Häckar, Buskar & Träd
Sommartorparn: Googla! http://www-trglabb-alnarp.slu.se/skyltar2006/17-Pilskorv.pdf http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT128/FVT128.HTM http://www.plante-doktor.dk/pileskurv.htm
Melkerberg: Titta på alla dom häckarna som sattes förra våren/sommaren. Dom ser redan bedrövliga ut! Thuja är inget bra alternativ för vårat klimat (om du inte bor i zon 1-2) det är ju tråkigt om även bara en planta dör sedan häcken blivit stor. Jag tycker du skall sätta vanlig bok eller avenbok istället. Om det saltas där tror jag att idegran tål salt men den är dyr. Billigast är ju
sheriffen: tror att närmaste företag som säljer rullmatta ligger i Skellefteå, men är inte 100%.
konichiwa girl: Det var så lite! Vi har själv handlat därifrån, en takplåt som bara de tillverkar - det är riktigt bra att de här gamla profilerna faktiskt fortsätter att tillverkas, om än man kunde önska att fler gjorde det. De är ju fina! Jag måste också säga att jag tycker det är så roligt att du vill rekonstruera balkongen!
Mats: Att rulla ut gräset löser inte problemen med underlaget heller tyvärr utan ni behöver först få ordning där. sen är det dags för gräset. Drännering låter som en bra ide. Gör då gärna ett dike som ni klär med geoduk. dräneringsslangen i botten och sen fyller ni upp med tex 8-16 krossgrus till ca 15 cm under önskad gräsmatta. vik nu in toppen på fuken över gruset så att ni har
malinahlen: Brukar inte vara några problem att klippa växter som är i vila. Värre om man gör det på våren, då saven börjar stiga. Vissa växter blöder då kraftigt och kan "förblöda". Men, den enda farhågan jag har, är att om du nu klipper bort topparna, och det sen kommer en köldknäpp, och det yttersta fryser. Då måste du ju klippa igen senare i vår, då det visar sig vad som frysit...
snickarboden: Upp och nervänt riktskär används tydligen i USA, rätt märkligt eftersom man tappar en bit timmer när man gör så. Jag har ingen aning varför de inte kör som vi, nån märklig tradition gissar jag. En synpunkt till andra och det är att inte spänna alltför jäkla hårt på vinschen, skulle brytmånen brista så smäller det till och man har noll koll på vart rotänden slår eller i
Lingo: Gäller detta även om man skall försöka "börja om" med häcken? Jag har en Oxelhäck som skjutit i höjden och inte är klippt på många år (typ 4-5m hög nu). Fick för mig att man kanske kan kapa den ända nere vid marken och låta den komma igen. Någon som vet nåt om detta? Tacksam för tips.
jlillieholm: [citat] Jag har jobbat på golfbanor som inte har bevattning, bara på greenerna och på vissa får man inte vattna pga att det finns för lite vatten. När jag menar kort så menar jag inte 3-4mm som vi har på greener utan hemma på gräsmattan så är 20 -35 mm kort. Vissa har mycket högre klipphöjder hemma vilket inte blir en bra gräsmatt.
pelleulf: Det blev ju en givande tråd det här!! Recept på både råddisarna och "smäll på nosen coctail" (det skall bli ett nöje att titta på, kanske med en wiskey i handen i fåtöljen?!) Den bästa kombinationen är nog trots allt : 1. Rådjurs coctail 2. Skjuta till söndagsmiddan 3. Välja äckliga växter i fortsättningen (Kanske skulle byta ordning å 1 å 2.......skjuta är kul.):D Tack för
elitor: Hej, köpte två snöbollsbuskar på K-rauta i Ylitornio, den tredje från en handelsträdgård från Boden som brukar sälja bl a utanför Coop arena i Luleå under sommarmånaderna. Annars vet jag att de har sålts på Rutviks handelsträdgård samt Blomsterlandet i Luleå. Lycka till, de blommar finfint!!
lgf02001: Du hittar lite mer info här om olika häckar. I trädgårdslistorna kan du även söka på olika sorter. http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/tradgardsskotsel-allmant/hackar/
galento: [citat] Ja han borde väl hämta den snart om han är intresserad.Men det blev väl en bra lösning till slut iallafall,det är ju också viktigt för framtida relation med grannen att försöka komma överens.Att t.ex borra in plugg i trädet och grannen får reda på/ser detta så är det nog stor risk för att grannsämjan är slut för ett bra tag framöver. Som Wester skriver behöver man
jenfor: [citat] När du har klippt ett par ggr kan du gödsla första gången. I maj/juni beroende på i vilken landsände man bor. Skulle dock inte ha börjat med Super Gramino, utan ett fullkvävegödsel (gräsmattegödsel med hög kvävehalt). Super gramino och andra långtidsverkande varianter är lämpliga att använda när det är full fart på gräsmattan, dvs. i nästa steg.
