Kan rötterna förstöra muren på sikt?
Det blev många frågor, hoppas någon kan svara...
Det var för mycket folk på plantskolan förra helgen så ingen chans att fråg någon så jag vänder mig till er.
Tomten slutar med en ca 70cm hög mur ner mot trottoaren, det är söderläge och kan bli väldigt varmt på sommaren. Häcken ska bli ung 15 m lång.
Är det någon som vet om det är okej att sätta buxbom mitt i solen?
Hur många plantor borde jag köpa? (Det fanns lite yngre för 59kr eller lite äldre för ca 200kr)
Behöver de någon särskild jordmån?
Kan rötterna förstöra muren på sikt?
Det blev många frågor, hoppas någon kan svara...
Buxbom växer förhållandevis långsamt. Är muren riktigt gjord bör inte detta vara något större problem. Den ska ha riktigt tung jord för att klara solen dvs inte torvblandad jord. Kräver en hel del vattning om det blir alltför varmt.
Jag har själv en hel del buxbom i söderläge och vattnar rikligt. Ändå ser buxbomen i österläge betydligt fräschare ut.
När det gäller buxbom har det inte någon större betydelse om du köper större exemplar. Buxbom är tålig och vad du vinner är just ett par års tillväxt - checka att rotsystemet är kraftigt - det är detta man betalar för. Du har inte skrivit hur hög du vill ha häcken.
Tvivlar på om buxbom verkligen är den optimala häcken för dig. Måste det vara en vintergrön häck?
Jag har själv en hel del buxbom i söderläge och vattnar rikligt. Ändå ser buxbomen i österläge betydligt fräschare ut.
När det gäller buxbom har det inte någon större betydelse om du köper större exemplar. Buxbom är tålig och vad du vinner är just ett par års tillväxt - checka att rotsystemet är kraftigt - det är detta man betalar för. Du har inte skrivit hur hög du vill ha häcken.
Tvivlar på om buxbom verkligen är den optimala häcken för dig. Måste det vara en vintergrön häck?
Tack för svaret!
Det är väl inte jätteviktigt att den är grön på vintern eftersom den mest är till för att ge en liten markering och förhindra att barnens bollar och annat rullar ner på gatan.
Jag hade tänkt mig ung. en halvmeter hög.
Om du har ett bättre förslag lyssnar jag gärna.
Det är väl inte jätteviktigt att den är grön på vintern eftersom den mest är till för att ge en liten markering och förhindra att barnens bollar och annat rullar ner på gatan.
Jag hade tänkt mig ung. en halvmeter hög.
Om du har ett bättre förslag lyssnar jag gärna.
Det finns tex lägre spireor som klarar torka bättre än buxbom. Fyller 'bollfunktionen' också och kräver endast lättare gallring med ett par års intervaller. Snyggt tillsammas med mur och dessutom med en blomningstid.
Klicka här för att svara