jag vet att det sunda förnuftet säger "Gräv ur ordentligt" för häckplantor, men jag måste ändå höra med er om det är någon som fuskat och lyckats ändå.

På översta bilden är det nuläge.
Längst till vänster är muren emot gatan, sen är det uppsinglat väldigt ordentligt innan matjorden och gräsmattan tar vid.
Nu är det upp emot 50 cm singel mellan mur och gräsmatta, och min fråga är om jag kommer att få häcken att ta sig om man sätter halva krukan emot singlet, kommer rötterna att leta sig in i matjorden i ren överlevnadsinstinkt?

Alternativet att ställa sig och gräva ur singel känns inte alls så lockande just nu, då det är över 20 meter långt.
Att sätta häckplantan 60 cm in på tomten tror jag inte blir så snyggt, för det lär ju ta ett antal år innan de då växer ut över murstenen.

Vad säger ni med gröna fingrar till en kille med tummen lite placerad inuti handen?

• jord4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken typ av växt är det?

Syns inte det på bilden? :-)

Det är en Thuja i kruka är det tänkt, Brabant eller Smaragd.

Välj inte Brabant utan välj Smaragd som kräver mindre underhåll. Snåla inte med rädslan att häcken står alltför långt in utan sätt den i jorden! Det blir en ganska dyr häck och risken för uttorkning blir större om halva rotsystemet bara har tillgång till singlet. Jag skulle själv inte hysta bort singlet utan låta hela plantan få tillgång till djup näringsrik jord. Om tio år har Smaragden blivit trindare och då tänker du inte längre på mur/singel-mellanrummet. Du bör ändå putsa utsidan av häcken om den blir spretig och för att hålla den tät. Väljer du Brabant måste du hålla efter den flera gånger/säsong - om ett antal år - den blir inte tät om du inte hårdklipper den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.