PX-21: Jag förstår du menar Söndag...;) Fredag idag.... 1 advent....kyrkans nyårsafton .. så trevlig nyårsafton:) Mvh
anden213: Det låter ju kanon! Då är det nog "klippt" ;), det får bli en sån! Att kunna vara i trädgården är ju lite det som är vitsen med att ha en. (Prylnissen i mig slår frivolter kan jag meddela!)
yonna: [citat] Har du hund ska du vara försiktig med thuja. Ett par hanhundsbenlyft och thujan dör - i bästa fall blir den brun. Har du en tik brukar det inte bli problem av praktiska orsaker men står häcken ut mot gatan kommer förbipasserande hanhundar lyfta på benet med samma effekt. Detta gäller samtliga vintergröna häckväxter - taxus, buxbom etc. I min förra trädgård hade jag
Jenek: Hej Yonna. Ja. Jag har tänkt på det själv att varva buskar och olika former av höga spljeér. Men jag kan inte så mycket om det där, så jag får väl undersöka. Jag såg i går bilder på häck karagan (Sibirisk ärtbuske) som kan bli riktigt höga. Jag vet inte omdet kan vara en idé. Tack för ditt tips. Jag tycker det verkar bra....
AstaS: Innan vi köpte vårt hus hade vi vissa funderingar på att bygga. Ett av de områden vi var och tittade på hade just sådana restriktioner. Man fick inte ta bort vissa av träden. Fick helt enkelt bygga hus så att det passade mellan träden. Jag tycker att om man går in i det hela med öppna ögon, dvs man vet från början att det är så är det väl inte så mycket att diskutera. Låt bli
Badger: [citat] Nämen, vad är detta för larv du håller på med. Du har fixat till en golfgreen på din tomt, so what. Trådskaparen frågade efter lämplig generell lutning och jag gav den,. Din golfgreen är inte intressant, och man justerar inte dagvatten genom dressing. Gör man det är något fundamentalt fel!
ForestC: Åter igen en klyscha som visat sig stämma alltså :). Kan det vara övergödsling som ger det gula? Låter hoppfullt isf. Det tog ett bra tag tills gödseln började "försvinna" ner i gräset. Vad fåglarna gör kan man undra. De kanske helt enkelt vill ta över världen och har börjat på min gräsmatta? De går mest och pickar efter något, men vad jag kan se så har de iaf inte gjort
yonna: Taxus blir jättesnygg häck och är också lika snygg på vintern. Tänk på att den gärna vill ha viss bredd och att den bör klippas med bredare bas än toppen.
jenfor: Gör inget förrän till våren. Var nöjd över att det överhuvudtaget kommit upp något gräs när tempen inte varit mer än 8-10 grader. Det kommer att ta fart under våren. Eventuellt kan du få stödså eftersom gräset tenderar att samlas i högar när snön tinar.
Sommartorparn: [citat] Jag rekommenderar att du skaffar en bok som heter "Nya beskärningsboken" av Vollbrecht, Alm, m.fl. Den innehåller bra beskrivningar med bilder hur man skär, samt listor på vilken årstid som är lämplig för beskärning av de flesta träd och buskar man har i trädgården. Boken brukar finnas på bibliotek. Nu börjar vi komma in i en dålig årstid för beskärning av träd,
Kjell_G: Jag sår NU, (ett skitgöra eftersom jag får hacka o kratta i befintlig jord. Har haft grävare med gallerskopa som gått igenom och planat ut. Är för snål för att lägga på matjord :) fast det sägs att det ska bli bra i det vi har - och då lyssnar jag på det. Sådde första etappen förra helgen, har förberett den andra under veckan och ska så idag. Etapp tre förbereds under veckan
yonna: Gleditsian ränner snabbt iväg. Du kan mycket väl kapa den. Jag har haft Sunburst i min förra trädgård och blåsten tog 150 cm på höjden när trädet var mycket ungt. Fick putsa huvudstammen med grensåg. Trädet blev väldigt snyggt. Men vänta till våren innan du beskär den såvida den inte är så sned så att risk för vindskador finns. Du har väl stöttat och bundit den?
gromit42x: hej, ja det brukar vara en bra ide. om du har lite torra löv att lägga ovanpå när du jordslagit växterna så är det ännu bättre. -h