Trilenium
Trilenium: För mig fungerar det kanon med pelletsaska! Hade då jag köpte huset en gräsmatta som var täckt med 50% mossa. Spred ut askan tidigt på våren och mossan gulnade, blev mörk och försvann senare. Dock ska man hjälpa till med lite gräsgödning senare, då det bästa medlet mot mossa är att gynna gräset så mycket som möjligt. Förra året blev det ingen aska, och jag såg då att lite
8 svar · 6,1k läst
Kemisten
Kemisten: Enklaste vore nog att lägga på ett tunnt lager matjord och så in nytt i det. Bara så tjockt att fröna kan ligga helt eller delvis täckta - en cm eller så borde vara nog.
1 svar · 2,4k läst
B
Bofinken: Om jag vill förlänga min häck genom att sätta ett par plantor till kan man göra det nu eller ska man vänta lite till hösten?
5 svar · 8,2k läst
H
hydrolift: [citat] Jo, de hade visst köpt det ifjol ser jag nu när jag Googlar lite. Det fina vore om det fanns någonstans att beställa fröna via postorder eftersom jag har långt till billigare plats, därav mitt intresse för Nordposts frön.
6 svar · 20,5k läst
M
morty81: nej från närliggande vägar gör absolut inget om bladverket börjar på 2 meters höjd! Några tips?
2 svar · 3,3k läst
J
jenfor: Gräsfröna blir inte förstörda om ni låter bli att vattna, men vid torka får ni såklart inget gräs och då riskerar ni istället att fåglarna käkar upp fröna.
3 svar · 2,6k läst
K
kurt: Det är nog främst vintern som gått tufft fram med många buskar. Men vänta ett par veckor till med att klippa bort döda grenar.
1 svar · 1,4k läst
M
Mi: Blir de utsatta för mycket sol på våren? Jag skulle prova med skuggväv nästa år och kolla så de får tillräckligt med vatten, särskilt på hösten.
4 svar · 10,2k läst
·
M
Mi: Idegranen växer väldigt långsamt i början, men blir så tät och snygg. Den har en vacker färg och glansiga barr som inte barrar. Thuja däremot är billig och växer fort, men den är inte vacker, enligt mitt tycke. Avenbok kan vara ett alternativ, om du kan t'nka dig en lövfällande. Både avenbok och idegran kan klippas hårt.
11 svar · 11,8k läst
J
Jambalaya: Visst "går" det att formklippa men norsk brudspirea bör man ändå ha friväxande. Sen låter din farfars idé om en föryngringsbeskärning alldeles förträfflig, har buskarna inte blivit ordentligt skötta utan börjat bli risiga och fula så är det bara att klippa ner dom till 20-25cm höjd och börja om.
5 svar · 6,3k läst
A
ALMIMA: Ska du köpa en maskin som du kan ha hela livet, så är det en Klippo du ska ha. (motorklipparnas Rolls Roys). Själv har jag en Honda med en 6,5 hk motor och är helnöjd. En riktigt stark och lättstartad motor som aldrig ger sej. Aldrig strul, bara tanka och köra. Det enda som du egentligen ska tänka på är att motorn inte är mindre än 5 hk pga klenare motor orkar inte om du skulle
13 svar · 2,5k läst
Rutger
Rutger: Har för ca 3 veckor sedan satt 130 barrotade bukettapel häckplantor (Malus toringo var. sargentii fk Eskilstuna E). Plantorna är nu ca 70-80 cm höga och alla har slagit ut. Det jag funderar på nu är hur man sköter om den på bästa sätt för att den ska bli så fin som möjligt. Häcken ska vara friväxande med en höjd på 1,5-1,8 meter. Ska häcken beskäras och isåfall när och hur?
