Förra året planterade vi 40 m syrenhäck som växer så att det knakar men det gör även ogräset. Min far hävdar att syrenen dör om man inte rensar bort ogräset som är insprängt i häcken. Min fråga är: har han rätt?

Ett så absolut svar går inte att ge är jag rädd. Det är sant att nyplanterade träd och buskar kan få mycket svårt att etablera sig om de ska konkurrera med ogräs, särskilt gräs, samtidigt. Gräs är oerhört starka konkurrenter till både vatten och näring och innan häckplantorna har hunnit bilda sig ett större och djupare rotsystem så bör man hålla efter jorden närmast plantorna så att det inte frodas annan vegetation där.

Men du skriver också att häcken frodas så det verkar som om de har lyckats bra i konkurrenssituationen ändå. Det är helt enkelt mycket olika hur plantor reagerar och i vilken kondition de är i från början spelar också en roll.

Generellt kan man säga att man ska försöka förhindra att framför allt gräs växer in närmast trädet eller busken de första åren. Man kan lägga en bit fiberduk och täcka denna med grus eller finmakadam som man sedan kan ta bort efter några år.

/Kalle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.