Antar att det är fler än jag som inte hann med att klippa gräset imellan regnskurarna i höstas som sedan helt plötsligt övergick i snöfall.
Har ni några tips på hur man bäst ska göra för att gräsmattan ska bli fin i år? Har inte haft huset så länge, så man känner sig lite osäker även om jag skött trädgård hela livet.
Just nu har jag en tjockt täcke med gammalt dött gräs, samt att eftersom jag inte har någon uppsamlare till min åkklippare så finns det en hel del klipprester kvar som täcker jorden.
Har gjort iordning en gammal gräsklippare och monterat en sån där roterande mossrivare (mosspridare som vissa kallar dem) på den och funderar på om jag ska låta denna få gå över allt och lufta upp hela mattan. Äger ingen vertikalskärare, så jag funderar ändå på att räfsa runt lite med denna under våren, men frågan är hurpass tidigt man vågar göra det, och hur hårt.
Tidsaspekten sen då, hör många som säger att man ska avvakta tills gräset börjat växa. Själv är jag lite orolig för att allt det gamla gräset ligger som ett lock och kväver det nya vilket är en anledning till att jag vill dra igång så snart jag kan, men jag kanske har fel?
Tidsmässigt har snön precis försvunnit från tomten och med den lutning jag har och hur snabbt det går nu så räknar jag med att gräsmattorna är ganska torra i nästa vecka...

Tacksam för alla råd man kan få, har nog mycket att göra i trädgården ändå i år, så jag vill inte behöva krångla i onödan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.