0 svar · 1,5k läst
F
fremar: Lite grävande med spade runt den och kapande av rötter och sen en omgång med tigersågen fixade bort stubben. Nu återstår bara att välja ett träd att plantera i den stora gropen. Skulle vilja ha något träd som inte är alltför högt och bara har en stam. Ca 3-4 meter högt skulle nog vara lagomt, ligger på en smal kil av tomten framför huset ca 3 meter till stengången och lika långt
1 svar · 2,5k läst
B
billy_baver: En varning för Salix är berättigad. De växer fort och fortplantar sig som kaniner. Många av dem drabbas också regelbundet av olika knepiga växtsjukdomar, som istället för att döda beståndet bara gör träden ännu fulare än vanligt. Annars finns en liten radhusvariant, som heter Japansk dvärgpil:
4 svar · 5,0k läst
B
billy_baver: Vitlök? Är du ALLDELES säker på att den bepälsade varelsen var en grävling ... ;)
5 svar · 19,0k läst
E
Eribe: Hej, Jag har nyligen klippt upp en gräsyta (ca 300 m2) som tidigare var äng. Resultatet blev bra men underlaget är väldigt knöligt. Knöligheterna beror delvis på att underlaget inte är helt jämt och att gräset växer i tuvor. Tidigare trådar på ämnet ”knöliga gräsmattor” säger generellt att man ska fräsa upp ytan och så nytt gräs. Jag har tillgång till en del jord i
0 svar · 5,5k läst
M
MoggeW: Vet att för en del år sedan så vattnade den lokala golfbanan (Öregrunds GK) med bräckt vatten och fick problem med svampangrepp och andra problem med gräset , så man fick bita i det sura äpplet och bygga en stor damm för att leda ner regnvatten dit istället.
8 svar · 19,8k läst
Byggherre
Byggherre: [citat] Samma här - 25 cm mellan varje planta. (76 meter)
7 svar · 5,5k läst
M
mortimer: Blåkorn är väldigt svårsmält vilket innebär att det bör komma ordentligt med regn om man ska göda med det, gissningsvis 30-35mm. La lite i rabatterna och skulle vattna ner det med trädgårdsslangden men inte ens när rabatterna flöt i vatten så smälte blåkornet....
9 svar · 14,4k läst
·
N
Nonkan: Fläkten sitter påtryckt ovanför själva knivfästet. Bara att dra, går det söder kan man alltid köpa ny fläkt :)
7 svar · 6,8k läst
A
ab-cd: Hur stor gräsmatta har du? Det blir enorma mängder gräs om du kör med uppsamlare och har lite större tomt. Skulle rekommendera mulcher/bioklipp-knivar istället. Dessutom blir urvalet av klippare betydligt större och priset lägre.
2 svar · 3,3k läst
M
Meja: Kan bara meddela att gräset vi satt förra sommaren e kanon! Grönt o växer som bara den.
16 svar · 26,2k läst
M
Melkerberg: Ja, du kan ringbarka din asp om du inte vill ha aspar, men vill du ha den kvar så får du se hur den reagerar på skadan och sedan hålla efter skott som ev kommer.
5 svar · 3,3k läst
·
L
Lostorp: [citat] Jag köpte två Comet förra våren, en med Briggs&Stratton och den andra med Honda. Briggsmaskinen är inne på rep nu efter att ha lagt sig till med diverse problem (tjuvstannar, svårstartad mm) medan Hondamaskinen alltid startat på första draget och går som tåget. Båda maskinerna har gått mycket och dessutom ungefär lika mycket. Personligen känner jag att Briggsmotorn är mer
9 svar · 2,8k läst
J
JeRo: Då låter det som att jag kan ha hopp om en fin matta nån gång i framtiden. Har påbörjat ogräsplocknig och även om det inte är kul så går det faktsikt rätt bra,
6 svar · 1,5k läst
M
Marypytting: är ingen expert på detta men funderar så här... antagligen vill du ha en väldigt tät häck för att den ska absorbera ljud. Den ska växa snabbt, annars är det väl knappast någon idé med denna tillfälliga lösning... jag vet inget om barrlikande växter, men inte ens en thuja skulle väl bli så tät särskilt snabbt och sätter du tex poppel som växer jättesnabbt så får du ju
3 svar · 4,3k läst
yonna
yonna: Spirea vanhouttei blir flera meter hög om man inte håller ner den. Helt underbar om den sköts rätt. Växer dessutom förhållandevis snabbt. Även om rådjuren skulle gå på den - vilket jag inte känner till - bör den inte skadas så mycket att den lägger av! Dessutom är den frisk och långlivad och kräver inte mycket.
3 svar · 2,5k läst
J
jenfor: Om du har matjorden ute ska du definitivt så nu. Annars får du ett h-vete när regn, ogräs mm gjort jorden obrukbar. Då får du börja med att rugga upp ytan igen och det vill du inte. Generellt kan man så när som helst men du bör undvika juli, augusti för att slippa vattna dygnet runt.
5 svar · 1,1k läst
W
wsamot: Växtvaruhuset
1 svar · 2,1k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Kört med Byggmax, vi har även tidigare gjort en liknande men mindre pplats på samma sätt. Första gången var jag på Cheapy men dom avrådde mig från att använvända deras duk som jag tror dom kallade markduk så det bidde byggmax.
7 svar · 21,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.