Häckar, Buskar & Träd
Nuno: [citat] Ferrogent (som blivit så poppis p.g.a. priset) säljs som järntillskott till både djur och växter. Som vanligt är det mängden som avgör farligheten. Allt är farligt i stora mängder, även vatten och vanligt salt. Bra att påpeka missfärgningsrisken. Om barnen smakar på det genom ett finger eller så skulle jag tro att det inte händer ett dyft (lokal irritation möjligtvis) men
yonna: Om du absolut måste flytta på dem så gör det nu. Jag köpte ett par småplantor på Kivik Esperöd då jag var där på en magnoliavisning förra året. Krukade dem i stora baljor just för att jag inte visste precis var jag ville ha dem. Nu ska de försiktigt tas upp och planteras. Det är riktigt att rötterna är mycket känsliga. Lorentzon från Alnarp, en av våra magnoliagurus,
yonna: Kolla hos Rångedala. Finns visserligen inte med på deras äppellista men är nämnt i ingressen. Annars kan du söka på http://'Elise', Malus domestica
Nuno: Har man en matta på 51.5 kvm (lär nog minska till 51 efter kantskärning...;)) så är det inte särskilt svårt, dyrt eller tidskrävande att sköta den pedantiskt. Dock anses man nördig i resten av familjen och släkten. Kul förra helgen med ett gäng ungdomar som vandrar förbi och jag råkar överhöra: Det är konstgräs, jag svär... (vi är i april och gräset har precis börjat ta
Tiger79: Plantan ska sättas i samma nivå som den är i krukan nu. Jordblandningen beror på vad du har nu. Vi blandade torv, gammal sandjord, plantjord och lite kogödsel
Sne4: Pensla på roundup på småstubbarna så kommer det inte mer skott iaf. Alternativet med att borra djupa hål brukar kompletteras med att fylla upp dem med salt för att ta död på stubben. Jag har dock inte provat det alternativet själv.
gaia: om det är fortfarande tjäle i marken så har ju smältvatten ingenstans att ta väggen och samlas i lägsta punkten på din gräsmatta. Marken är frusen och vattentätt ... kan man säga :).Är tjälle orsaken så hjälper det ej med dränrören - marken är frusen ovan dräneringen. Det hjälper endast om man höjer marknivå eller gräver en dike så ytvatten rinner undan ditt du riktar den.
gaia: ska trädet ge skuggan åt sittande folk så skall den kanske vara högre än 2m?
gaia: Varför träd i kruka? Kan du inte plantera den i marken? Man använder krukor när man verkligen inte har annat val. Det har man oftast inte i en lägenhet men du har ju din tomtmark att disponera , verkar det som .... Mina funderingar om blomkrukor...... När man bara haft erfarenhet av balkonglådor och krukor så brukar det hänga med när man flyttar till en villa med tomt . Har själv varit
T&H: Köpte äntligen ett valnötsträd idag som jag alltid velat ha. :) Hoppas verkligen att den klarar sig och det bör den göra enligt klimatzonen som råder härnere i Blekinge, zon1-2 (3), men icke desto mindre så kröp faktiskt temperaturen ned en natt i vintras till -15 så det kanske kan räcka för att ta kål på den? . Har stora tujor på tomten som skyddar en del mot kalla nordanvinden
matajjas: Intressant ämne. Posta gärna info om hur du väljer att göra och hur det går för dig! Jag står själv i läge att anlägga min trädgård.
Thomas.M: Man kan nästan så hela året.Vi la på frön på i Nov på ett nytt Tee.
