Lysande! Tack för detta!

Vi flyttade in i vårt hus i dec och vet att det finns ett äppelträd, päronträd och ett plommonträd och ett körsbärsträd på den gamla uppvuxna tomten. Varken jag eller frugan kan se skillnade på dessa nu då de står alldeles nakna. Förra helgen gick frugan lös på två av träden med min tigersåg och grov gallarde ordentligt....Fick sedan höra av gannen att det ena trädet som frugan "stympat" var ett plommonträd. Hmm det var kanske inte så bra....
Kan vi räkna med att få någon frukt på det stackars plommonträd igen? Kanske inte i år men kanske nästa år?:o

Risken är att plommonträdet 'blöder' och dör.

Ett gott råd är att inte röra en nyinköpt trädgård (annat än städning) det första året man bor där. Då undviker man många fatala misstag och får möjlighet upptäcka en hel del som inte visats sig ännu och som man kan flytta till lämpligare ställe om man vill strukturera om trädgården.

Trösta er med att plommonträd hur som helst inte blir så värst gamla, och att de växter ganska fort. Så mitt råd är att ni planterar ett nytt och gör det efter konstens alla regler. Lås in sågen till dess att ni lärt er sköta träd! ;)

Hade varit värre om hon hade fördärvat ett gammalt äppelträd....

PS, om körsbärsträdet fortfarande är orört, så låt det förbli så! Varken plommon eller körsbär mår bra av att beskäras. Blir de risiga så gallrar man försiktigt på sensommaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.