18 842 läst ·
11 svar
19k läst
11 svar
Liguster - nyplanterat
Antingen gör du det efter att den börjat tända eller så låter du häcken växa till sig denna sommar och gör första hårda beskärningen i augusti.
Jag ser att du bor i Skåne - då kan du gott beskära den redan i vår.
Jag ser att du bor i Skåne - då kan du gott beskära den redan i vår.
Eller så strunta i att klippa i år. Det finns olika skolor angående när första klippningen bör ske. Vissa förespråkar första våren, andra som förespråkar att först låta den växa ett år för att utveckla ett kraftigt rotsystem. Själv tycker jag det senare låter mera övertygande, då har buskarna tillräckligt med kraft att skjuta mycket skott efter första beskärningen. Å andra sidan förlorar man ett år innan man kommer upp i önskad höjd, eftersom man alltid börjar ca 15 cm från marken och sedan släpper upp den gradvis.
Vad Yonna menar med 'tända' vet jag inte, kanske att man ser att knopparna är på gång? Hur som helst, mars/april är en lämplig period att göra detta.
Vad Yonna menar med 'tända' vet jag inte, kanske att man ser att knopparna är på gång? Hur som helst, mars/april är en lämplig period att göra detta.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
De råd som jag läst och fått höra säger att en liguster planterad på våren skall beskäras direkt efter plantering och en häck planterad på hösten skall beskäras nästkommande vår. Klipphöjden på 15cm som har nämnts här i tråden stämmer.
Nedklippningen främjar inte bara grenutvecklingen så att du får en tät och fin häck utan även rotutvecklingen.
Nedklippningen främjar inte bara grenutvecklingen så att du får en tät och fin häck utan även rotutvecklingen.
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Fast vad jag har lärt mig skall man klippa innan det börjar grönska. Just när det börjar grönska är den enda tiden då man inte får klippa något vedartat. Man klipper bort så mycket näring som har gått åt till skotten annars.
Jo, plantskolorna brukar rekommendera klippning första året, medan växt-experter menar att man bör ge buskarna tid att utveckla rötter. Rottillväxten av en nysatt planta stimuleras inte av beskärning, däremot vinner man ett år av häckens höjdtillväxt.Robert_Maria skrev:De råd som jag läst och fått höra säger att en liguster planterad på våren skall beskäras direkt efter plantering och en häck planterad på hösten skall beskäras nästkommande vår. Klipphöjden på 15cm som har nämnts här i tråden stämmer.
Hur som helst, liguster är en tålig planta, så det blir säkert bra hur du än gör. Vänta bara inte så länge så att saven har börjat stiga.
Citat ur "Nya beskärningsboken" (2001) av Vollbrecht, Alm & Veltman, sidan 30-31:
"Många anser fortfarande att man måste beskära den ovanjordiska delen av en växt hårt eftersom rötterna har blivit starkt decimerade vid uppgrävningen i plantskolan"................
(sedan förklarar han att det är en missuppfattning, och slår fast att .......)
"Den så kallade uppbyggnadsbeskärningen, som innebär att man formar växten för dess framtida funktion, påbörjas när väten har etablerat sig, det vill säga ett till två år efter plantering . (min markering) Undantag från denna regel är alla ädelrosor inklusive klätterrosor. De skärs ner kort före planteringen"
Redigerat:
Klicka här för att svara