Thomas.M: Eller http://www.ksabgolf.se/konstgras/golfgraes/webshoplist.2008-11-05.0832695455
Nanny Fine: Du borde kunna få ganska bra svar på en plantskola nära dig...... För att fylla igen lite gropar tycker jag att du borde kunna lägga i lite sand och sedan toppdress och till sist lite gräsfrön och mycket vatten (inte föör mycket bara). Någon annan kanske har fler bra tips....
rbuffay: Har med en liten dotter och trytande tålamod kommit fram till att det är rulla ut gräs som gäller för vår del. Söker nu efter tips på bra firmor som säljer gräs på rulle och/eller företag som hjälper till med att rulla ut och eventuellt göra förarbete. Vi bor i Stockholm... Någon som har aktuella priser? vi funderrar även på att göra det mesta själva och undrar, vart får man
AoA: Hej Kan man ta sticklingar från krypoxbär? Och om hur går man till väga?
magentis: Jag vet att många tar med sig gräsfrö tillbaka, när dom besökt våra vänner österut för att bunkra dricka. Det är visst löjligt billigt där, så har du nån vän eller själv ska österut, så passa på att kolla upp gräsfrö-priset åxå :-) magentis
Alexandersson_1: Hej Jag har möjligheten att plöja ner kogödsel blandat med halm är det lämpligt i en gräsmatta och sedan häva på ca 5 cm med 0-8 grus. Därefter harva sedan så och köra med gallervält eller ringvält. Har en del annan mark runt om som ska göras i årdning därför så använder jag traktor och jordbruksredskap. Tacksam för all info. Glad påsk på er!!
Mats: Hej och välkommen för det första. 1. Som jag ser det så skulle du behöva någonting mellan sprängstenen och jorden. JOrd är förhållandevis dyrt och därmed blir det onödigt kostsamt att använda den till att fylla upp mellan stenarna med. Någon typ av schakt/avtäckningsmassor borde bli lämpligt att börja fylla med så att du får en plan yta lite ovanför sprängstenen, tex 5-10 cm
fredwel: Jag har satt isodränskivor mellan min mur och återfyllnadsmassorna. En bra brochyr att läsa för lecaprojekt är den här: http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/hus%5Ftradgard/Ditt%5Fhus%5Fo%5FDin%5Ftradgard.pdf /Fredrik
yonna: Välj inte Brabant utan välj Smaragd som kräver mindre underhåll. Snåla inte med rädslan att häcken står alltför långt in utan sätt den i jorden! Det blir en ganska dyr häck och risken för uttorkning blir större om halva rotsystemet bara har tillgång till singlet. Jag skulle själv inte hysta bort singlet utan låta hela plantan få tillgång till djup näringsrik jord. Om tio år
gbak: Då vi byggt nytt hus på en avstyckad tomt har vi tagit bort en stor björk och ett stort buskage i ena hörnet på tomten. Där trädet/buskarna stod ser vi nu att det samlats mycket vatten och marken är som ett gungfly i just det hörnet på tomten, dvs man sjunker ner 10 cm om man försöker gå där. Det är riktigt lerigt och klafsigt, men bara där. Det står vatten uppe i marknivå. Nu
rsjowa: "Palmer på poolområdet" låter ju väldigt flott :D ... ger ju en riktigt go semesterkänsla. ... dock behöver du ju övervintra dom lite skyddad, dom lär inte klara sig utomhus. Då du nästan bor i Karlstad kanske du sett att solstaden de senaste åren kör med palmer i stadskärnan. dessa övervintras i växthus på vintern, men dom är riktigt häftiga att se på sommaren. Bilden nedan
Bjurran: Antar att det är fler än jag som inte hann med att klippa gräset imellan regnskurarna i höstas som sedan helt plötsligt övergick i snöfall. Har ni några tips på hur man bäst ska göra för att gräsmattan ska bli fin i år? Har inte haft huset så länge, så man känner sig lite osäker även om jag skött trädgård hela livet. Just nu har jag en tjockt täcke med gammalt dött gräs,
Sommartorparn: Det finns tydligen en sjukdom som härjar bland ekar. Vore bra att få fastställt om det är den. Du hittar en hel del info om du googlar på "sjuka ekar". se också nedanstående länk. http://www.svo.se/kontakt/ekdod.asp